Bergen aan Zee, Aankomst trein


Uw hulp werd gevraagd bij het achterhalen van gegevens ten behoeve van de uitgave van een boek getiteld “Strandleven langs de Nederlandse Noordzeekust” dank voor alle bijdragen!
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bergen aan Zee, Aankomst trein

Bericht door Arnold Tak »

mijn vraag: is dit de bekende Bello of een andere locomotief?
Bijlagen
bello.jpg
bello.jpg (186.08 KiB) 2449 keer bekeken
bello detail.jpg
bello detail.jpg (103.5 KiB) 2380 keer bekeken
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Dezelfde foto is terug te vinden op de beeldbank van het Regionaal Archief Alkmaar: FO201114
FO201115 is een andere foto van Bello 7737

http://www.archiefalkmaar.nl/index.php? ... D=FO201115

Over de 7742 is meer te vinden op internet.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

bedankt!

Bericht door Arnold Tak »

Jan Lemmens, het blijkt dus dat de trein op mijn ziekplaatje inderdaad een Bello is
ik heb nog even doorgezocht op de naamgeving Bello en kwam het volgende tegen:
De trein werd in de volksmond “Bello” genoemd. Deze naam had zijn ontstaan te danken aan het feit, dat de machinist als waarschuwing bij het naderen van de vele onbewaakte overwegen bijna onophoudelijk de op de locomotief geplaatste bel moest bedienen.
Niet geregistreerd

Bello

Bericht door Niet geregistreerd »

Het is wel waar dat in de laatste jaren veelal een ex-HSM stoomlocomotief van de serie 7700 de ritten maakte naar Bergen aan Zee en het is ook waar dat de volksmond het over Bello had omdat er gebeld werd bij overwegen. Maar die naam hangt niet aan die locomotievenserie 7700 vast. Er waren meer series tramlocs die in de volksmond Bello werden genoemd, omdat men geen onderscheid maakte tussen de locs. Uiteindelijk gaat de 7742 na jaren een stilstaand leven te hebben geleid ergens in Bergen, nu door het leven als +Bello+ en rijdt met die naam regelmatig Hoorn - Medemblik. Oospronkelijk hadden de meeste locs eigen namen zoals de dierenserie Casuaris - Wesp die ook op deze lijnen reed, maar die ook Bello genoemd werden.
Sjoerd Eeftens
Plaats reactie

Terug naar “Strandleven langs de Nederlandse Noordzeekust”