4189g militairen met kanonnen en villa, mogelijk Leiden SvW


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van stads- en dorpsgezichten die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4189g militairen met kanonnen en villa, mogelijk Leiden SvW

Bericht door Arnold Tak »

militairen met kanonnen en villa, mogelijk Leiden
Bijlagen
4189gzoekpl0001.jpg
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Een Nederlandse afdeling van de landmacht, als hier http://www.41afdva.net/Geschut_12%20cm%20L24.htm
De brede loopvlakken op de houten wielen werden overigens pas vanaf 1928 gemonteerd.
Echter geen vestigingsgeschut (meer) rondom WOI vanwege de stedelijke conglomeratie, op het zp.
Maar ook de; uniformen - mouw decoraties (V-vorm) - kepi's, wijzen eerder op veldgeschut (vanaf 1922).

Arnold, waarop baseer je dat het zp in Leiden zou kunnen zijn gemaakt en kun je zorgen voor een detailscan van het torentje links boven de daken?
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

waarom leiden

Bericht door wijngaarden »

Leiden staat met vraagteken op achterzijde..maar kan net zo goed ergens anders zijn .Torentje? helemaal links bedoel je..volgens mij een lamp of zoiets wat aan een draad hangt tussen 2 palen .. :cool:
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Deze lantaarn lijkt dan wel op het Amersfoortse hangende model, in het kenniscentrum van zoekplaatjes:
http://www.zoekplaatjes.nl/pics/lantaar ... tenuit.jpg
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

Een contact van mij geeft aan dat het Kustbatterijen zijn ?? Vandaar de hoogte van de kanonnen ? Hij denk aan een oefening in Katwijk of omgeving .Op de achtergrond is oude en stadse bebouwing te zien :cool:
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Re: 4189g militairen met kanonnen en villa, mogelijk Leiden SvW

Bericht door wijngaarden »

https://www.google.com/maps/@52.1211289 ... 384!8i8192

Ik vermoed dat we dit in Alphen aan de Rijn moeten zoeken .. zie link dit pand lijkt heel veel op de villa van het zoekplaatje !! en ik de bijgaande foto zien we de zelfde kanonnen bij De hoorn te Alphen aan de Rijn , :cool:
Bijlagen
Hoorn (5)-MAIN.jpg
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Re: 4189g militairen met kanonnen en villa, mogelijk Leiden SvW

Bericht door Paul »

Het lijkt me dat de kanonnen op het zp, nog een stuk hoger zijn (groter/zwaarder kaliber).
Tenminste als je vergelijkt met de mensen in de directe omgeving van beide plaatjes.

Maar een schietoefening met "kustbatterijen" over de oude Rijn lijkt me wel erg vreemd.
Immers, zulke kanonnen verplaatste men destijds niet gemakkelijk.
Wat is het bouwjaar van de woning uit je googellink?
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Re: 4189g militairen met kanonnen en villa, mogelijk Leiden SvW

Bericht door wijngaarden »

heb geen idee wat het bouwjaar van het pand uit de Googlelink is , zal ongeveer 1900-1910 zijn aan de bouwstijl te zien :cool:
Plaats reactie

Terug naar “Stads- en Dorpsgezichten”