2312 paard (gaat niet zozeer om de afbeelding)

Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Prachtige vondsten Martin, en dat terwijl Genlias door een veel minder goede site is vervangen! Ik had ook al geconstateerd dat 'Noordam' een ruime verspreiding had. Er was een J. Noordam uit Woubrugge die in 1910 in Nederland een prijs won met een merrie, maar of het om de vader van A.N. ging, is onduidelijk (http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 06%3Aa0080).
Wat betreft de gebroeders Breukel: ik zou me kunnen voorstellen dat Cornelis werkte bij een boer of particulier, die er vakmatig of als hobby kwaliteitspaarden op nahield. Misschien staat hij op de foto en stuurde hem daarom aan zijn broer? Maar dan zou je verwachten dat de betreffende eigenaar in de directe nabijheid van Rotterdam woonde, waar immers de fotograaf gevestigd was.
In elk geval denk ik, dat Arnold door jou inmiddels een goed antwoord heeft gekregen op zijn genealogische vraag.

Omdat die 'Grote Prijs' me bleef steken, heb ik nog wat verder gezocht naar de verlening van die prijs, waarbij de KB Krantenbank en een Belgische krantensite als bron dienden. De Belgische site is minder dekkend voor België dan de KB-bank voor Nederland en dus evenmin volledig.

De wereldtentoonstelling te Brussel liep van 23 april tot 1 november 1910. In de aanloop er naartoe werd op 1 januari 1910 een bericht gepubliceerd dat aangaf, dat de voorgenomen internationale tentoonstelling van paarden waarschijnlijk (!) niet door zou gaan (http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 02%3Aa0012). In de latere verslaglegging van de tentoonstelling komen we inderdaad geen paarden tegen. Toch hebben we hier een paarden-prijswinnaar van die tentoonstelling, dus hoe zit dat?

Mijn onderzoekje leverde op, dat kranten niet alles van wat er in die ruim zes maanden in Brussel gebeurde, publiceerden. Ook de schaarse overzichtprogramma's waren in de pers incompleet. Zo wordt bijvoorbeeld de vaste tentoonstelling uitgebreid becommentarieerd, terwijl de tijdelijke tentoonstellingen weinig of geen aandacht krijgen. Dit beeld kan natuurlijk het gevolg zijn van het feit dat de (onvolprezen) KB Krantenbank nog altijd grote hiaten vertoont, maar ik denk dat dat niet helemaal juist is. Kranten zonder eigen correspondenten namen dergelijke berichten vaak over van andere die wel hun eigen verslaggevers hadden, als zij er behoefte aan hadden omdat er te weinig 'eigen' nieuws was, of als zij er niet onderuit konden. En tijdelijke tentoonstellingen van 'producten' van land- en tuinbouw en veeteelt waren letterlijk tijdelijk; als je er eerder geen aandacht aan had besteed, was het op het moment van expositie een beetje laat er nog naar toe te gaan. Groenten, fruit en bloemen hadden een zekere houdbaarheid, maar berichten over geiten, schapen en andere dieren die drie dagen ergens bijeengehouden werden, waren bij late publicatie mosterd na de maaltijd.

Een nadrukkelijk als voorlopig gepubliceerd overzicht van de prijswinnaars geeft laureaten in tal van categorieën (zie link beneden), maar paarden - en veeteelt in het algemeen - ontbreken. Aan de andere kant blijkt uit een Belgische krant dat er wel degelijk ook 'veeteelt' is tentoongesteld. Van 18 tot en met 20 juni hield men namelijk een internationale tentoonstelling van 'geiten en melkschapen' (http://aalst.courant.nu/index.php?page= ... af=5&y=105). En, Martin, de Belgische geiten en schapen kregen gratis vervoer met de Belgische trein! :)

Resteert de hypothese dat de prijs betrekking zou hebben op de fotograaf Van den Akker. Ik gaf hierboven al aan dat dit niet het geval kan zijn geweest. Van den Akker was een kleine fotograaf die in Nederland een van de duizenden was en in België zelfs volslagen onbekend. De door de krant op 19 oktober gepubliceerde voorlopige lijst van Nederlandse bekroningen noemt als prijswinnaars in de categorie Fotografie personen die in de wereld van Nederlandse fotohistorici terecht bekend zijn (http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 09%3Aa0101). Een Van den Akker hoort daar niet bij. En ofschoon het in laatste instantie mogelijk is dat Van den Akker een inzending deed als Belg en hij dus voor België in de prijzen kan zijn gevallen, lijkt mij dat buitengewoon onwaarschijnlijk omdat hij in het bovengenoemd Directory volslagen onbekend is.

Conclusie: Uiteindelijk zullen alleen het archief, of de vele duizenden nummers tellende catalogus van de Nederlandse inzendingen naar de wereldtentoonstelling te Brussel een antwoord kunnen bieden op de vraag of het hier om een legitieme claim gaat en wiens inzending het was. Tenzij de volgende paar miljoen krantenpagina's van de KB Krantenbank uitsluitsel kunnen geven. :cool:
Arnold Tak
Berichten: 17230
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

paard genoeg in de bek gekeken

Bericht door Arnold Tak »

ik ben bijzonder verrast wat dit paard allemaal bij jullie heeft losgemaakt en wat jullie allemaal boven water en boven tafel hebben weten te krijgen. Ik had nooit het flauwste vermoeden. Ik heb met heel veel interesse jullie bevindingen gelezen. Met name Martin en Ingrid hebben zich er intensief in verdiept. Natuurlijk is de juiste locatie niet te vinden en helemaal niet te bewijzen. Na alle wetenswaardigheden die jullie naar voren hebben gebracht en er verder niets meer aan toe te voegen is, lijkt het me een goede zaak en een passend slot om het plaatje te verhuizen naar 'opgelost'.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes van personen”