3952 auto + aanhanger Sunlight fotograaf Rotterdam


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boten die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3952 auto + aanhanger Sunlight fotograaf Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
foto C. Kramer, Botersloot, Rotterdam
auto staat bij een terrein dat wordt omgeven door een traliehek met erboven een prikkeldraad
op de achtergrond twee huizen, rechts een loods, keet, lokaal
Bijlagen
3952.jpeg
3952a.jpeg
3952b.jpeg
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Deze opname lijkt me gemaakt te zijn aan de noordzijde van de Binnenhaven in Rotterdam. Nu ligt hier de straat Stootblok.

De twee panden zichtbaar boven de motorkap van de reclame auto, staan dan aan de Rosestraat. Links en rechts van deze panden is het (donkere) talud zichtbaar, van het spoortrace Rotterdam-Dordrecht. De panden op de achtergrond staan aan de Oranjeboomstraat en komen boven dit talud uit.

http://www.rotterdam010.nl/Forum-Rotter ... topic=99.0
https://beeldbank.rws.nl/Photos/2505/375814.jpg
harm kramer
Senior Zoeker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 10:05 pm

auto met aanhanger sunlight

Bericht door harm kramer »

we kijken vanaf de Noordsingel o.z. naar Noordsingel w.z. op de foto de panden 164a/b en 166 a/b ter hoogte hoek Wateringhestraat. schuin tegenover het voormalige gerechtsgebouw.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

https://maps.google.nl/maps/ms?msa=0&ms ... dg=feature

Harm, je oplossing lijkt me mogelijk juist, maar roept toch ook wel wat vragen bij me op. De auto moet op de Noordsingel tegen de rijrichting in hebben gereden. Waarom zijn de panden links van de 2 afgebeelde panden, waaronder huisnummer 162, niet te zien, die toch ongeveer even oud lijken? Graag verwijs ik ook naar http://www.fotovanrotterdam.nl en dan de fotonummers 32839 en 32840. Ook zie ik het singelwater en de glooiende grashellingen niet duidelijk. En wat doen al die schuurtjes daar?
Zelf ik heb lang gezocht rond de Vierhavensstraat, maar niks gevonden. Ook dacht ik aan Crooswijk, de Veemarkt. Kijk eens naar het boekje: Groeten uit Rotterdam-Crooswijk van Arnoud Voet en Hans Klaassen, foto 44. Leek er erg op, maar is het ook niet. De fabriek van Lever's Zeep zat in Vlaardingen en de opname zal toch niet daar zijn gemaakt? Het ziet er wel Rotterdams uit.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Boekje met foto's van oud Rotterdam.

Bericht door Hans de Haas »

In een eerdere PB heb ik dit boekje aangeboden, maar nog geen reactie ontvangen, dus is er interesse laat het maar weten. Dit bericht heeft geen betrekking op deze foto en dus mag het worden verwijderd.
harm kramer
Senior Zoeker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 10:05 pm

auto met aanhanger Sunlight van Lever Brothers

Bericht door harm kramer »

als de foto voor 1924 gemaakt is ,kan het de 2e rosestraat zijn rotterdam zuid in de richting van de varkenoordsekade/beverstraat.
op een luchtfoto van 1945 zijn twee panden plus laagbouw tussen varkenoordsekade en de west varkenoordsebocht tezien.
Bijlagen
`2 panden hilledijk.jpg
harm kramer
Senior Zoeker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 10:05 pm

auto met aanhanger Sunlight van Lever Brothers

Bericht door harm kramer »

als de foto voor 1924 is ,er was nog geen tram viaduct,kan het de 2e rosestraat zijn ,rotterdam zuid in de richting van de varkenoordsekade/beverstraat.
op een luchtfoto van 1945 zijn twee panden plus laagbouw tussen varkenoordsekade en de west varkenoordsebocht tezien.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

@ Harm, ik kan het talud achter die panden dan niet verklaren.
Immers deze zou dan voor die panden moeten liggen.

Wel opvallend voor een locatie van dit zp is dat in deze omgeving (Uni)lever aan de Nassaukade is gevestigd. De fusie met de Margarine Unie (van de Berg Jurgens) dateert uit 1929.

Bovendien is de auto op basis van het merk Diamond T, naar alle waarschijnlijkheid het model 210 uit 1932 of 1933. De prijs van 25ct voor "een stukkie zeep" lijkt me van voor de oorlog.

Na 1935 werd het gebruik van harde zeep vervangen door vlokken en poeders, waaronder het eigen merk Radion. Wellicht was een op hand zijnde introductie van Radion, een belangrijke reden voor de prijsverlaging van harde zeep.

Resumerend: de foto is gemaakt tussen 1932 en 1935.
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 980
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Volgens mij zien we op het zp twee maal een schilddak.
De huizen op foto 8289 hebben beide aan een kopse kant een steile gevel tot de nok.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Boekje.

Bericht door Hans de Haas »

Kan ik dan helemaal niemand gelukkig maken? Zie 31-7-2014.
Plaats reactie

Terug naar “Rijden en Varen”