6333 straatmuzikant

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

6333 straatmuzikant

Bericht door Arnold Tak »

. .

"harde" foto, formaat 16,8 bij 11,7 cm.
foto van A.G. van Agtmaal te Baarn, zeer wsch. vooroorlogs
zo te zien is de opname gemaakt in Zeeland
we kennen natuurlijk allemaal Nikkelen Nelis van Wim Sonneveld
deze figuur was gebaseerd op een straatmuzikant
in Rotterdam kenden we Koperen Ko, J.W.Leiendecker
in Amsterdam kom ik een Koperen Ko tegen, Cor Jaring en ook circuleert er nog een andere naam

wie weet wie deze persoon was en hoe zijn eventuele bijnaam luidde?
bellen op z'n hoofd met versiering (hoofdjes?) en aan zijn enkel
een ouderwetse accordeon
trommel op zijn rug waarop een bekken en hierop als versiering een hoofdje
Bijlagen
6333.jpeg
6333a.jpeg
6333b.jpeg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Abdijplein in Middelburg. Hier rechts: https://digitaal.dezb.nl/beeldbank/deta ... 40cd10d3ad
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Het lijkt wel erg op de spulletjes van Leijendekker, alleen is 't 'm niet zelf, volgens mij... Zou hij z'n spul uitgeleend hebben?
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

Vader Wilhelm Leiendecker kwam uit Duitsland, later vestigde hij zich in Nederland. Zijn zoon Johannes Willem Leiendecker volgde hem letterlijk in zijn voetsporen op. Koperen Ko woonde lange tijd met zijn vrouw Martha in Middelburg. Na het overlijden van zijn vrouw Martha is hij uit Middelburg naar Rotterdam verhuisd.
Misschien is dit Wilhelm Leiendecker. Als ik kijk naar zijn snor, zijn broek en kousen komt dat wel ietwat Duits op me over. Uit zijn gezicht is zijn leeftijd af te lezen, dus misschien is het pa die uit Duitsland kwam en zich ook weleens in Middelburg ophield.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik denk dat je gelijk hebt Arnold, zie dit: "Zijn vader was gevlucht naar Nederland voor de eerste wereldoorlog, 1914-1918. Wilhelm Leiendecker droeg een jagerspak en had een grote snor en noemde zich Koperen Ko; zijn bijnaam was ook wel `Der Lustiger Wilhelm Tiroler'. " (http://oudmiddelburg.archiefhetzand.nl/ ... rgers-info)
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Middelburg, F.W. Leiendecker (1866-1940)

Bericht door Arnold Tak »

Het begrip Koperen Ko zou al met al zo`n 137 jaar in de familie Leiendecker zijn geweest en dit is als volgt, Koperen Ko (J.W. Leiendecker) heeft het ruim 55 jaar gedaan, zijn vader heeft het 40 jaar gedaan en zijn grootvader heeft het 43 jaar gedaan. Dus het was een echte familietraditie, drie generaties lang.

Op 16 augustus 1933 verliet zijn vader (F.W.) de Gemeente Dordrecht om zich in Middelburg te vestigen. Van daaruit reisde hij door het hele land om op kermissen, carnavalsfestiviteiten en koninginnedagen te spelen.

Hij had een leeftijd van 74 jaar en is overleden na een valpartij van een hittekar (paardenwagen) in Souburg en heeft hierdoor een hersenschudding opgelopen, die hem fataal werd. Wim had zijn vader nog gewaarschuwd dat het paard schrikachtig was. "Och kom, zegt zijn vader, ik ben bij de Huzaren grootgebracht. Er gebeurt me niks". Maar hij viel er wel af.

Alles overziende is dit dus de vader van Wim -> Friederich Wilhelm.

Ron Vermeulen, fervent Vlissingen-verzamelaar, mailde mij nog een foto uit zijn verzameling met daarop Friederich Wilhelm, in exact dezelfde outfit als op mijn foto, in Vlissingen in 1926. Een ultiem bewijs.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes van personen”