4656 brug in aanbouw met stoommachine


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van bruggen die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4656 brug in aanbouw met stoommachine

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart, op achterzijde POST CARD (uitgebreide tekst)
volgens mij bouwt men de overspanning van een brug, die rechts rust op een natuurstenen fundament (rechts naast stoommachine)
ik heb het sterke vermoeden dat de opname in Nederland is gemaakt gezien de fiets in het midden op de voorgrond
wat me opviel (als leek) is de nummering op de spanten aan de onderzijde: van links naar rechts 6, 5, 4, 3, 2, 1
neem eens de tijd om te zien hoe ambachtelijk en met traditionele materialen zo'n overspanning werd gemaakt
wat de functie van de stoommachine op het moment van het maken van de opname was, heb ik niet kunnen ontdekken
oh ja, nog even dit: de Hollandsche Beton Mij. uit Den Haag is hier aan het werk
Bijlagen
4656.jpeg
4656a.jpeg
4656b.jpeg
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Opvallend: de enorme hydraulische vijzels!

(knip/plak)
Bij de aanleg van het Maas-Waalkanaal zijn in de jaren 20 ook enkele betonnen boogbruggen gebouwd, in elk geval bij Hatert (thans Nijmegen) en Malden. Deze zijn gesneuveld bij de verbreding van het kanaal in de jaren 70.

bron: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... &start=300
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Vergeet ook niet de vele betonnen boogbruggen over de Twentekanalen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De 3 betonnen boogbruggen over het Maas-Waalkanaal hadden een brugdek boven de boog, terwijl de 19 bruggen over de Twentekanalen een brugdek onder de boog hebbe.
Welk type brug hier wordt gebouwd kan ík althans niet zeggen
De betonnen boogbruggen over het Twentekanaal werden in den droge gebouwd. Pas na de aanleg werd het kanaal gegraven De bruggen overspannen de gehele kanaalbreedte. De bruggen zijn volgens hetzelfde concept, waardoor het uiterst moeilijk, zo niet onmogelijk is te bepalen welke brug hier nu in aanbouw is.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

onderstaande mail ontving ik gisteravond van Sjoerd Eeftens

Bericht door Arnold Tak »

Beste Arnold,

Graag ga ik in op de uitnodiging om nogmaals een bijdrage te leveren en wel op zp 4656 waar Martin al wat zinvolle zaken over heeft vermeld. Ik heb hem derhalve in de CC gezet. Het onderstaande berust voor een groot deel op vermeldingen in het boek Bruggen in Nederland, 1800 – 1940, deel II over bruggen van beton, steen en hout, een reeks die ik in mijn bibliotheek heb. Het heeft even wat studie gevergd omdat alle in beton uitgevoerde bruggen erin vermeld staan. Het volgende kan dienen als oplossing:

Bestudering van het ZP leerde dat er, gerekend van het landhoofd rechts, zeven staanders zichtbaar zijn waarboven vijzels zichtbaar zijn. Ik heb de onderlinge afstand geschat op 3 m gezien de lichaamslengte van de daarin aanwezige bouwvakker. De plek van het rechts landhoofd is niet duidelijk; het bevindt zich rechts van de keermuur die al gereed is. De meest linkse staander kan gezien de hoogte van de boog ter plaatse gezien worden als de middelste. Dat brengt de halve lengte van de constructie op een slordige 25 m, waardoor de totale lengte boven de 50 m uitkomt. De vijzels waren nodig om de hoogte van de bekisting nauwkeurig te stellen, ook nadat de bekisting al gereed was. De vijzels konden ook na het storten van de betonboog nog gesteld worden en dat was nodig omdat daarboven de betonnen staanders werden aangebracht die het brugdek gingen dragen. Het betreft dus een betonnen boogbrug met een bovenliggend brugdek, wat ook al te zien is omdat binnen de staanders geen plaats is voor het maken van een brugdek. De overspanning van de drie bruggen over het Maas-Waalkanaal te Malden (1923), Hatert (1924) en Neerbosch (1925) bedroeg 53,5 m, de dagwijdte was 66,6 m. Het betreft een driescharnierconstructie met twee scharnieren op de landhoofden en één in het midden van de brug, wat nodig was om de zetting van de landhoofden op te vangen. Andere bruggen met deze constructie zoals de tien die over het Markkanaal en het Wilhelminakanaal zijn gebouwd, komen niet in aanmerking omdat die veel korter zijn, namelijk rond 40 m. Deze hebben ook minder staanders.
Van de drie bruggen over het Mwk is die te Neerbosch apart: hier stond het landhoofd los van de eveneens betongefundeerde schoeiing, wat we op het ZP ook zien. Hier waren de oevers minder hoog zodat er onvoldoende tegendruk was tegen zijdelings wegdrukken. De brug te Malden had een wegbreedte van 4 m, de andere twee één van 5,5 m met daarnaast twee trottoirs. De getimmerde boog heet een formeel. Hetzelfde formeel diende voor de bouw van alle bruggen, vandaar de jaartallen. De Hollandsche Beton Maatschappij had de bruggen gebouwd en mocht ze in 1940 ook herstellen. In 1945 viel de brug, later ook wel Honinghutjebrug genoemd, onbeschadigd in handen van de Amerikanen, mede dankzij de Irenebrigade. Wellicht is aanvullend fotografisch bewijs te vinden.

Een bewijsfoto vind ik nog op de site van Kinderdorp Neerbosch. Zelfde schoeiing, brug gereed.

Tot zover, Arnold. Tot een volgende keer. Sjoerd Eeftens
Plaats reactie

Terug naar “Bruggen”