1826 R P XXIII

Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Ik heb de afgelopen 2 dagen zo ongeveer alle scheepvaartsites bezocht, maar nergens iets van deze boot kunnen vinden. Inderdaad heeft Martin gelijk om de omgeving te verkennen aan de hand van de gegevens. Toch kan iets meer kennis over deze boot wel helpen, dat beperkt het zoekgebied al de thuishaven bekend is. Het enige wat misschien nog kan helpen bij de identificatie van de boot is het Lloyds Shipping register. Daar zal de herkomst en thuishaven zeker bekend worden als dit er nog in staat. Ik kon echter de site niet openen, kan mogelijk aan mijn PC liggen of het is een beveiligde site.
Bert van Bodegom

1826 RP XXIII

Bericht door Bert van Bodegom »

Naar aanleiding van het verzoek van Martin om te reageren: ik heb gezocht naar materiaal om de door hem naar voren gebrachte locatie te ondersteunen dan wel te kunnen verwerpen.

In het GAR zit een kaartje van 1940 (Titel: Petroleumhavens Pernis. Beschrijving: Kaart van de Petroleumhaven en de aan te leggen 2e Petroleumhaven) waarop te zien is waar de tanks langs de Petroleumhaven in 1940 stonden. Dat is zoals te zien op de luchtfoto waar Martin op wijst.
Het is duidelijk dat er meer dan drie of vier tanks stonden en dat ook aan het begin van de Petroleumhaven aan beide zijden installaties/tanks stonden. Van die laatste instalaties/tanks zien we op het zoekplaatje niets van terug. Als de tanks op het zoekplaatje de meest westelijke tanks zijn, dan kan de "dikke schoorsteen" m.i. niet van de raffinaderij zijn, omdat dat te ver naar het westen is. Dit lijkt dus niet voor de gesuggereerde locatie te pleiten.

Vanmiddag vond ik in het boek "Stichting ter bevordering van Volkskracht 1923-1998" van Paula van der Houwen, een foto (op blz 15) met als onderschrift: "Doorbaggeren van de Heyschedijk in 1912 ten behoeve van de aanleg van de Waalhaven". Op deze foto zijn tanks en twee hoge schoorstenen te zien. Volgens de fotoverantwoording zou deze foto uit het GAR komen, maar ik heb hem daar niet kunnen vinden. De Waalhaven is in 1906 (m.i.v.) aangelegd, volgens het GAR, dus ik neem aan dat de datum die bij de foto genoemd wordt juist is. Dan kunnen het niet de tanks in Pernis zijn, want die zijn er pas in de dertiger jaren gekomen. Maar waar stonden dan al wel tanks aan het water in 1912 als het in Rotterdam is ? Aan de Sluisjesdijk ? Maar of daar ook zoveel bomen stonden ?
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Bert, de datering 1912 voor de foto lijkt me niet juist. Het bootje is duidelijk jonger. Volgens Jan Lemmens dateert de foto van omstreeks 1947.
Inderdaad waren er voorheen “oliebergplaatsen” aan de Sluisjesdijk. Als we de tanks daarvan zien, moet de foto vanuit de Waalhaven zijn genomen. Op de plaats van de bosjes of gorzen zou dan het eerste quarantainestation zijn geweest en ertussenin deingang van de Waalhaven.
De tanks aan de Sluisjesdijk (zie GAR 1991-888) lijken me kleiner en hadden ook niet zo’n duidelijk conisch dak. De tanks op het ZP zijn voor die tijd behoorlijk groot. De olietanks aan de Sluisjesdijk waren in 1947 waarschijnlijk al verhuisd naar de 1e Petroleumhaven.
Er is nog een mogelijkheid en wel het tankpark van Van Ommeren/Matex in Vlaardingen. Probleem is dat westelijk ervan de superfosfaatfabriek stond. Die zou je op de foto moeten zien.
Kunnen wie zeggen over de zonstand en de oriëntatie?
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Rijkspolitie te water groep Wemeldinge;


Registers houdende opgave van de processen-verbaal, opgemaakt door de bemanning van RP XXIII, vanaf 1941 RP 23 van de rivierbrigade Zeeland te Wemeldinge, 1939-1943 . 2 delen

Het lijkt er op dat de foto toch van vóór 1947 is.

Rien Roodzant
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Dank je Rien. Hiermee dateer ik de foto op omstreeks 1940, maar vóór het bombardement van de tanks van de 1e Petroleumhaven van juni/juli 1940.
Ik geloof nog steeds heilig dat we vanaf de veerstoep in Vlaardingen naar de 1e Petroleumhaven kijken. Daar waren in 1940 (zie de topokaart van Hoogvliet etc. van 1940 op watwaswaar.nl) aan de oostkant (nu het terrein van Shinetsu) veel meer tanks dan we kunnen onderscheiden op het zoekplaatje. Veel tanks gaan namelijk schuil achter schepen.
We zien geen schoorsteen van een raffinaderij, maar van een schip: de schoorsteen staat bij nader inzien immers scheef.
De installaties aan de westkant van de Petroleumhaven kunnen we helemaal niet zien, want een groot schip ontrekt die aan het gezicht.
Het terrein oostelijk van het eind van de tegenwoordige Petroleumweg zijn nu van BP (ex Nerefco). Hier heeft de ontmantelde Texaco Raffinaderij gestaan. Dit terrein is nog steeds aardig begroeid en er staan hele bomen.
Als je met streetview op de hoek van de Westhavenkade en de Boulevard in Vlaardingen gaat staan (nog altijd een gewild uitkijkpunt) krijg je een aardig beeld van de tegenwoordige toestand. Op het terrein van de eerdere gorzen zie je ook de genoemde bomen staan.
Zoals eerder betoogd valt Sluisjesdijk af.
Niet geregistreerd

RP XXIII

Bericht door Niet geregistreerd »

even een reaktie op de vraag van de rp XXIII .

het vaartuig is gebouwd in 1930 in opdracht van de rijkspolitie te water bij scheepswerf de Jong

het kreeg de thuishaven Vlaardingen
de Duitse bezetter heeft het schip op 4 april 1943 gevorderd
in 1945 is het schip weer teruggevonden en opgeknapt en pas in 1946 naar Wemeldinge dienst gaan doen onder de naan RP 4

dus de foto is naar alle waarschijnlijkheid gemaakt voor de haven van Vlaardingen waar dus ook het bureau van de rijkspolitie te water was
in 1971 is het distrikt Vlaardingen opgeheven
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Dank aan de vorige anonieme inzender. Wil deze echt anoniem blijven?
Als zijn verhaal klopt, moeten we met de voorgestelde locatie bij Vlaardingen toch wel in de roos zijn. Een keihard beeldbewijs lijkt me alleen bij toeval mogelijk en dat kan heel lang duren.
Bert, wil jij nog reageren?
Bert van Bodegom

Bericht door Bert van Bodegom »

Martin, zeker met deze laatste gegevens erbij is de door jou genoemde plek de meest waarschijnlijke die we ons kunnen bedenken, dus het plaatje is wat mij betreft opgelost. Proficiat!
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Vlaardingen

Bericht door Arnold Tak »

gezien de laatste reacties lijkt Vlaardingen het meest waarschijnlijk. Vandaar dat ik dit als oplossing aaanhoud. Mocht er nog aanvullende informatie 'boven water komen' (hoe toepasselijk), dan houd ik me natuurlijk daarvoor van harte aanbevolen. Iedereen die een bijdrage heeft geleverd -Martin, Bert, Jan en Hans, jullie hebben er heel veel energie in gestoken- hartelijk dank.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Vlaardingen”