0212 Villa Edith

Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0212 Villa Edith

Bericht door Arnold Tak »

op huisnummer 58
gelukkig wederom een straatlantaarn die de weg mogelijk wijst
Bijlagen
0212.jpg
0212.jpg (89.91 KiB) 2368 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De lantaarnpaal is een zogenoemde paal 1913. Voor zover mij bekend komt deze alleen in Den Haag voor.
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Deze lantaarnpaal moet toch ook elders dan in Den Haag voorkomen. Dit opvallende huis kan ik niet vinden in Den Haag en ik neem aan dat Wim het huis al had gevonden als het Haags was.
Ik zie dat er draairamen en geïntegreerde rolluiken zijn. Donkere huisnummerborden met lichte cijfers waren destijds ongebruikelijk in Den Haag. Haagse straten die in aanmerking zouden komen zijn veelal niet zo lang dat zij nummer 58 halen. Daarom betwijfel ik zelfs of het in Nederland is. Limburg zou misschien nog kunnen.
Martin Snuverink
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 756
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Hierbij een detail van een Haagse lantaarnpaal van het model dat Martin volgens mij bedoelt. Ik zie duidelijke verschillen. De huizen kan ik ook niet plaatsen, in ieder geval is het niet 'Edith' aan de Duinweg 13. Bomen werden in Den Haag meestal niet in de stoep geplant.
Bijlagen
509734.jpg
509734.jpg (9.42 KiB) 2156 keer bekeken
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 756
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Hoewel deze foto mij intrigeert zie ik er geen Den Haag in. 'Edith' aan de Duinweg 13 is het zeker niet. De lantaarnpaal lijkt mij niet typisch Haags. Bomen in de stoep kwam in Den Haag vrijwel nergens voor.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Lantaarnpaal

Bericht door Martin Snuverink »

Wim, in “Op straat gezet” (VOM-reeks1997-2, Den Haag) staat op pag. 65 de “Paal 1913” beschreven. Daarbij wordt nota bene verwezen naar jouw boek Scheveningen in oude foto’s (1996), pag.45, 46 en 64. Het gaat om exact dezelfde paal als op het zoekplaatje. Buiten Den Haag ben ik deze paal nergens tegengekomen.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 756
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Deze paal stond ooit op de boulevard van Scheveningen, met een veel uitbundiger lantaarn overigens. Dat de paal uniek voor Den Haag zou zijn kan ik me moeilijk voorstellen, zou het stadsbestuur exclusiviteit bedongen hebben bij een ijzergieterij?
Het huisnummer heeft lichte cijfers op een donkere achtergrond en zit niet naast de voordeur. Mogelijk is hiervoor gekozen omdat de voordeur te ver van de straat is. In een soortgelijke situatie waren op de vooroorlogse Stadhouderslaan (nu Eisenhowerlaan) in Den Haag bordjes aan de tuinhekken aangebracht. Verder blijf ik erbij dat ik dit in Den Haag niet kan plaatsen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Wim, ik was het al eerder en ik ben het nu nog steeds helemaal met je eens dat dit niet in Den Haag is. Dat ik de de paal 1913 niet buiten Den Haag heb aangetroffen heeft alleen betrekking op Nederland. Mede gezien mijn eerder genoemde argumenten denk ik dan ook dat dit niet in Nederland is. Over waar dan wel heb ik mijn gedachten nog niet laten gaan.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

ik heb de kaart er weer even bijgezocht: de achterzijde is belijnd, bevat buiten de naam van het fotopapier Agfa verder geen aanwijzing, dus niet BRIEFKAART maar ook niet POST CARD
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Villa Edith

Bericht door Ingrid »

Kan het Hilversum zijn: Van der Lindenlaan, nabij 's-Gravenlandsche weg? (Er zit een link onder 'Hilversum').
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in het buitenland”