4559 machine op stalen ophaalbrug


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van bruggen die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4559 machine op stalen ophaalbrug

Bericht door Arnold Tak »

opvallend dat ik alleen een wiel aan de linkerzijde zie
de boerderij heeft een uitbouw aan de kant van de weg
ook nu weer, oplossingskans uiterst gering
maar wie niet probeert ....
achterkant: POST CARD (groot)
Bijlagen
4559.jpeg
4559a.jpeg
4559b.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Friese boerderij?
Hero
Zoeker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo apr 06, 2016 9:46 pm

Bericht door Hero »

Martin Snuverink schreef:Friese boerderij?
Het zou inderdaad Friesland kunnen zijn, lijkt op de voormalige ophaalbrug in Tacozijl. Bij de boerderij stond voorheen een herberg.
Hierbij enkele links om alles te verifiëren.

http://zuiderzee-pad.blogspot.nl/2015_0 ... chive.html

http://www.langsdeluts.nl/Balk%20C%2047 ... ozijl.html

http://www.spanvis.nl/De%20zeven%20Grie ... index.html
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

vraagje

Bericht door Arnold Tak »

zit ik goed als ik denk dat het huidige water De Ie heet en dat de plek ligt tussen de Sondeldijk en de Plattedijk? Als ik het goed begrijp waren er twee ophaalbruggen aan weerszijden van een sluis, een van hout, later beton, en deze van staal. Die van hout zou dan in 1928 zijn afgebroken en vervangen door een van beton? Ligt de hier zichtbare ophaalbrug dan het meest landinwaarts van de twee en ligt die van beton erachter? Waarom doet men zo moeilijk om het machine over de metalen ophaalbrug te voeren terwijl er al een betonnen brug iets verder lag? Je ziet wel, ik heb het nog helemaal niet op een rij. Als de boerderij ligt op de plek van de herberg, dan zou de andere brug dus achter deze moeten liggen. In je bewijsstukken heb ik geen beeldbewijs gevonden van deze stalen ophaalbrug en van de boerderij. Klopt dat? De sluis is helemaal verdwenen, wanneer? De betonbrug is ook weg, wanneer? Je ziet, een dolende. (Laat la Traviata nu net één van mijn favoriete opera's zijn)
Hero
Zoeker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo apr 06, 2016 9:46 pm

Bericht door Hero »

Ja, ik zit er zelf ook wat raar tegenaan te kijken. De boerderij zou achter de herberg hebben gestaan.
De brug in de eerder genoemde linkjes vertoont duidelijke overeenkomsten, maar staat dan wel andersom. De boerderij vertoont ook overeenkomsten met die in de linkjes, maar er zijn ook verschillen (dakbedekking, dakraampjes, etc).
Zou het dan toch geen Tacozijl zijn? :confused:

Hier nog een link: http://www.riedo.nl/tacozijl-eertijds.htm
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

vandaag ontving ik onderstaande mail van Doede Deinum

Bericht door Arnold Tak »

Hallo Arnold,

Met 100% durf ik te stellen dat deze foto's niet afkomstig zijn van Tacozijl.
Intrigerend is uiteraard wel, welk een apparaat hier over de ophaalbrug wordt geleid.
Een soort trommel??

Waarom geen Tacozijl.
De ophaalbrug van Tacozijl ziet er anders uit en ik meen te weten grotendeels uit hout.
Op mijn website, http://www.riedo.nl/tacozijl-eertijds.htm, zijn een aantal foto's te zien dat onder de ophaalbrug sluisdeuren zijn gesitueerd en dat is op deze foto niet het geval.
Op je foto staat de boerderij in het verlengde van de sloot/gracht.
Op Tacozijl staat/stond geen boerderij in het verlengde van het water. Wel stond er in het verlengde van het water het sluiswachterhuisje.
De hedendaagse boerderij staat met de woning naar het water gericht en is er nog.
De herberg/boerderij/opslag stond schuin gesitueerd op bovengenoemde boerderij en half in zeedijk gebouwd. Deze herberg is in 1935 afgebrand en niet weer opgebouwd.

Van een plat dak op je foto, dat aan de boerderij vast zit, is op Tacozijl geen sprake, alsmede de woning net op de foto te zien met een bijna platte kap.

Even de tijdlijn van Tacozijl uitgezet:
in 1822 wordt er een aanvraag ingediend voor het maken van een wipbrug op Tacozijl, aldus de Leeuwarder Courant.
Rond 1928 is de ophaalbrug verwijderd en is in een rechte lijn van de weg de betonnen brug gebouwd.
De ophaalbrug met sluis heeft vanaf 1928 niet meer/minder een functie om schepen door te laten en hoog water te keren door de bouw van de Afsluitdijk.
De betonnen brug is in 1945 door de Duitsers, die de gehaast aftocht namen, opgeblazen en is zo nogal wat jaren blijven liggen.
De oude brug heeft men provisorisch opgelapt en is weer in gebruik gesteld.
De betonnen brug is opgeruimd en in 1953 is hiervoor in de plaats een inlaatsluis geplaatst en na verloop der jaren is de oude sluis opgeruimd.

Helaas kan ik u niet verder helpen met de oude foto, er zijn op meerdere plaatsen ophaalbruggen gebouwd.
Zelf heb ik ook nog veel oude foto's van mijn woonplaats waar ik geen antwoord op weet/krijg. We zijn 50 jaar te laat begonnen met vragen m.b.t. de oude foto's.
--
Ik kijk de discussie nog even na....
En inderdaad het water is de IE.
Er was maar 1 ophaalbrug en deze was van hout en later 1928 dus de betonnen brug gebouwd.

Veel succes verder. Ik doe er een luchtfoto bij van het hedendaagse Tacozijl.

Groet Doede Deinum
Hero
Zoeker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo apr 06, 2016 9:46 pm

Bericht door Hero »

Dat schept duidelijkheid. Dus inderdaad geen Tacozijl. Dan moeten we verder speuren.
Plaats reactie

Terug naar “Bruggen”