1808 Koningin Wilhelmina inspecteert en passeert pontonbrug

Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1808 Koningin Wilhelmina inspecteert en passeert pontonbrug

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaarten
ik heb er nog een, maar niet afgebeeld, geeft geen extra informatie
uitgave van Fotopersbureau "Holland" uit Amsterdam
Bijlagen
1808.jpg
1808.jpg (134.04 KiB) 3104 keer bekeken
1808a.jpg
1808a.jpg (130.58 KiB) 3027 keer bekeken
1808b.jpg
1808b.jpg (114.15 KiB) 3047 keer bekeken
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Op 26 juli 1917 hield koningin Wilhelmina een inspectietocht in de nabijheid van Wouw gelegerde troepen.
Dit volgens de Kath. Illustratie van 4 augustus 1917 (COOP 9257058).
Ik denk, dat foto 1 en 2 genomen zijn bij de Roosendaalse Vliet. Bij foto 3 heeft H.M. andere kleding aan. In 1916 bracht zij ook een bezoek aan West-Brabant en toen moet deze foto gemaakt zijn.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1 en 2 wel, maar 3 niet

Bericht door Arnold Tak »

Jan, goed gezien, de derde kaart hoort niet bij de eerste 2
de koningin heeft daar inderdaad een ander kleedje aan (zoals onze zuiderburen dat zo mooi kunnen zeggen)
ik was in de onjuiste veronderstelling door de planken op kaart 3 zodat ik dacht dat dat met het ponton had te maken (van 1 en 2)
jeannet
Senior Zoeker
Berichten: 215
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 6:40 pm
Locatie: Leiden

Bericht door jeannet »

foto 3

Donderdag 30 november is de vorstin opnieuw in Brabant: in Den Bosch en omgeving, waar haar o.a. het model van een loopbrug wordt uitgelegd.





De vorstin in de omgeving van Den Bosch bij een demonstratie van een loopbrug
Bijlagen
22-inspectie-nederlands-leger-nov-1916.jpg
22-inspectie-nederlands-leger-nov-1916.jpg (19.94 KiB) 2961 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

oplossing plaatje 3 (zie onder 21-10-2010)

Bericht door Arnold Tak »

ik zal de oplossingen afzonderlijk behandelen omdat naar nu is gebleken de kaarten niet een en dezelfde gebeurtenis in beeld brengen
plaatje 3 is dus Den Bosch en omgeving
Jeannet, reuze hartelijk bedankt voor weer een perfecte bijdrage en oplossing. Mooie bewijsopname!
jeannet
Senior Zoeker
Berichten: 215
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 6:40 pm
Locatie: Leiden

Bericht door jeannet »

De 2 bovenste foto's zijn waarschijnlijk genomen in Oud Gastel bij het veerhuis in buurtschap Gastelsveer

Historisch is het bezoek van koningin Wilhelmina aan het veerhuis in 1919. Zij kwam na de Eerste Wereldoorlog het grensgebied inspecteren. Speciaal voor haar werd een pontonbrug aangelegd, wat wel inhield, dat ze dwars door het hoge gras naar de brug moest lopen. Een foto van die wandeling herinnert daar nog aan. Zie http://www.plaatsengids.nl/buurtschap/o ... astelsveer

Er staat ook een foto op http://heemkundekringhetlandvangastel.n ... men-g.html en daar heeft zij dezelfde jurk aan
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Van de inspectietocht van koningin Wilhelmina zijn nog meer foto's gemaakt o.a. bij het Gastelsveer bij Oud -Gastel (men noemt hier het jaar 1919) en bij Willemstad (1916). Aan de kleding en begeleiders zou men toch zeggen dat het dezelfde inspectietocht van 1917 betreft.Het Gastelsveer ligt niet ver van Wouw en Roosendaal (een van de foto's werd pas aangeboden als zijnde Roosendaal) en aan de Roosendaalse Vliet. Ik vermoed,dat de foto's van de brug genomen zijn bij het Gastelsveer.

http://heemkundekringhetlandvangastel.n ... /H2960.jpg
Regionaal Archief West-Brabant: WIL002034
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

haantje

Bericht door Arnold Tak »

ik zie op de 2e foto op de nok van het gebouwtje een haantje
is dat het haantje waarvan sprake is in de tekst: Gastelsedijk Zuid -> Op het eind van de dijk bij de Kapelberg had Thielen café De Kapelberg. En op de kop van de Rolleweg, adres Gastelsedijk Zuid 1 had je Het Haantje.
Dit staat in de onderste verwijzing van Jeannet.
Rob Gruben
Junior Zoeker
Berichten: 1
Lid geworden op: do okt 21, 2010 7:00 pm

Bericht door Rob Gruben »

De derde foto is genomen bij het zogenaamde "veer van Somers" aan de Diezedijk te Engelen, recht tegenover de Engelerschans, en wel in november 1916. De foto maakt deel uit van een serie waarvan een andere opname te vinden is in het tweede deel van "Engelen en Bokhoven in grootmoeders tijd".

@webmaster: als de foto te koop is ben ik eventueel geïnteresseerd

Rob
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

foto 1 en 2 Roosendaalse Vliet, Roosendaal

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Foto 1 en 2 zijn inderdaad genomen aan de Roosendaalse Vliet zoals Jan Lemmens in zijn bericht van 27 februari 2910 al meldde.
althans volgens de beeldbank Thuis in Brabant. http://www.thuisinbrabant.nl/object/fil ... nl_1027751
De foto is gedateerd 1915.
In zijn bericht van 28 februari 2010 betwijfelt Jan Lemmens deze aanname.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Noord-Brabant”