2143 P.C.C. Vlug en Vaardig uit Amsterdam 1930


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van gezelschappen en groepen die ouder zijn dan 6 weken.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

9 juni 1930

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Vlug en Vaardig kan heel goed op maandag 9 juni 1930 in Den Haag zijn geweest.
Dit was namelijk 2e Pinksterdag.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Theo, je hebt helemaal gelijk.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Houtrust? Aan de zijde van de Laan van Poot zou de foto te vroeg in de ochtend moeten zijn genomen.
De zijde van de Houtrustweg, waar in 1935 de inmiddels weer verdwenen Houtrusthallen zouden komen, of ten ZO ervan is met het oog op de zonstand goed mogelijk. Hier was in 1930 een drafbaan met tribune en er waren geen houtsingels (HGA foto 0.29834).
Op 31-03-1936 speelde op Houtrust de voetbalwedstrijd HBS-Ajax. Toen was de nieuwe tribune van ir. Harry Dénis (oud-voetbal-international) reeds in gebruik. En de drafbaan was weg.
Zieck heeft in 1930 ook een foto gemaakt van de ingang van het Houtrust-terrein aan de Houtrustweg. Niks geen houtsingels. Zie HGA foto 6.09096. Dit blijkt ook uit een foto uit 1933 van Zieck. Zie HGA 0.29877.
Daarom zie ik geen mogelijkheden voor Houtrust. Maar dat het in Den Haag is blijft overeind staan.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Op foto 1.08511 van het HGA is de ijsbaan te zien genomen in de richting Daal en Bergselaan/Zonnebloemstraat. Dit zou kloppen met de stand van de zon. Martin?
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Ja, Hans, hier zie ik wel een houtsingel tussen ijsbaan en Daal en Bergselaan, tegenwoordig bij de ingang van het HBS-terrein. Deze situatie past zeer goed bij de zonstand. Nu is voor mij de vraag of de ijsbaan in de zomer anno 1930 sportveld was voor bijv. gymnastiekexercities. Er is meer vergelijkingsmateriaal nodig.
Bert van Bodegom

ZP 2143

Bericht door Bert van Bodegom »

In 1930 viel Pinksteren op 8 en 9 juni (Google Pinksteren 1930 en kijk bij 8 juni). Het is dus niet zo vebazingwekkend dat de PCG V&V Amsterdam op maandag op het sportveld was.
Bert van Bodegom

ZP 2143

Bericht door Bert van Bodegom »

Ik zie nu dat Theo al opgemerkt heeft dat Pinksteren in 1930 op 8 en 9 juni viel.
Plaats reactie

Terug naar “Gezelschappen en Groepen”