2233g winkel van W. Weber op huisnummer 60

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2233g winkel van W. Weber op huisnummer 60

Bericht door Arnold Tak »

niet belijnde ongelopen fotokaart

"De Concurrent" "in 't Hoekje"

groenten en fruit
aardappelen en brandstoffen
Bijlagen
2233g.jpg
2233g.jpg (123.29 KiB) 2099 keer bekeken
2233ga.jpg
2233ga.jpg (110.22 KiB) 2061 keer bekeken
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Let op de weerspiegeling. De overzijde heeft ook winkels. Geen tuintjes. Minimaal 3 bouwlagen. Dus grote stad of voorstad. Zou in Den Haag kunnen zijn. Transvaalkwartier?
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 747
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Voorburg?

Bericht door Wim »

Wilhelm Louis Cornelis Weber *25-8-1879 en zijn zoon met dezelfde voornamen *14-12-1903 waren groentenhandelaar in Den Haag, Voorburg en Rotterdam. Ik vind in Den Haag geen adres met 60. Een achterzijde ontbreekt in de gezinskaarten, ook op het microfiche helaas. Op 9-2-1927 verhuizing van jr. naar de Van Heurnstraat 60 in Voorburg. Een straat met een knik, was het hoekje daar? Nu nieuwbouw.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Tja, Wim, de Van Heurnstraat in Voorburg was vanouds een van de minst fotogenieke en dus weinig gefotografeerde volksstraten van Voorburg met een in de jaren 1970 twijfelachtige reputatie. Deze destijds woelige straat is dan ook als een van de weinige in Voorburg onderwerp van stadsvernieuwing geweest. Gezien de markies in de spiegeling heeft de winkel aan de zuidkant van de straat gestaan en dat klopt met de even nummering. Nummer 60 is ook bij het hoekje geweest aan de verbreding, het pleintje.
Ik kan me de oude bebouwing van deze weinig indrukwekkende straat niet meer precies herinneren, maar het beeld van de foto past er wel goed bij: portiekwoningen à la Den Haag van rond 1920.
Wel heb ik gezien in: http://www.haagsebeeldbank.nl/zoeken/la ... eurnstraat, dat in de Van Heurnstraat precies zulke vensters voorkwamen als boven de winkel op het zoekplaatje: dubbel venster met zeldzame tweedelige onderdorpel en zware middenstijl. Dit kan geen toeval zijn.
Volgens mij zit je goed, Wim. Bewijzen is lastig.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 747
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Het HGA heeft een foto van de Van Heurnstraat in Voorburg waarop nummer 60 niet te zien is maar wel de buurhuizen. Deze foto van rond 1930 laat rechts het portiek zien met rechts 48, de winkel van de Sierkan zal dan 58 zijn. Het eerstvolgende zichtbare portiek is 72-82. Het portiek met 60-70 is dus buiten beeld gebleven. Het eerste en laatste nummer van een portiek horen altijd bij een benedenhuis, dus dat klopt. Wanneer de spiegeling geen inkijk in de straat biedt (en de hoek met de winkel in huishoudelijke artikelen laat zien) zou nummer 60 dus rechts van 72-82 zijn, vóór de knik en niet direct naast de Sierkan. De gespiegelde winkel met markies is dan ook niet afgebeeld. Wat we wel zien komt in hoge mate overeen. Het zoekplaatje is ongetwijfeld Van Heurnstraat 60 in Voorburg.
Bijlagen
van_heurnstraat.jpg
van_heurnstraat.jpg (253.74 KiB) 2045 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Voorburg, Van Heurnstraat

Bericht door Arnold Tak »

als twee klasbakken het met elkaar eens zijn over de juiste locatie, dan haast ik mij natuurlijk om de oplossing te plaatsen. Heren, het was mij een eer en een genoegen. Weer heel graag tot een volgend contact.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Voorburg”