3579g jongenspensionaat?


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van scholen die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3579g jongenspensionaat?

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
Bijlagen
3579g.jpeg
3579ga.jpeg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

pensionaat of school?

Bericht door Ingrid »

Zou het niet gewoon een jongensschool kunnen zijn? Ik tel vier volwassen mannelijke leken tussen het grut, waarvan ik aanneem dat het de onderwijzende staf was. Vier man was voldoende om zes niet te grote klassen te laten 'draaien', maar het is mogelijk dat er enige leerkrachten tijdens het nemen van de foto in huis bleven. De kinderen dragen schoenen of klompen. Het geheel doet mij denken aan een openbare lagere jongensschool in een niet al te grote half-stedelijke omgeving, met klassen van dertig tot veertig leerlingen. Het schoolplein is nog onbestraat, maar er ligt wel riolering onder.

Het gebouw op de achtergond - met de open deur en naar binnen draaiende ramen (even luchten, ondanks de winter) - heeft behalve een dichte zolderverdieping geen tweede etage. Dat wijst niet op de aanwezigheid van slaapzalen.
De vier schoorsteenpijpen aan de voorzijde op het dak wijzen er op dat het op de begane grond om vier klaslokalen gaat die mogelijk de gehele diepte beslaan, ieder met hun eigen kachel. Achter de nok van het dak zijn nog twee schoorstenen te zien. Mogelijk bevond zich daar een uitbreiding van het pand?

Of het gebouw rechts enige relatie tot de school heeft, is onduidelijk: afwijkende bouwstijl. Ook dit gebouw leent zich echter niet voor een kostschool.
Plaats reactie

Terug naar “Scholen”