6299 Amiot


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van gezelschappen en groepen die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

6299 Amiot

Bericht door Arnold Tak »

.

als gepassioneerd prentbriefkaartenverzamelaar kocht ik onlangs deze prentbriefkaart en die roept bij mij wat vragen op.

Prentbriefkaart uitgegeven door Mevr. A. M. Amiot ’s-Gra venHAge, gericht aan Mademoiselle A. Amiot, Pensionaat Bijdorp te Voorschoten, beschreven en niet gelopen
De tekst luidt:

Lieve Angèle,

Je moet niet schrikken dat je deze kaart ontvangt.
Je zult wel opkijken dat ik je schrijf, maar ik heb me voorgenomen je eens meer te schrijven vooral nu de dames er van houden beschreven briefkaarten te verzamelen.
Ik denk dat jij daar ook wel van houdt maar jij moet mij eerst schrijven of je het doen mag van de soeurs.
Nu A. de kaart is vol en er kan niets meer bij.
De hartelijke groete van je je liefh. nicht Ant. en een dikken zoen ook van Tante.

Opmerkelijk, een kaart van Mevr. A.M. Amiot aan mej. Angèle Amiot èn … vooral dames houden ervan briefkaarten te verzamelen.
Angèle en de afzendster Ant.(oinette?) zijn nichtjes.

Is mevrouw A.M. Amiot de tante van Angèle ?

Is de uitgeefster mevrouw A.M. Amiot misschien wel op de afbeelding te zien?

Omdat ikzelf niet thuis ben in het achterhalen van genealogische verwantschappen en familieverbanden, leg ik mijn vraag graag aan jullie voor.
Ik ben reuze benieuwd wat jullie erover kunnen melden.
Bijlagen
Amiot.jpg
Amiot 1.jpg
Amiot 2.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Mevr. A.M. Amiot is de moeder van Angèle: Arnolda Maria Pols uit Breda. Zij heeft meer dan 100 prentbriefkaarten uitgegeven rond 1898-1900. In de Haagse beeldbank zijner 89 van.
Arnolda is in 1871 op 20-iarige leeftijd getrouwd met de 61-jarige Petrus Johannes Amiot, gepensioneerd kolonel uit Breda. In de tijd dat Arnolda foto's uitgaf was zij natuurlijk weduwe.
Angèle Arnoldine Jeanne Pauline was geboren in Leiderdorp op 28-04-1887. Ten tijde van de kaart zal zij dus een jaar of 13 zijn geweest. Misschien staat zij op de foto, maar dit lijkt me onbewijsbaar.
Huize Bijdorp in Voorschoten was een streng R.K. meisjesinternaat. Een zusje van een klasgenoot van mij zat daar in 1958 als externe op de MMS. Ik herinner me dat zij inderdaad de zusters met Soeur moesten aanspreken.
Wie nichtje Antoinette of Antonia is, daar ben ik nog niet achter.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Het is onwaarschijnlijk dat de afzendster Antoinette heette. Deze naam was zeldzaam. Mogelijkheden zijn Antonia en Antonetta. Op wiewaswie.nl heb ik naarstig naar passende mogelijkheden gezocht, maar niets gevonden.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Martin, bedankt

Bericht door Arnold Tak »

voor je uitvoerige naspeuringen en vondsten dank ik je heel graag, Martin.
Plaats reactie

Terug naar “Gezelschappen en Groepen”