1058 put bij café restaurant "Sionsberg"


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van horeca die ouder zijn dan 6 weken.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Vanmorgen op de TV een programma gezien van 3 motorrijders die een testrit maakten en daarbij verschillende plaatsen aandeden. Zij kwamen ook in Huizen (NH) en bezochten daar de kalkovens. Daarbij werd de camera in de oven geplaatst met de lens omhoog en toen zag ik een beeld exact gelijk als dit zoekplaatje, met ander woorden die foto is nep en geen put.
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

tweede kaart

Bericht door Arnold Tak »

vandaag ontving ik in de post na aankoop nog zo'n identieke kaart; achterop in potlood Trintelen? Limb. Daar schieten we dus niet echt veel mee op.

Maar wat wel misschien interessant is, is de in een oud handschrift geschreven tekst: " + Aan mijn vriend Jan Berkvens als herinnering aan onzen mooien Sionsheuvel Wim Theunissen "
Sionsheuvel? Was die Sionsberg dan toch niet zo hoog?

Waar ik me in de reacties op dit zoekplaatje altijd over heb verbaasd is gelegen in het feit, dat de rechtsboven op de kaart zichtbare put in mijn ogen toch overduidelijk aangeeft dat het hier een put betreft. Dit blijft geheel buiten beschouwing. Gedachten die gaan in de richting van een nepopname, schoorsteen of wat dan ook trek ik dan ook sterk in twijfel. Waarom zou de zon niet gewoon kunnen weerspiegelen in het water, onderin de kaarsrechte put?
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De zon weerspiegelen in het water van een echoput kan alleen op en dichtbij de evenaar. In NL staat de zon nooit in het zenith.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Dat is zeker waar, maar men kan, indien er geen overkapping van de put is, wel daglicht c.q. 'de hemel' weerkaatst zien worden op het water.

Wat betreft Sionsberg en Sionsheuvel: beide namen komen voor op Delpher.
Overigens was er ergens in Groesbeek een diepe put, maar kennelijk iets minder dieper dan zeventig meter, namelijk 83 voet.
http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?c ... 21%3Aa0006
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

gisteravond laat ontving ik onderstaande mail van Geert Fleuren

Bericht door Arnold Tak »

In het archief van onze Stichting Heemkunde Berg en Dal zit dezelfde afbeelding als die van jouw website.

De Bakkersberg is genoemd naar grondeigenaar David Bakker (1774 – 1845).
De Bakkersberg is begin 20e eeuw omgedoopt tot Sionsberg naar aanleiding van de ontwikkeling van het Bijbels openluchtmuseum. Vandaar de naam café Sionsberg.

Het café is rond 1925 afgebroken. Café – restaurant Sionshof is in de jaren 30 nieuw gebouwd op een andere locatie.

De put wordt in oude geschriften ca. 80 voet diep genoemd, dus slechts 25 meter i.p.v. 70 meter.

Bronnen oa.:
- Van Heilig Woud tot Heilig Land (2000), Klaas Bouwer e.a.
- Een notabel domein (2003), Klaas Bouwer
- Een verrukkelijk gezigt (2014), Klaas Bouwer
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Sionsberg, locatie en/of horecagelegenheid (1)

Bericht door Ingrid »

Deze discussie heeft geleid tot een Babylonische spraakverwarring: Sionsheuvel (locatie?), Sionsberg (heuvel?, straatnaam?, horecagelegenheid?), Sionshof (horecagelegenheid na 1930). Waar gaat het hier om?

De tekst op deze foto spreekt van het terras van 'café-restaurant Sionsberg'. Laten we eens beginnen met de mogelijke locatie.
Vanwege het veranderen van tal van gemeentegrenzen is dat nog niet zo eenvoudig. Het gebied waarom het gaat, ligt in een toentertijd verlaten streek waarover op het internet weinig te vinden valt. Het werd deels begrensd door de toenmalige gemeenten Nijmegen, Berg en Dal, Ubbergen, Groesbeek en Hatert. Het was een zeer schaars bewoonde streek, heuvelachtig, bosrijk, eenzaam, grenzend aan het Reichswald ('Nederrijkswoud') van het toenmalige Pruissen. De heuvels werden al in de negentiende eeuw benoemd als 'berg' (zie plattegronden uit het eind van de negentiende eeuw) en als zodanig is de huidige Zevenheuvelenweg dus een correctie op de misplaatste trots van toen. Al waren al die 'bergen' natuurlijk wel een geweldige trekpleister voor toeristen uit de polder.

De weg tussen Nijmegen en Groesbeek was daar toentertijd de belangrijkste verbinding naar Duitsland. Langs het traject bevonden zich weinig huizen en al helemaal geen dorpen. Ten noorden van de weg lag met een handvol keuterboerderijtjes de buurtschap De Ploeg, die (veel later) gemeentelijk zou worden ingedeeld bij het meer oostelijk ontstaand dorp Heilig Landstichting. Zuidwestelijk lag het sanatorium Dekkerswald en verder was er vooral bos. Zoveel bos, dat gidsen niet overbodig waren als je de natuur in trok. Zelfs als je er woonde, kon je in het begin verloren lopen. (De gemeente Berg en Dal beschikte voor toeristen over gidsen; zie ook de link naar de herinneringen van dr. W. Theunissen uit 1942, hieronder).

Terugkerend naar 'Sionsberg': alles dat verwijst naar een hotel-café-restaurant Sionshof, kan worden uitgesloten. Dit betreft namelijk een gelegenheid die op 26 juli 1930 door ene J. Theunissen werd geopend aan de Groesbeekseweg. Het hotel, dat bij opening in het bezit was van twintig kamers met warm en koud stromend water, was gelegen tegenover het klooster op de Neboheuvel (Nebo nr. 2). Ter linkerzijde lag het aan de hoofdingang(sweg) naar de Heilig Landstichting, ter rechterzijde aan de toegangsroute naar het gehucht, maar nu de gericht in aanbouw zijnde wijk Meerwijk. https://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_res ... &sortering. Het Adresboek voor Nijmegen en omliggende dorpen noemt in 1932 ene J.G. Theunissen, hotel-cafe-rest. Sionshof, Groesbeekseweg 302A, tel. 3364; aanpalend woont W. Theunissen, Groesbeekseweg 302b, zonder telefoon. In 1940 blijkt het adres van Sionshof te zijn omgedoopt tot Nijmeegsche Baan 53.

Als Sionshof als mogelijke locatie afvalt, moet er dus elders gezocht worden..
De posting hierboven spreekt zonder uitleg van een café Sionsberg, dat zou zijn afgebroken omstreeks 1925 en dat op de voormalige Bakkersberg lag. De Bakkersberg werd omstreeks 1909 omgedoopt tot Sionsberg, toen het landgoed werd aangekocht door de Stichting Sionsberg. Dit was het geesteskind van een mevrouw Vroomans-Leclerq, die zich had voorgenomen drie 'tempels' te bouwen voor het katholieke geloof en wel in Rome, Hyeres (FR) en bij Nijmegen. Op die laatste locatie moest het Nederlandse RK-geloof worden gecentreerd met de bouw van een Nieuw Heilig Land dorp.http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?c ... 21%3Aa0044.

Parallel aan haar plannen liepen korte tijd later die van de geestelijke Suys, rector van het sanatorium Dekkerswald. Hij kwam met een Heilig Landstichting. Ondanks tal van conflicten kwam het begin januari 1913 tot een fusie.http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?c ... 21%3Aa0070
Uit het krantenbericht blijkt, dat er aan de weg tussen Nijmegen en Groesbeek een naar Sint Steven (de heilige Stephanus) vernoemde uitzichtstoren zal worden gebouwd, nl. op de heuvel bij Halfweg. Die heuvel zal voortaan Metavia heten. De 'toren' was niet zeer hoog, omdat er sowieso reeds een weids uitzicht was op de heuvel.http://www.gelderlandinbeeld.nl/beeldba ... sbeekseweg Zie ook: http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?c ... 21%3Aa0070.

Waarschijnlijk ten gevolge van de plannen voor een katholieke stichting/bedevaartsoord in het gebied, vestigde in april 1913 zich ene J. Theunissen met een café/uitspanning op een volgende heuvel, die toen net was omgedoopt tot Sionsberg (PGNC 1913.04.20). https://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_res ... &sortering. Het is niet zeker of Theunissen zijn café meteen 'Sionsberg' noemde, of dat 'Sionsberg' als locatie werd aangegeven. Het Adresboek van Nijmegen e.o. van 1920 noemt het adres Sionsberg B 234, Meerwijk. Deze locatie fungeert tevens als publiek telefoonstation, tel. 1127. (Op zon- en feestdagen geen dienst, op werkdagen van 8-21 uur, hetgeen zou kunnen stroken met de openingstijden van het café). Verschillende krantenberichten noemen 'het café Theunissen op de Sionsberg', zoals dit uit 1923: http://leiden.courant.nu/issue/LC/1923- ... n/0/page/7.

Met de huidige internetmogelijkheden is niet te bewijzen dat het bij 'café-restaurant Sionsberg' gaat om wat oorspronkelijk het 'café Theunissen' was, maar het is waarschijnlijk. Als er meer horecagelegenheden op de Sionsberg zouden zijn geweest, had dat toch enige weerklank moeten hebben gehad in de adresboeken, telefoonboeken of de pers. Noch Delpher, noch 'Nijmegen' of andere Gelderse bronnen, reppen hiervan. Het lijkt erop, dat 'Theunissen' de enige was op de Sionsberg.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Sionsberg, locatie en/of horecagelegenheid (2)

Bericht door Ingrid »

Arnold Tak schreef:vandaag ontving ik in de post na aankoop nog zo'n identieke kaart; (...) wat wel misschien interessant is, is de in een oud handschrift geschreven tekst: "Aan mijn vriend Jan Berkvens als herinnering aan onzen mooien Sionsheuvel. Wim Theunissen "
De namen op Arnolds tweede kaart openen perspectieven: Wim Theunissen heeft de Sionsheuvel ongetwijfeld gekend, en Jan Berkvens waarschijnlijk ook.

Zoals uit mijn direct bovenstaande posting blijkt, was de eigenaar van het café op de Sionsberg ene J. Theunissen, die zich in april 1913 vestigde op de Sionsberg. Ene W. Theunissen woonde in later jaren tijdelijk nebenan. In 1942 haalt W. Theunissen herinneringen op aan zijn vroege jeugd, toen het kinderrijke gezin Theunissen in april 1913 verhuisde naar 'the middle of nowhere'. http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?c ... 21%3Aa0100. Uit zijn verhaal valt het volgende op te maken:
1. hij woonde in zijn jeugd op wat hij noemde de Sionsheuvel;
2. naar de kerk gaan was in 1913 twee uur lopen naar Hatert, berg af, Neboberg op en over, en dan verder naar Hatert. Dat bevestigt dat zijn vaders café op de Sionsberg lag.
3. het woud was dicht genoeg om er zelfs als familie (met volwassenen) verloren te lopen.

Ik ben er van overtuigd dat Wim Theunissen een zoon was van de uitbater J. Theunissen, want dat zich in exact dezelfde maand in 1913 twéé horecamensen met dezelfde naam zouden hebben gevestigd op de Sionsberg, is onwaarschijnlijk. Deze Wim Theunissen heeft het ver gebracht, want hij is gepromoveerd, wordt leraar in 's-Hertogenbosch, heeft het Helige Land (Palestina) bereisd en geeft daar lezingen over.
Jan Berkvens kan eveneens uit die regio zijn gekomen. De naam Berkvens is in Nijmegen en Groesbeek niet onbekend in die jaren en zelfs te vinden op een Groesbeekse schoolfoto. Ook Wim Theunissen ging naar de lagere school in Groesbeek en kan dus bekend zijn geweest met leden van de familie Berkvens. Een naoorlogse vermelding over de Volksuniversiteit Heeze is - toegeven - een zwak argument. http://www.heemkundekring-hlz.nl/test-i ... -1948-1955.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Sionsberg, locatie en/of horecagelegenheid (3)

Bericht door Ingrid »

Recapitulerend:
1. Er bestond vanaf april 1913 een café Theunissen op de Sionsberg, dat toebehoorde aan ene J. Theunissen, vader van dr. Wim Theunissen.

2. Dat café heette oorspronkelijk waarschijnlijk niet 'Sionsberg' (nog niet in 1923), maar is mogelijk later als zodanig omgedoopt. Vreemd is hierbij, dat het omstreeks 1925 zou zijn afgebroken, terwijl de eigenaar eerst in 1929/1930 het HCR Sionhof bouwt en opent. Niet onmogelijk is, dat de afbraak van het café(-restaurant?) Theunissen/Sionsberg wat later is geëffectueerd dan hierboven vermeld (1925). Duidelijk is wel, dat het plaats heeft moeten maken voor de uitbreiding en ruimtelijke ordening van de H. Landstichting op de Sionsberg.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

de put op het terras van café-restaurant Sionsberg

Bericht door Ingrid »

Nu het aannemelijk is dat de tweede kaart van deze locatie is verstuurd door iemand die er is opgegroeid, namelijk dr. Wim Theunissen, is het helemaal niet zo onwaarschijnlijk dat de eerste horecagelegenheid van zijn vader beschikte over deze diepe put. Hij haalt duidelijk herinneringen op aan zijn jeugd op de Sionsheuvel. Probleem is, dat waterputten in die tijd dermate gewoon waren, dat ze - uitzonderingen daargelaten - niet genoemd worden in de pers. Feit is, dat deze buitengebieden eerst laat werden aangesloten op waterleiding. En dat was geheel afhankelijk van de gemeente waaronder het gebied hoorde. Nijmegen kreeg al vroeg waterleiding, maar in de binnenstad. In 1932 legt Nijmegen nog waterleiding aan op een van haar heuvels. Het Hotel Sionshof (van dezelfde J. Theunissen) beschikt in 1930 al over stromend water. Maar dat gebouw ligt dan ook langs de grote weg. Een weg waarvan de ene kant schijnt behoord te hebben tot Nijmegen, de andere tot Groesbeek.http://www.gaypnt.demon.nl/straatnamen/S.html

Over de diepte van de put is hier veel gesteggeld: zijn het nu 80 meter of 80 voet? Feit is dat het café van Theunissen óp de heuvel lag, niet aan de voet ervan. Uitzoeken waar toen de waterspiegel lag voor dat gebied, betekent een tocht langs archieven. Misschien dat de genoemde literatuur over de H. Landstichting uitkomst biedt, maar ik betwijfel het.

Ik ben inmiddels van mening dat deze waterput op de Sionberg, bij een café-restaurant Sionsberg (eigenaar waarschijnlijk ene J. Theunissen), werkelijk heeft bestaan, of hij nu 80 meter diep was, of 'slechts' een derde daarvan. Of het ultieme bewijs ooit gevonden kan worden?

Over het weerspiegelen van water in een diepe put: ik bezocht dezer dagen het kasteel Jehay (gem. Amay, B.), enkele tientallen kilometers ten zuiden van Maastricht. Op dat prachtige domein bevond zich een ijskelder, die mij meteen herinnerde aan de foto van dit zoekplaatje. Feit is, dat de put op het zoekplaatje een waterput lijkt te zijn geweest. Geen ijskelderput die - althans in Jehay - aan de bovenzijde vele meters breder was. Ben vergeten na te vragen hoe diep deze imponerende constructie was. Ik vermoed tien tot twintig meter. Deze put was door een stenen, gemetseld gewelf geheel overdekt. Ik kwam via een korte, niet verlichte, overdekte gang binnen. Hoewel ik geen flitslicht gebruikte, kon ik later op de foto toch 'iets' zien op de bodem. Daar bleek zich een luik te bevinden dat smeltwater afvoerde naar een onderliggende watergang. Het lukt mij niet de foto te uploaden. Voor ons zoekplaatje is deze opname - gezien de close up van de put op het terras - ook niet van belang (te smal aan de bovenzijde voor een ijskelder). Maar belangwekkend is het wel.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Arnold, kunnen we een scan van de achterzijde van deze fotokaarten krijgen?
Plaats reactie

Terug naar “Horeca”