4435 roeiwedstrijd bij dukdalf militairen


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van een landelijk karakter die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4435 roeiwedstrijd bij dukdalf militairen

Bericht door Arnold Tak »

in de achterliggende tientallen jaren heel wat kaarten gekocht; sommige verdwenen in een doosje, kistje, laatje, albumpje omdat ik niet precies wist wat ik ermee wilde; dat blijft dan maar liggen en ik word iedere dag een daagje ouder; reden om er toch eens iets mee te doen, vandaar ....
belijnde ongelopen fotokaart
ik blijf dit een curieuze kaart vinden; links een stoombootje waarvan ik (deels) de naam kan lezen: ROTA
mocht u van een ander deel van de kaart een detailscan willen, laat het dan even weten, dan komt hij eraan
Bijlagen
4435.jpeg
4435a.jpg
Swier
Zoeker
Berichten: 65
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 4:40 pm

Varsity?

Bericht door Swier »

Dit is gezien de kledij van het publiek een evenement van naam. De "Varsity" wellicht. https://nl.wikipedia.org/wiki/Varsity
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De boten kunnen wat mij betreft behalve van een watersportvereniging ook van een roeiersvere(e)niging zijn.
Eveneens relatief ranke en snelle meermans roeiboten, zoals die destijds van de Eendracht (Heyplaat).
Voor een gelegenheid uitgerust met rieten stoelen: vervoer over water van de elite (Rota-ries?).
Zulke roeiers brengen in de havens nog altijd, trossen over van; boot naar wal en boot naar (sleep-)boot.
http://www.krve.nl/de-krve/wat-doen-roeiers-precies

Watersportboten zoals hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/KR%26ZV_D ... schiedenis
http://www.rvnautilus.nl/2013/vereniging/historie/

De tweede stoomboot van links, doet me denken aan één van de eerste brandweerboten (datering zp.: voor 1900?).
Voor de gelegenheid uitgerust met (tent?-)stokken voor een overkapping bij slecht weer bij feestelijkheden.
Vergelijk vorm opbouw, bolders op het achterdek, kantelbare schoorsteen hier:
http://www.seniorplaza.nl/images/old/co ... weer_9.jpg
Arnold, zijn er inderdaad hydranten zichtbaar op dit zp. (zoals in link hierboven)?

Verder valt me op:
1) Het geringe hoogte verschil tussen de dijk met mensen en het achterliggende landschap (geen getijdenwater).
2) Vooraan en dwars in het zp. met mensen erop: een vlak liggende maar hefbare loopplank (maar geengetijdenwater).
3) Eén van de korven (met takelinstallatie boven een luik), om benedendeks en in water, iets te bewaren (levende vis?).
4) Het plaatwalsje.
5) De hoge schoorsteen (nog net zichtbaar, boven de loopplank-hefinstallatie).
6) De dicht op elkaar geplaatste palen in het water (vooraan). Pijlers van een brug in aanbouw?
7) Het huis uiterst links op het zp.

De militairen zouden leden van een militair muziekkorps kunnen zijn.
Arnold, zijn er inderdaad muziekinstrumenten waar te nemen (met name op de stoel)?

Gezien voorgaande en zeer verschillende de kleding van de diverse mensen, denk ik hier aan een zwemwedstrijd in de buurt van een grote stad rond 1900.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

We zien uitsluitend roeiboten van het type ‘scheehouten wherry’. Dit zijn roeitoerboten met een vooruit zittende bank voor twee vaak chique personen of een stuurman. Het gezelschap op de wal staat gereed voor het inschepen voor de tocht. Er is geen muziekgezelschap. Niets doet me denken aan havenactiviteiten.
Sinds 1911 organiseert het Comité voor Wherrywedstrijden jaarlijks de roeiwedstrijd van Abcoude naar Amsterdam. Het vertrekpunt is en was aan de Amsterdamsestraatweg langs de Angstel vlak bij het Abcoudermeer. Zou het hier kunnen zijn?
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Knap Martin, om die wherries te herkennen. Ik heb een vraag uitgezet bij Willem III. Misschien dat er een antwoord komt.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Het gebeurt lang niet altijd dat je op korte termijn een antwoord krijgt van verenigingen met een eigen website. In het geval van Willem III te Amsterdam dus wel. Mevrouw Els Jorritsma, secretaris van de R.V. Willem III, kan ons tot spijt van de vereniging geen definitief antwoord geven:
Na enig rondvragen zijn wij er jammer genoeg niet in geslaagd te achterhalen waar dit is. De enige suggestie die boven kwam zijn wedstrijden op de ringvaart bij Sloten, maar daarvan zijn we niet zeker.
Ik wens u veel succes met het achterhalen van deze plek.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Re: 4435 roeiwedstrijd bij dukdalf militairen

Bericht door Paul »

De stoomboot lijkt een beetje op een sleepboot van de volharing zoals deze:
https://hdl.handle.net/21.12133/DF4E08F ... E236743960
Schoorsteen van de boot op het zp, lijkt me echter een stuk dikker..

Enfin, zojuist ook antwoord gekregen op mijn vraag aan de secretaris van zeilwherry.nl:



"Beste Paul,

Leuke foto!
Die zal van tussen 1880 en 1910 zijn.
Op de foto zie je inderdaad drie wherry's, en vier waarschijnlijk gestuurde tweetjes (de ranke boten). Dat en de motorbootjes doet vermoeden dat er sprake is van een wedstrijd, en dat je hier aan de start of de finish staat. De schragen op de vlotten geven aan dat hier boten in en uit het water gelaten worden.
De mensen op de kant staan over het water te kijken: kennelijk is er nog een wedstrijd aan de gang.

Ik heb de foto naar een paar andere roeiers-historici doorgezet, die kijken er nu ook naar.
Als locaties worden tot nu toe genoemd Haarlem of Alphen aan den Rijn (allebei: Varsity) of Utrecht (want vrouwelijke roeiers).

Groet,
Koos Termorshuizen"
Plaats reactie

Terug naar “Landelijk”