1388g 1389g 1390g G.A.R. 7


Alle zoekplaatjes die zijn opgelost, kunt u hier nog eens nakijken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1388g 1389g 1390g G.A.R. 7

Bericht door Arnold Tak »

Het Gemeente Archief Rotterdam vraagt uw medewerking. Men denkt dat de opnamen zijn gemaakt aan de zuidrand van de stad, men herkent wat Vreewijk en Barendrecht,
vermoedelijk is het allemaal die omgeving.
Wie helpt?
Bijlagen
2007-2592-04.jpg
2007-2592-04.jpg (119.15 KiB) 2637 keer bekeken
2007-2592-05.jpg
2007-2592-05.jpg (109.97 KiB) 2601 keer bekeken
2007-2592-06.jpg
2007-2592-06.jpg (104.58 KiB) 2609 keer bekeken
Niet Geregistreerd

Van Bert van Bodegom

Bericht door Niet Geregistreerd »

Beste Arnold,

op de laatste foto is de boerderij aan het einde van de Veerweg in Rhoon te zien. Een recentere (bewijs)foto is te zien op de website van de oudheidkamer van Rhoon en Poortugaal (http://www.oudheidkamerrhoonpoortugaal. ... 11/nbr.htm) in de paragraaf 12.4
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink: Hoeve Welgelegen, Dorpsstraat-Oost, Barendrecht

Bericht door Niet Geregistreerd »

Dit betreft de foto’s 1388g en 1389g, die dezelfde boerderij van twee kanten laten zien.
Van deze boerenhoeve bestaat alleen nog het huis. De schuur is verdwenen en van de achterzijde is het dak afgeschuind.
We zien hier de hoeve Welgelegen aan de Dorpsstraat-Oost 2 in Barendrecht. Dit was vroeger bij het punt waar het deel van de Voordijk dat nu Dorpsstraat zich splitste in de Gebroken Meeldijk en de Ziedewijdsedijk. Dit punt heet ook wel De Driesprong.
Het huis staat verscholen tussen het groen en is niet met streetview waarneembaar. Bing maps laat het huis redelijk in vogelvlucht zien.
Ik heb er één afbeelding van gevonden met schuur en al. Zie http://www.historischbarendrecht.nl/fot ... ?year=2010, scrollen naar week 33.
Het was een zeer lastig zoekplaatje. Ik heb het gevonden door uitgebreid kaartonderzoek op oude en nieuwe kaarten in Barendrecht en omgeving. Het was me al duidelijk dat de hoeve aan de noordelijke binnenbocht van een kromme dijk stond met de voorgevel naar het zuiden. Eigenlijk had ik verwacht dat er van de hoeve niets meer over was. Al eeuwen lang stond hier een stee (zoals de boerderijen op IJsselmonde worden genoemd).
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Niet Geregistreerd

Van Bert van Bodegom

Bericht door Niet Geregistreerd »

Proficiat, Martin. Ten zuiden van Rotterdam dus inderdaad, zoals je me zaterdag j.l. al zei.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

oplossingen

Bericht door Arnold Tak »

foto 1 en 2 Barendrecht, Dorpsstraat-Oost, Hoeve Welgelegen - oplosser: Martin Snuverink, Jan Lemmens en Bert van Bodegom zochten mee naar bewijzen
foto 3: Rhoon, Veerweg - oplosser: Bert van Bodegom
namens het Gemeente Archief Rotterdam allemaal hartelijk bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Opgelost”