2312 paard (gaat niet zozeer om de afbeelding)

Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2312 paard (gaat niet zozeer om de afbeelding)

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart met zegel gestempeld 10.VIII.11 (10 augustus 1911) van Naaldwijk naar De Lier
het gaat mij eigenlijk meer om het genealogische aspect van de kaart
van A. Breukel Jz. naar C. Breukel per adres een landbouwer te De Lier, Perdijk

Foto v.d. Akker te Rotterdam

Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Groote Prijs 'Hoogste Onderscheiding'
of dat nu van toepassing is op het paard is voor mij nog een raadsel
Bijlagen
2312.jpg
2312.jpg (180.49 KiB) 2077 keer bekeken
2312a.jpg
2312a.jpg (185.2 KiB) 2094 keer bekeken
Niet geregistreerd

2312 paard

Bericht door Niet geregistreerd »

Hoi Arnold,
Fotograaf van den Akker heeft diverse fotokaarten in omloop met deze
gewonnen prijs achterop vermeld, het paard heeft hier niets aan bijgedragen!
Deze foto van de fotograaf kon ik nog niet, hij heeft zeer veel gefotografeerd op Voorne-Putten.
gr.
Ben
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Ik denk dat het wel om het paard gaat, dat duidelijk van superieur ras is.

Wat wil je precies weten over de genealogie, Arnold? De vraag is mij niet duidelijk.

Wat de fotograaf betreft: er waren twee broers van die naam: A.M.J. van den Akker (Delft 1865-Rotterdam 1928) en A.M.S. van den Akker (Delft 1864-Rotterdamn 1931).
De jongere broer A.M.J. werkte van 1876-1917 in Brussel en vestigde zich daarna in Rotterdam. De oudere broer A.M.S. werkte eveneens vanaf 1876 in Brussel. In 1903 werd hij zeeman en schildersknecht te Rotterdam. Na nog een jaar in Brussel (1907) vestigde hij zich te Rotterdam als fotograaf en huisschilder. Duidelijk is dat geen van beiden producten van voldoende kwaliteit afleverden om in aanmerking te komen voor een prijs voor fotografie. Daarbij komt dat zij niet worden genoemd bij de Nederlandse fotografische inzending (zie krantenbank KB).

Bron: Steven Wachlin, Photographers in the Netherlands, Den Haag 2011.
Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

Volgens mij gaat het om A.M.S. van den Akker, die had in 1916 zijn foto-atelier op de Hoflaan 89 in Rotterdam. Zijn andere fotograaf-broer is terug naar Belgie gegaan.
Het lijkt mij logisch dat, gezien hun jeugdjaren (van de broers van den Akker) in Brussel, dat het wel degelijk om een fotografie-prijs gaat.
Verder vind ik de kwaliteit van de foto's van A.M.S. van den Akker niet om op neer te kijken, op basis van 1 foto kan je niet beoordelen of een fotograaf wel of niet een prijs heeft gekregen. Ook Berssenbrugge maakte commerciele foto's die niet direct te rijmen zijn met zijn kunstfoto's.

Jacques Laureys
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Dat hun jeugd in Brussel de Van den Akkers een prijs zou moeten hebben opleveren, vind ik een wat vreemde redenering. De betreffende prijs is uitgereikt op de Wereldtentoonstelling van 1910, toen zij beiden reeds lang tot de leeftijd van verstand waren gekomen. Ze waren respectievelijk 44 en 45 jaar oud.

Ik heb de naam Van den Akker even nagetrokken in het Directory of photographers in Belgium, 1839-1905. Het Directory - dat geen onderscheid maakt naar nationaliteit - geeft weer wie er in de genoemde periode werkzaam was in België. Het sluit af in het jaar 1905, maar geeft wel aan of iemand ook na die datum nog werkzaam bleef. Gezien de leeftijd van de broers zouden zij vermeld moeten zijn als zij als fotograaf bekend waren geweest. Dit is echter niet het geval. In de lijst van 2088 fotografen die in Brussel tussen 1839 en 1905 werkzaam waren , professioneel, als amateur of als toeleverancier (29 kolommen van ca. 72 namen), komen deze broers niet voor. Het Directory noemt slechts ene Van den Acker (met ck), een amateurfotograaf, in 1904 wonend te Brussel-Saint Gilles en lid van de 'Photoclub de Schaerbeek'. Een later gewonnen prijs wordt bij deze heer niet genoemd.

Meer in het algemeen lijkt het mij onlogisch om op de achterzijde van deze fotokaart een eerste prijs te vermelden zonder daarbij de naam van het fotoatelier te noemen. Of - omgekeerd - een eenvoudige firmastempel te plaatsen en daarin niet de prijs op te nemen. Ik denk vooralsnog dat het inderdaad op het paard ging, niet om de fotograaf.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Dat hun verblijf in Brussel de Van den Akkers een prijs zou moeten hebben opleveren, vind ik een wat vreemde redenering. De betreffende prijs is uitgereikt op de Wereldtentoonstelling van 1910, toen zij beiden reeds lang tot de leeftijd van verstand waren gekomen.

Ik heb de naam Van den Akker nog even nagetrokken in het Directory of photographers in Belgium, 1839-1905. Het Directory - dat geen onderscheid maakt naar nationaliteit - geeft weer wie er in de genoemde periode werkzaam was in België. Het sluit af in het jaar 1905, maar geeft wel aan of iemand ook na die datum nog werkzaam bleef. Gezien de leeftijd van de broers zouden zij vermeld moeten zijn als zij als zelfstandig fotograaf of als employee bekend waren geweest. Dit is echter niet het geval. In de lijst van 2088 fotografen die in Brussel tussen 1839 en 1905 werkzaam waren, professioneel, als amateur of als toeleverancier, komen deze broers niet voor.

Het Directory noemt slechts ene Van den Acker (met ck), een amateurfotograaf, in 1904 wonend te Brussel-Saint Gilles en lid van de 'Photoclub de Schaerbeek'. Een later gewonnen prijs wordt bij deze heer niet genoemd.

Voor wat het waard is: Het lijkt mij onlogisch om op de achterzijde van deze fotokaart een eerste prijs te vermelden zonder daarbij de naam van het atelier te vermelden. Of - omgekeerd - een eenvoudige firmastempel te plaatsen en daarin niet de prijs op te nemen. Ik denk vooralsnog dat het toch inderdaad op het paard ging, niet om de fotograaf.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Perdijk is een andere naam voor Burger(s)dijk, een zeer oude boerenwoonkern aan de Burgerdijkseweg in De Lier (zie de link). De 7 erven van Burgersdijk lagen aan de zuidkant, die behoorde tot de gemeente Maasland. De verbindingen tussen Burgersdijk en het dorp de Lier waren echter veel beter en korter dan met Maasland, dus was het post De Lier. De naam Noordam kwam heel veel voor in Maasland, veel meer dan in De Lier. Uitzoeken is onbegonnen werk. In Burgersdijk was toen nog hoofdzakelijk veehouderij (en men had ook al moeite met de tussen-s). Men noemde een veehouder toch ook landbouwer of bouwman of boer?
C. Breukel kan een inwonende boerenknecht zijn geweest. Je zou dan verwachten dat hij tussen 16 en 30 jaar was. Waarschijnlijk was dit Cornelis Breukel (*Rozenburg 17-05-1888), mogelijk ongehuwd gebleven. Bij zijn overlijden op 06-01-1955 in Naaldwijk is geen partner vermeld.
Ouders zijn Jan Breukel en Leentje Jutte uit Rozenburg.
Cornelis had een broer Arie Breukel (landarbeider, *Rozenburg 17-02-1887, getrouwd te Rozenburg 1913 met Cornelia van Spronsen, *Rozenburg 10-11-1888). De kaart is dus vóór dit huwelijk verzonden. Het echtpaar bleef op Rozenburg wonen; hun dochter werd er geboren.
Waarschijnlijk verbleef de nog ongehuwde Arie op 10-08-1911 in Naaldwijk. Mogelijk werkte hij er in de tuinen.
De foto zelf vind ik niet zo bijzonder en geen hoofdprijs op een wereldtentoonstelling waard: gezichten in de schaduw, een aftandse schuur als achtergrond. De foto is niet in Brussel genomen, maar eerder bij een stal in Rozenburg. Nu een logistieke vraag: is het denkbaar dat men anno 1910 met een paard naar Brussel ging voor zo’n concours? En hoe dan? Met de trein? Of werd de GROOTE prijs op basis van de foto toegekend? Als het om de prijs voor het paard gaat, dan zou je toch de naam van het paard of de fokker vermelden? Dit vergt een plausibele verklaring.
Het lijkt me dat we op die prijs maar verder geen acht moeten slaan. Ik wordt steeds achterdochtiger. Iedereen kan wel zoiets op een kaart zetten: niet strafbare en niet controleerbare reclame. Of een grapje.

Link: http://books.google.nl/books?id=RXcYoCT ... %22&f=fase
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Het lijkt ons nu zo onwaarschijnlijk, maar voor en tot ver na de eeuwwisseling trok men met zijn vee (pluimvee, hoornvee, mestvee etc.) naar lokale, regionale en landelijke tentoonstellingen. Men ging te voet, met de fiets, per boot, per tram of trein, met de kar of later met bus of vrachtwagen. Er werd gewoon wat geregeld en men was soms vele dagen van huis. Ik kan legio voorbeelden aanhalen, maar een cursorisch bezoek aan de krantenbank van de KB zal mijn beweringen zeker staven.

Een prijs behalen betekende PR: men kon onverdacht adverteren met zijn dier of zijn bedrijf. Ik heb verschillende fotokaarten van prijswinnende dieren, zelfs van een Nederlander die zijn vee naar het bedrijf van een edelman in Italië had verstuurd, daar prijzen mee had gewonnen, en er in Nederland bekendheid aan gaf in de vorm van een fotokaart. Als ik wist hoe ik hier een foto uit mijn computer zou kunnen uploaden, zou ik het kunnen laten zien. Recent is zo'n wedstrijdganger aan de orde geweest in Maastricht; het ging om het tot dan toe volledig onbekende Hoenderpark Silleberg in Caberg-Maastricht. De pluimveehouder trok in de jaren 1910-1920 met grote aantallen hoenders naar Luik, Brussel, Utrecht en Den Haag. Soms met zoveel (soorten) dieren, dat hij zelfs prijzen behaalde voor de omvang van zijn inzending. (http://forum.mestreechonline.nl/showthr ... =silleberg). Honden die bij een tentoonstelling in de prijzen vielen, werden al in de jaren 1860 gefotografeerd (compleet met afstammingsgegevens), vee na de eeuwwisseling eveneens.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Ingrid, dank voor het exposé. Nu durf ik er mijn paard onder te verwedden en geloof ik dat de wedstrijd om het paard ging. Toch blijf ik het wat onnozel vinden dat de fokker of prijswinnaar zich niet blootgeeft.

Nu denk ik ook te weten wie Noordam was:
Adrianus Noordam, *Naaldwijk 26-07-1872, zoon van Jacob Noordam en Laantje Oudijk
Getrouwd: Rozenburg 21-04-1898 met Johanna Huibertina Barendregt (*Rozenburg 05-02-1871)
Overleden: Maasland 10-12-1921.
1e kind: Laantje Noordam, *Maasland 05-11-1898.
(Johanna is 16-06-1927 in De Lier hertrouwd met de weduwnaar Jacob van den Berg uit Maasland.)
Johanna had een broer Jacob Philippus Barendregt (*Rozenburg 1861), die in Maasland (1888) is getrouwd en daar gebleven.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Prachtige vondsten Martin, en dat terwijl Genlias door een veel minder goede site is vervangen! Ik zou me kunnen voorstellen dat Cornelis Breukel werkte bij een boer of particulier, die er vakmatig of als hobby kwaliteitspaarden op nahield. Misschien staat hij op de foto en stuurde hem daarom aan zijn broer?

Omdat die Grote Prijs me bleef steken, heb ik nog wat verder gezocht naar de verlening van die prijs, waarbij de KB Krantenbank en een Belgische krantensite als bron dienden.
De wereldtentoonstelling te Brussel liep van 23 april tot 1 november 1910. In de aanloop er naartoe, kwam er op 1 januari een bericht dat de voorgenomen internationale tentoonstelling van paarden waarschijnlijk (!) niet door zou gaan http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 02%3Aa0012). Ook in verslaglegging van de tentoonstelling komen we geen paarden tegen. Toch hebben we hier een prijswinnaar van die tentoonstelling, dus hoe zit dat?

Mijn onderzoekje leverde op, dat kranten niet alles wat er in die ruim zes maanden in Brussel gebeurde, publiceerden. Ook de schaarse overzichtprogramma's waren in de pers incompleet. Daarbij komt dat de (onvolprezen) krantenbank nog altijd grote hiaten vertoont. Een nadrukkelijk als voorlopig gepubliceerd overzicht van de prijswinnaars geeft tal van categoriën (zie link hieronder), maar paarden - en veeteelt in het algemeen - ontbreken. Aan de andere kant blijkt uit een Belgische krant dat er wel degelijk 'veeteelt' is geweest. Van 18 tot en met 20 juni hield men namelijk een internationale tentoonstelling van 'geiten en melkschapen' (http://aalst.courant.nu/index.php?page= ... af=5&y=105). En, Martin, de Belgische geiten en schapen kregen gratis vervoer met de Belgische trein! :)
Deze Belgische site is echter veel minder dekkend voor België dan de KB-bank, dus eveneens niet volledig. Resteert de hypothese dat de prijs betrekking zou hebben op de fotograaf Van den Akker. Naar mijn mening is dit niet het geval. De door de krant op 19 oktober gepubliceerde voorlopige lijst van bekroningen noemt als prijswinnaars personen die in de wereld van Nederlandse fotohistorici terecht bekend zijn (http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 09%3Aa0101). Een Van den Akker is daar niet bij. En ofschoon het in laatste instantie mogelijk is dat Van den Akker als Belg inzond en hij dus voor België in de prijzen is gevallen, lijkt mij dat buitengewoon onwaarschijnlijk omdat hij in de bovengenoemde Dictionary volslagen onbekend is.

Conclusie: Uiteindelijk zullen alleen het archief, of de vele duizenden nummers tellende catalogus van de Nederlandse inzendingen naar de wereldtentoonstelling te Brussel een antwoord kunnen bieden.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes van personen”