2440 2 bussen van lijn A met op bord Hoek van Holland


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boten die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2440 2 bussen van lijn A met op bord Hoek van Holland

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
op beide bussen staat een A
op de voorste bus staan op het dak 2 borden, links en rechts van de A
op het rechter bord staat Hoek van Holland
ik zou heel graag meer van deze bussen willen weten
op welke lijn c.q. route reden ze?
is dat af te leiden uit het uniform van de chauffeur?
waar staan de bussen? welk begin- of eindpunt?
heeft de kaart ooit in een boek(je) gestaan?
alle info over deze kaart is HARTELIJK WELKOM
Bijlagen
2440.jpg
2440a.jpg
2440b.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

nog een detailscan

Bericht door Arnold Tak »

heel veel succes!
Bijlagen
2440c.jpg
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Als we ons beperken tot het Westland, dan zien we dat de WSM in 1923 met de eerste buslijn begon ter vervanging van een stoomtram. Later werd het busbedrijf VIOS uit Wateringen overgenomen.
De tweede foto op http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/ ... denis/wsm/ is een voorbeeld van een van de eerste WSM-autobussen. Ik weet nog niet welke route lijn A reed. Aan de andere kant van de A zou kunnen staan Den Haag of Delft. De Lier is onwaarschijnlijk.
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 980
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Martin, op het dak in de lengterichting van de bus staat i..i.g. een bord met Den Haag - ???
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Het zou ook nog een busdienst kunnen zijn van een spoorwegmaatschappij. De spoorwegen hadden een embleem in de vorm van een locomotief-wiel met 2 vleugels daar doorheen. Welke dat was heb ik niet kunnen vinden, geen NS, die het volgens mij ook hadden, want die is pas ontstaan in 1938 voor snel transport van militair materieel. Ook de busdienst Citosa had een dergelijk embleem, maar dan in de vorm van een autoband met vleugels. Het lijken geen WSM bussen.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Goed gevonden op het dak, Hans! den haag. En nu het andere woord op datzelfde bord....
Achter de man met de pet staan ook nog letters. Hans, dat embleem zie ik nergens.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Het andere woord is 's-Gravenzande.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Martin, dat embleem staat op de pet van de chauffeur of conducteur. In het begin van de WSM heeft deze busdienst een lijn gehad van Den Haag via 's Gravezande naar Hoek van Holland als onderdeel van de HIJSM, de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij. Deze schijnt ook een drgelijk logo te hebben gehad. (Wikipedia) Alleen heb ik nog niet kunnen vinden waar vandaan de dienst begon, lijkt op Scheveningen omgeving Gentsestraat of Stevinstraat.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

28 februari 2015 ontving ik onderstaande mail van adbor

Bericht door Arnold Tak »

Misschien heb je hier iets aan voor 2440. Loosduinsmuseum ,,De Korenschuur" WSM?????? Wel nieuwere typen als 2440 dus ik denk dat het de WSM busdienst was.

PS Bij het opschonen van oude mailtjes kwam ik bovenstaande nog tegen. Destijds over het hoofd gezien?
Bijlagen
20120701.jpg
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Dit is de Varkenmarkt in Den Haag. Vanaf dit punt vertrok de WSM voor lijndiensten naar het Westland.

http://www.familieschelling.nl/wp-conte ... nmarkt.jpg

http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeeldin ... 23ae34082a

Vergelijk het gebouw op de achtergrond.
Plaats reactie

Terug naar “Rijden en Varen”