4560 machine voor fabricage van asfalt vóór woningen op achtergrond


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van bouwerij die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4560 machine voor fabricage van asfalt vóór woningen op achtergrond

Bericht door Arnold Tak »

gelukkig nu iets meer beeldinformatie, bijv. de lantaarnpaal rechts
verder aan de rechterkant een lichtkleurig gebouw met een markante vorm
links een zestal vrijstaande woningen langs een boomrand
achter het machine een pand met mansardedak en opvallende nokversiering (Gelders?)
achterkant: POST CARD (groot)
Bijlagen
4560.jpeg
4560a.jpeg
4560b.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De lantaarnpaal heeft een knobbel in de top van de boog. Zo’n knobbel heb ik alleen gevonden op zp 1037 van zoekplaatjes.nl en wel in Velp. Weliswaar zijn de bogen gemonteerd op verschillende onderstellen, maar dat kwam wel vaker voor.
Zoeken in de gemeente Rheden. Ook landschappelijk past dit aardig.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Laat ik dat zoekplaatje weer eens wat nieuw leven inblazen. Waaruit blijkt dat het een machine is voor de fabricage van asfalt? Ik zie het er niet in, ik mis een stoomketel met schoorsteen, vroeger werd asfalt gemaakt met behulp van stoom, ik zie geen weg waarvoor asfalt nodig zou zijn, ik zie een heleboel tonnen waarvan de functie mij geheel ontgaat, ik zie railprofiel, likt mij voor de aanleg van een lorryspoor en verder een hoop rommel waarvan de toepassing mij geheel ontgaat. Wie brengt meer duidelijkheid in de zaak?
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Externe aandrijving middels lange platte riemen.
Geen aanwijzingen voor het gebruik op rails.
Aansluitingen voor lange dikke vierkante buizen.
Hiermee denk ik eerder aan een wel erg grote stationaire dorsmachine in wording.

Is er nog iets herkenbaars te maken van de informatie op de type plaatjes?
Wellicht kan dit leiden naar een fabrikant of importeur.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

aanvullende achtergrondinformatie

Bericht door Arnold Tak »

uw zoekplaatjesleverancier heeft vorig jaar een grote partij fotokaarten gekocht, afkomstig van de Hollandse Beton Maatschappij uit Den Haag, afdeling asfaltwegen. Alle opnames hadden betrekking op het asfalteren van wegen. Er waren opnames van wegen voor wegverbetering, het productieproces zoals het maken van asfalt, werken aan de weg e.d. en ook bewijsopnames van gereedgekomen geasfalteerde wegen. Ik hoop u met deze informatie enigszins in die oplossingsrichting te kunnen sturen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Ik zie ik zie wat jij niet ziet! Ik zie twee schepen.
De asfaltmengmachine staat op een dekschuit. Uiterst rechts zie ik de voorsteven met anker van vermoedelijk een sleepboot. De asfaltmachine is nog onder transport. De modules moeten op de bestemde plek nog samengevoegd worden. Het kan niet andersom, gezien de vaten met bitumen, die je alleen op de productielocatie nodig hebt.
Hier is dus een haventje dat te bereiken is via een vaarweg met beweegbare bruggen, aannemende dat vaste bruggen met een doorvaarthoogte van meer dan pakweg 7 m toen nog alleen over de grote rivieren te vinden waren.
In http://www.asfaltblij.nl/media/1174/196 ... -molen.pdf, is in figuur 1 een asfaltmengmachine anno 1931 te zien.
Precies dezelfde lantaarnpaal kwam voor in Velp, dus in de gemeente Rheden. Ik kan niet bewijzen dat deze lantaarn ook niet elders voorkwam, maar in eerste instantie neem ik aan dat we in Rheden moeten zoeken. Het grootste vaarwater is hier de Gelderse IJssel, een vrij stromende rivier, die niet correspondeert met de situatie op het zoekplaatje. In Dieren (gem. Rheden) kwamen deze lantaarns ook voor. Dieren ligt aan het Apeldoorns Kanaal met geregelde waterstand. Hier kan ik helaas geen passende plek te vinden.
Misschien helpen de schepen een beetje om de juiste locatie te vinden.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

leven in de bouwerij

Bericht door Arnold Tak »

Martin, heel goed gezien van die dekschuiten. Dat werpt weer een geheel nieuw ligt op de situatie. Paul vroeg ooit naar fabrikanten van de hier getoonde machines. Ik heb een naambordje ontdekt met de naam Millars, maar dit wijst meer op een buitenlandse constructeur. Ik heb nog een extra scan gemaakt van de bovenkant van een gebouw met een opmerkelijke dakopbouw.
Bijlagen
4560c.jpeg
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

@ Martin, kan het zijn dat de machine wordt geladen? Als deze wordt afgeladen dan is het niet logisch om dat te doen door de weg te blokkeren met stukgoederen. Volgens mij staat hij niet op het ponton, maar op de kant. Overigens heel goed gezien van die schuit, geheel links is ook de neus van de boot te zien en een klein stukje water wat dus vrij smal is. De man die daar staat staat voor de machine en nog niet op de schuit, vandaar mijn suggestie van opladen en afladen. Als alles nog geladen moet worden, dan ga ik er van uit dat dit niet de werklocatie is.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

https://www.gracesguide.co.uk/Millars%27_Machinery_Co

De machine is deels ontmanteld.
Brengt ons allemaal niet direct, dichterbij een oplossing.
Het lijkt mij ook een regulier transport per dekschuit, van of naar een andere werklocatie.
De asfalt tonnen dienen hier vast, ter stabilisering tijdens het in- of ontschepen.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Het archief van HBM levert interessante plaatjes op, bijvoorbeeld dat de machine met behulp van een drijvende bok op een dekschuit wordt gezet. Ook is te zien dat de bitumen via een smalspoor worden aangeleverd, vandaar die rail profielen. Helaas staan niet overal de locaties er bij. De naam van de site is Bouwmachines van toen. Helaas kan ik de URL niet meer terug vinden, ik ga weer op zoek! Toch weer gevonden.

http://www.bouwmachinesvantoen-archief. ... abloon.htm
Plaats reactie

Terug naar “Bouwerij”