3702


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van panorama's die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3702

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart
gestempeld Leiden 1905
het zou me niet verbazen, gezien het teken (een R en K door elkaar) linksonder met 1060/1. dat de kaart een Duitse herkomst heeft
Bijlagen
3702.jpeg
3702a.jpeg
3702b.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Een vermoeden heb ik, maar het absolute bewijs ontbreekt nog.
Ik denk dat we hier ongeveer ter hoogte van de Rotterdamse watertoren (niet vanaf de toren) over de Nieuwe Maas kijken naar de enorme scheepswerf Fijenoord (met ij) aan de Feijenoorddijk (met eij) en de latere Piekstraat, destijds geheten Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Feijenoord. Rond 1890 had de werf 1345 werklieden en 11 stoomketels. Het was destijds verreweg het grootste industriële bedrijf van Zuid-Holland met de meeste krachtwerktuigen (bron NEHA).
Zie de beeldbank Rotterdam I 138.02-9 voor de plattegrond van Feijenoord anno 1903 door Gemeentewerken.
Op de foto zien we rechts de stakige hijskranen bij de scheepshellingen die we ook zien op de Beeldbank Rotterdam, catalogusnummer XV 51 en op het filmpje op http://www.openbeelden.nl/media/108462/ ... l#download uit 1925.
Op het zoekplaatje staat helemaal links een villa-achtig huis, dat ik nog niet helemaal kan thuisbrengen en waarvan ik geen afbeelding heb gevonden. Dit huis moet tussen 1896 en 1901 zijn verdwenen, dus de foto zou dan zelfs van vóór 1902 zijn, wat me sterk lijkt.
Als ik me vergis in de locatie, moeten we in ieder geval naar een andere grote scheepswerf aan benedenrivieren zoeken, wat blijkt uit de genoemde referentiebeelden en zoekplaatje 621 van zoekplaatjes.nl. Een Duits gevoel heb ik er niet bij, maar wat niet is, kan nog komen.
De geadresseerde heb ik inmiddels waarschijnlijk ook kunnen achterhalen, namelijk Maria Helena van der Kloot Meijburg, geboren Rotterdam 1888, tot 1902 genaamd Maria Helena Kloot. Er is een naamsverandering geweest. Zij was een zus van de bekende architect Herman van der Kloot Meijburg (* Oudshoorn 1875). Vader Leendert was dakpannenfabrikant. Maria Helena trouwde in 1912 in Utrecht met Cornelis Verheijden.
Wie M. de Jonge was blijft raadselachtig. Gezien het gegoede milieu waarin de families verkeerden, zou hij voor arts kunnen studeren in Leiden. Maar waarom deze prozaïsche kaart?
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Op de kade lijken er stapels hout te liggen en de donkere wolken passen goed, bij een grote brand.
Op 3-11-1902, was er een zeer grote brand bij bedrijven, op de zuidwestelijke punt van het Noordereiland.
Deze brand begon bij Stoomkuiperij en kistenfabriek firma W. van der Lugt en Zoon.
Deze firma was toen gevestigd aan de Prins Hendrikkade, gelegen aan de zuidwest-zijde van het Noordereiland.
http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/brandeiland.htm
http://www.vdlugt.eu/vdlugt-rb/brand.html

Het "villa-achtige huis", is vermoedelijk een directiewoning.
Er lijkt de boeg van een schip uiterst links op de foto, zichtbaar (als op een scheepshelling).
In 1902 was er (nog) een sleephelling aan de zuidzijde van het Noordereiland.
Op kaarten van 1903 is deze verdwenen, vanwege de "nieuwbouw¨ op de punt.
Zie: http://collecties.gemeentearchief.rotte ... /1295305/1
Maar ook hier: http://watwaswaar.nl/#PW-RO-9-1-1v-1-2Ycy-1pF6---jTU

Indien allemaal juist, dan lijkt me het meest logisch dat deze opname gemaakt is, vanaf het Leuvehoofd richting de huidige Maaskade.
Behalve dat de opname dan gespiegeld moet zijn, klopt dan ook de richting van de rookontwikkeling niet :(
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

NV Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord

Bericht door Martin Snuverink »

Paul is zelf al tot de conclusie gekomen dat het Noordereiland in Rotterdam geen optie meer is.
Het is nog geen bewijs, maar op http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/pestdolhuis.htm zien we op de 9e afbeelding (tekening) uit 1850 een constructie, die sterk lijkt op de heistelling die we boven deachtersteven van het zeilscheepje en rechts van de grote schoorsteen zien. Vergelijk deze heistelling met de stellingen op de 6e foto van 2000-407 van het GAR.
De rookpluim links van de heistelling kan natuurlijk van een brand zijn, maar kan evengoed de rook van een stoomfornuis zijn. Hiermee kunnen we eigenlijk niets. Kijk ook naar foto XV 48.01-2 uit 1908 en naar XV 46, liefst uit 1877.
Foto XV 49-1 van het GAR geeft een mooi overzicht van de werf. Hierop zijn weer de stakige hijskranen te zien, alsmede de schoorsteen met halverwege de verdikking.
Vermoedelijk is het villa–achtige huis links het gebouw dat op de topokaarten van 1880, 1896, 1901, 1910 en 1920 wordt aangeduid met “Feijenoord”, liggende op de zuidpunt van het terrein. Dit is aan de Piekstraat op het terrein van het tegenwoordige Hunter Douglas, dat na de fusie van Fijenoord met Wilton en de verhuizing naar Schiedam (929) het terrein in 1933 in gebruik nam.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Dat de dampen een andere bron kunnen hebben lijkt me goed mogelijk. Zeker in of rond 1902.
Zoals van stoommachines of fornuizen. Maar een stoomfornuis?

Wel valt me het lichtpunt op als van een hittebron (of beschadiging op de foto).
De driepootconstucie wordt en werd, niet alleen voor heimachines gebruikt. Zoals mijnbouw, boortorens etc.
In relatie tot mogelijke scheepsbouw activiteiten op dit zp, lijken me ook takelwerkzaamheden aannemelijk.
Ook zouden het delen van een geraamte van een gebouw na een brand, kunnen betreffen.
Gezien de verhoudingen op het z.p., niet erg passend v.w.b. een locatie op het Noordereiland.

Het villa-achtige gebouw lijkt me het meest zinvol, om de aandacht op te richten.
Om het allemaal wat visueler te maken voor de mede speurders:
- Als ik goed begrijp, bedoelt Martin dus het gebouw bij A.
- Het gebouw dat ik in voorgaand betoog bedoel is B.
Bijlagen
3702y Feijenoord fabrieken.jpg
3702z Feijenoord fabrieken.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Met stoomfornuis bedoel ik de brander van een stoomketel die voor een heimachine is bestemd. Ik herinner me dat in de jaren 1950 heimachines werden aangedreven met stoom die gegenereerd werd met een ondervuurde verticale stoomketel gestookt met steenkolen. Hoe dit rond 1900 ging heb ik natuurlijk niet meegemaakt, maar dit kan ook turf gestookt zijn geweest, en dat kan aanzienlijk roken. Een werf als Fijenoord onderging voortdurend wijzigingen en uitbreidingen, waarvoor heiwerken nodig waren.
Het met A gemarkeerde gebouw is precies wat ik bedoel. De locatie aan het westelijk eind van het Noordereiland is domweg te klein voor de afgebeelde werf. Paul, deze locatie heb je zelf verworpen en daarmee ben ik het volledig eens. maar ik sta open voor alternatieven, al kan ik ze niet bedenken. in ieder geval heb ik de indruk dat we aan de zuidelijke oever of linker oever van een van de benedenrivieren moeten zoeken.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Uiteindelijk zie ik toch te weinig matches met Fijenoord. Aangenomen dat de foto niet vóór 1898 is gemaakt, mis ik de toren van de Wilhelminakerk aan de Oranjeboomstraat hoek Persoonsstraat (gebouwd 1898, gesloopt 1972). De toren kan schuilgaan achter het zeil, maar toch. Tevens is na alle gezoek de villa niet te identificeren.
In ieder geval gaat het om een scheepswerf in een al vroeg geïndustrialiseerd gebied. Een ander passend gebied dan Feijenoord is rond 1900 volgens mij in NL niet te vinden.
Arnold had al opgemerkt dat het hem niet zou verbazen als de kaart van Duitse herkomst is. Daaraan wil ik toevoegen dat aan de achterzijde van de kaart de Duitse tekst voorop staat. Zijn er kenners die hieruit concluderen dat het dan om een Duitse kaart gaat? Zo ja, dan moet toch in Duitsland (toen Pruisen?) worden gezocht. Niet aan de Rijn, maar eerder aan de benedenlopen van de rivieren Eems (Papenburg e.o.), Wezer (Bremen e.o.) en Elbe (Hamburg, [Steinwerder en Kleiner Grasbrook]).
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Toch nog een laatste suggestie in Rotterdam, linker maasoever t.h.v. Katendrecht.

Bijgevoegde plattegrond is van 1895 (revisie 3) met de Katendrechtsche Zeedijk, de Zeedijk of ook wel Schulpweg (gemeente Rotterdam catalogus: I-114-3).
http://collecties.gemeentearchief.rotte ... /3220300/1
Een plattegrond van vermoedelijk dezelfde situatie in 1900 (I-127-3), is jammer genoeg nog niet gedigitaliseerd.

Het villa-achtige huis, zou van roei en zeilvereniging de Maas kunnen zjn (C).
In 1895 nog gevestigd aan de Linker Veerhaven, in plaats van dé Veerhaven. Een bewijsfoto, heb ik nog niet gevonden.
Houtstapels op de kade horen bij de houtkoperij en de kyaniseer fabriek.

Werkzaamheden m.b.t. de Maashaven, waren al in uitvoering (1895-1905).
Over de Katendrechtse Zeedijk rechts van het villa achtige huis (op en over het "opgehoogde terrein"), een heimachine en stakige kranen (t.b.v. huizen/kademuren) .
Mogelijk ook kranen van scheepswerf Bonn en Mees. Daartoe lijkt me de afstand in relatie tot het zp, echter te groot.
Ook is hier de bovenkant van de gebruikte excavateur, met zijn uitlaatgassen zichtbaar (direct links van de "heimachine", of driepoot).
Bijlagen
3702x.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

afbeelding K.R. & Z.V. De Maas op Katendrecht

Bericht door Arnold Tak »

verenigingsgebouw uit 1885, ontwerp architect A. van Ameyden van Duym Dzn.
na 24 jaar verhuisde men naar de Veerdam in verband met de uitbreiding van de Rotterdamse havens naar het westen
prentbriefkaart uit eigen verzameling
Bijlagen
3702b 1.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Panorama's”