1826 R P XXIII

Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1826 R P XXIII

Bericht door Arnold Tak »

rijkspolitie te water, maar waar precies?
zie ik opslagtanks rechts van de pijp, dus Pernis of iets dergelijks?
er liggen 2 schepen afgemeerd op stroom, rechts en achter het politievaartuig
Bijlagen
1826.jpg
1826.jpg (115.73 KiB) 2450 keer bekeken
1826a.jpg
1826a.jpg (51.83 KiB) 2279 keer bekeken
1826b.jpg
1826b.jpg (80.79 KiB) 2304 keer bekeken
Niet geregistreerd

Amsterdam niet uitsluiten

Bericht door Niet geregistreerd »

Sluit ook de Petroleumhaven van Amsterdam niet uit!
Andere havens dan Rotterdam en Amsterdam zijn niet mogelijk.
Martin Snuverink
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Waarschijnlijk genomen van de Maasboulevard in Vlaardingen

Bericht door Martin Snuverink »

Navraag bij haven- en tankterminal-experts heeft duidelijk gemaakt dat dit niet Amsterdam en dus wel Rotterdam is. De foto zou van vóór WO II zijn,
De tanks kunnen liggen bij de ingang van de Petroleumhaven (later 1e Petroleumhaven geheten), aan het eind van de Petroleumweg.
De voorgestelde situatie is zeer goed te zien op PBK 5655 van het GAR uit 1936. Het bedoelde tankpark zien we uiterst linksboven. Ten oosten (stroomopwaarts) van het tankpark waren gorzen, waarvan we op het zoekplaatje dan de wilgen moeten zien. Rechts van de tanks zien we een corpulente schoorsteen, waarschijnlijk van de aardolieraffinaderij (later BPM, nog later Shell) in de (Eerste) Petroleumhaven.
Als alles klopt en als de foto van de wal is genomen, dan heeft de fotograaf gestaan in Vlaardingen aan het eind van de Westhavenkade op de Maasboulevard. Hier vertrok destijds een voetveer naar de Petroleumhaven (Tankweg). Een volstrekt logische plek, want daar staan en zitten nog steeds vaak mensen naar de rivier en de schepen te kijken.
Het zou helpen als iemand wat nauwkeuriger kon schatten in welke tijd het politiebootje te water voer.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

De R P 23 behoorde tot de Groep Wemeldinge van de Rijkspolitie te Water.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Dank je, Jan. Dat de boot tot de groep Wemeldinge behoorde brengt ons helaas niet dichter bij de oplossing of het bewijs, omdat deze foto niet in de buurt van Wemeldinge (Oosterschelde en Kanaal door Zuid-Beveland) kan zijn genomen.
Maar relevanter nog vind ik de periode waarin deze scheepjes in gebruik waren bij de RP.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

In Zeeland werd rond 1930 de Rivierbrigade opgericht als onderdeel van de Rijksveldwacht. Het korps werd op 1 maart 1941 opgeheven en ging onderdeel uitmaken van de Staatspolitie. In 1947 werd de Rijkspolitie te Water opgericht als onderdeel van het korps Rijkspolitie. De foto zal dus dateren van 1947
of wat later. De boot is van voor de oolog.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

De boot lijkt mij een omgebouwde rivier stoomsleper, dus niet speciaal voor de RP te water gebouwd. De herkomst er van kan overal zijn en geeft dus geen indicatie voor de locatie van het ZP. Ergens moet ik nog een link hebben van vrijwel alle schepen, groot en klein, die in Nederland gevaren hebben. Ik zal eens kijken of ik daar iets van terug kan vinden. Ik denk dat er bij zoeken onder stoomsleper wel iets te vinden zal zijn en ook de uiteindelijke bestemming van een bepaald schip.
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 729
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

In de beeldbank van Alkmaar komt de RP XXIII ook voor, hij lijkt mij kleiner, maar ik heb er geen verstand van dus...

http://www.archiefalkmaar.nl/index.php? ... Itemid=252
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Die van het Archief Alkmaar is een totaal ander scheepje en inderdaad kleiner met heel veel verschillen. Ik heb getracht om iets te vinden en de link die ik had werkt niet meer, 404 error. Ook met google is niets meer van die site te vinden helaas. Ook op andere scheeps sites gekeken en niet gevonden. Wel vond ik een site met foto's van een ander schip met op de achtergrond loodsen die wel wat overeenkomst met het ZP hadden. Als locatie werd de haven van Schiedam genoemd, dit voor wat het waard is.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Er ontspint zich nu een hele discussie over het politiebootje, maar het gaat uiteindelijk om de plaats. Zouden meer gegevens over het bootje de oplossing dichterbij brengen?
Ik geloof dat het beter is in te gaan op de uiterst serieus door mij gesuggereerde opnameplaats aan de Westhavenkade te Vlaardingen. Wie schiet erop?
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Vlaardingen”