5665 straatwand in aanbouw


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van bouwerij die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5665 straatwand in aanbouw

Bericht door Arnold Tak »

gisteren kwam een collega Rotterdam-verzamelaar aan met deze op karton geplakte foto, 11 bij 7,5 cm.
dat de opname in Rotterdam is gemaakt is dus alleszins onzeker
alhoewel ik de oplossingskans als uiterst laag inschat, plaats ik hem toch maar, ook omdat hij zo leuk is
alle bouwvakkers droegen destijds minimaal een vest, de linker is zelfs in pak
tot aan de man, bezig op de stelling (een voeger?), zijn de huizen eenvormig
stukadoors moeten er nog wel aan de slag
het is zo te zien een groot en aaneengesloten werk, begane grond en twee etages
is dit te beschouwen als "revolutiebouw"?
de straatwand op de achtergrond, waar we tegenaan kijken, bestaat uit smalle panden, die qua vorm sterk van elkaar verschillen
Bijlagen
5665-1.jpeg
5665-2.jpg
5665-3.jpeg
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Laat ik dan even een schot voor de boeg geven. Ik heb de indruk dat dit in Den Haag is. Waarom, in de buurt waar ik gewoond heb, Valkenboskwartier, kwamen straten voor met een dergelijke gevelindeling, o.a. in de Govert Bidloostraat. Helaas laat de foto weinig details zien, dus blijft het een gok.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Dit is vrijwel zeker Den Haag en dan ook oplosbaar. Hier worden gebouwd benedenwoningen met uitbouw en dubbele bovenwoningen. Deze bouw komt veel voor in Den Haag, onder meer in de Valkenbos zoals Hans de Haas suggereerde. Ik schat de opname op 1900 - 1910.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Is er nog iets te doen aan het contrast van de gebouwen op de achtergrond?
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 747
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Wat we op de achtergrond zien, staat aan twee zijden van een straat. Links de achtergevels van hogere (dubbele) panden, dan de voorgevel van een pand met drie ramen waarvan er één afgedekt is, dan mogelijk een hoekpand. Als dat laatste klopt liggen de straat in aanbouw en die verderop niet precies in elkaars verlengde. Bouwjaar ca. 1910 getuige deze panden in de Boylestraat https://www.google.nl/maps/@52.071681,4 ... 6656?hl=nl die het niet zijn.
Bij de voordeuren is te zien dat de openingen flink boven grondniveau liggen. Kwamen er één of meer treden of is de straat nog opgehoogd?
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

verbeterde scans

Bericht door Arnold Tak »

"verbeterde" scans
Bijlagen
5665-a.jpg
5665-b.jpeg
5665-c.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Bouwerij”