7842 Rotterdam bombardement 1940


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van Rotterdam die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

7842 Rotterdam bombardement 1940

Bericht door Arnold Tak »

7842.jpeg
7842a.jpeg
foto ca. 6 bij 9 cm.
straatwand met woonblok, gezien vanaf straathoek
begane grond en 3 etages met iets wat lijkt op een kleine balkonnetje
op de achtergrond de zijkant van een smal, bijna in het verlengde staand, woonblok

ik schat dat het woonblok zo'n beetje uit ca. 1925 is
dat bracht me ertoe te denken aan omgeving Schiedamseweg, het bombardement van 1943, maar het daar niet kunnen vinden
ook gezocht in Kralingen, maar ook daar geen hit
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 730
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Re: 7842 Rotterdam bombardement 1940

Bericht door Dik »

Dit is de Weteringstraat in Kralingen.

https://stadsarchief.rotterdam.nl/zoek- ... miview=ldt
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 7842 Rotterdam Kralingen Weteringstraat

Bericht door Arnold Tak »

Dik, wat heb je me geweldig geholpen. Mijn humeur fleurt met jouw vondst heel wat sprongen omhoog. Dus toch Kralingen. Natuurlijk ben ik met jouw vondst aan de slag gegaan om een aansluiting te vinden met ander beeldmateriaal in boeken of op sites. Wat zien we hier? Naar oost of west, zuid of noord? ik zoek nog even verder.
Mijn onuitsprekelijke dank voor het aandragen van je ontdekking. Ik hoopte op een bijdrage van derden en jij maakt mijn hoop helemaal waar.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 7842 Rotterdam bombardement 1940

Bericht door Arnold Tak »

natuurlijk geeft het Stadsarchief bij een soortgelijke afbeelding als straatnaam Weteringstraat, maar ik betwijfel of degene die die straatnaam meegaf aan deze foto wel goed zat. De twijfel overheerst bij mij, vandaar dat ik dit zoekplaatje heb teruggezet van Opgelost naar Nieuwe Zoekplaatjes.

Als ik mijn foto nog eens goed bekijk, tel ik toch - ja, wat zijn het? - 7 balkonnetjes

aan de noordzijde van de Weteringstraat van oost naar west
blok tussen Plantageweg en Kettingstraat 1a -11 6 woningen
blok tussen Kettingstraat en Brouwersstraat 13 - 23b 6 woningen
blok tussen Brouwersstraat en Slachtstraat 25a - 31c 4 woningen

aan de zuidzijde van de Weteringstraat van oost naar west 8 woningen
blok tussen Plantageweg en Assendelftstraat 4 - 16b 4 woningen
blok tussen Assendelftstraat en Schoutenstraat 18 - 22a 7 woningen
blok tussen Schoutenstraat en Vlietstraat 26 - 38b woningen maken een scherpe bocht

op slechts één plek zijn er dus in ieder geval 7 woningen, maar op die plek is het niet

degene die de naam opschreef, heeft zich dus volgens mij vergist. Of bedoelde hij dat de opname vanaf de Weteringstraat is gemaakt.
Opvallend blijft natuurlijk het gebouw op de achtergrond, dat niet helemaal in lijn staat met het huizenblok ervoor.
Plaats reactie

Terug naar “Rotterdam”