11364g botenbouwers die modellen in het water testen


Alle zoekplaatjes die zijn opgelost, kunt u hier nog eens nakijken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

11364g botenbouwers die modellen in het water testen

Bericht door Arnold Tak »

foto's, er zijn ook nog 2 andere (niet geplaatste) afbeeldingen
Bijlagen
1364ag.jpg
1364ag.jpg (150.48 KiB) 2850 keer bekeken
1364g.jpg
1364g.jpg (155.3 KiB) 2854 keer bekeken
Rien Roodzant
Senior Zoeker
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm

Bericht door Rien Roodzant »

Dit lijkt op het waterloopkundig lab.in Delft
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Zou ook nog Wageningen kunnen zijn. De naam ben ik even kwijt.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Dit lijkt me geen lab, maar een fabriek/werf voor kleine vaartuigen die worden vervaardigd met de lamineertechniek van glasmat en polyesterhars en styreen als oplosmiddel. Voorafgaand aan dit proces wordt een houten geraamte vervaardigd van gebogen houtdelen of multiplex. Om de spanning te verminderen of het raamwerk op anderszins te conditioneren wordt het waarschijnlijk een tijdje in het water gelegd. De dwarslatjes worden later weer verwijderd.
Welke extra info geven de 2 andere afbeeldingen?
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Dit is echt wel een lab voor scheepvaart onderzoek. Die brug over het bassin is voor test doeleinden. Ten tijde van de foto zal men nog geen polyester techniek voor handen hebben gehad en werden modellen nog met de hand gemaakt. Wij zijn met onze modelboot vereniging een jaar of vijf geleden daar op bezoek geweest en hebben kunnen zien wat er allemaal werd getest.
Er is een site waar het een en ander is te bekijken, http://www.marin.nl
In het kort komt het hier op neer, men heeft een ontwerp van een schip en heeft daar bepaalde verwachtingen van. Om die eigenschappen te bepalen wordt eerst een schaalmodel van de romp gemaakt, tegenwoordig in stapelbouw waarna met computer gestuurde machines van de ontwerptekening een exact schaalmodel wordt gemaakt.
Dit gaat in het bassin en wordt onder de brug bevestigd en verbonden met meetapparatuur.
Daarna sleept men dit model door het water en zo wordt de drag en draft van de romp bepaald.
Zijn die gegevens bekend, dan wordt bepaald welke schroeven er onder komen en als dat bekend is, dan wordt het vermogen van de machinekamer berekend.
Ook wordt gekeken naar de stabiliteit bij zwaar weer. Al met al was het heel interessant!
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Marin, Haagsteeg 2, Wageningen

Bericht door Martin Snuverink »

Héél goed, Hans! Complimenten. Jouw link, onder History (http://www.marin.nl/web/show/id=45116) bevat nota bene dezelfde foto. Het blijkt inderdaad in Wageningen te zijn, Haagsteeg 2, een groot complex. Zie http://www.marin.nl/Contact.htm.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Inderdaad Martin, groot is het en wij hebben nog niet alles kunnen zien. Het is dat het nogal laat geworden is, anders had ik de site nog wel even doorgelopen.
Aan de hand van de testresultaten worden daar ook computergraphics gemaakt die dan op een scherm zijn te zien.
Zo kan men het schip zien varen onder alle denkbare omstandigheden voordat er ook maar één stukje staal voor de bouw op de werf ligt.
Er is weleens een open dag en beslist de moeite waard om daar eens een bezoek te brengen!
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Wageningen, Haagsteeg 2, Marin

Bericht door Arnold Tak »

Hans, wat zullen deze foto's je hebben aangesproken als je daar zelf bent geweest. Hoe noemen ze dat ook alweer? ..... Een AHA-Erlebnis of iets dergelijks, toch? Kan ik mijn gast weer blij maken (ik ben het al). Reuze bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Opgelost”