2226 kadeaanleg/kadeherstel


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van bouwerij die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2226 kadeaanleg/kadeherstel

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
komt uit een partij kaarten met opnames allemaal in en rond Rotterdam opgenomen
de kaart is helaas niet superscherp
zie ik een molenstomp / molenromp in de verte?
Bijlagen
2226.jpg
2226.jpg (71.43 KiB) 3114 keer bekeken
2226a.jpg
2226a.jpg (53.29 KiB) 3015 keer bekeken
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Zien we rechts van de heistelling de oostelijke oprit van de brug over de Noord bij Alblasserdam in aanbouw? Deze oprit rust op pijlers. De foto moet dan dateren van 1938. Het bedrijf Nedstaal was er nog niet en dat klopt, want dit is opgericht in 1938.
Niet geregistreerd

Van Bert van Bodegom

Bericht door Niet geregistreerd »

Vrijdag ben ik langs die oprit gereden en ik betwijfel of dit de oprit van het ZP is omdat de pijlers onder de betreffende oprit vrij dicht op elkaar staan en dat zie ik niet op het ZP.
Niet geregistreerd

2226 kadeaanleg/kadeherstel

Bericht door Niet geregistreerd »

Hallo,

Dit lijkt me geen molenstomp of molenromp op de achtergrond; ik denk eerder aan de toren van Laurenskerk en een -andere- kerktoren. Ik ben te weinig bekend ter plekke om de mogelijke locatie te determineren. Ben benieuwd of iemand van de lezers mijn suggestie kunnen bevestigen dan wel -moeten- afwijzen.

Gerard Ottevanger
Niet geregistreerd

Van Bert van Bodegom

Bericht door Niet geregistreerd »

Gerard, als dit de Laurenskerk zou zijn, dan betekent dat dat we vanaf Rotterdam-Zuid naar Rotterdam-Centrum kijken. Dan zou je verwachten dat je toch ook het Witte Huis zou moeten zien, niet al te ver naast de Laurenskerk. Het lijkt me dus geen (gezicht op ) Rotterdam-Centrum. Helaas is de kaart niet zo scherp, en is het dus lastig om te zeggen waar het dan wel is.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

De foto is zeker niet dicht bij de grote steden (Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen Dordrecht) genomen, maar op het platteland. We zien links en rechts in de verte hoge bomen. Geen bos maar waarschijnlijk rijen populieren. “ …..rijen ondenkbaar ijle populieren als hooge pluimen
aan den einder staan….” (Hendrik Marsman, Denkend aan Holland).
Rechts van de heistelling zie ik toch nog steeds een donkere constructie die lijkt op de oprit van een brug. Maar binnen het zoekgebied bestonden alleen de bruggen in Rotterdam, de hefbrug bij Barendrecht, de Spijkenisserbrug en de eerder afgewezen brug bij Alblasserdam.
In 1903 verscheen de tram- en rijbrug bij Spijkenisse over de Oude Maas. Dit was een draaibrug. In 1933 werd de draaibrug omgebouwd tot hefbrug. Ik zie geen overeenkomst. Dan is het volgens mij geen brug, maar iets anders. Maar wat?
harm kramer
Senior Zoeker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 10:05 pm

Bericht door harm kramer »

in mijn verzameling rotterdamfoto`s heb ik circa 65 foto`s die volgens mij met zoekplaatje 2226 te maken kunnen hebben.
het zijn foto`s van het herstel van de in september 1944 door de bezetter opgeblazen kades en haveninstalaties,het herstel werd uitgevoerd van 1946 tot 1949 en omvatte de Rijn/Maas/Waal en Merwehavens.op het zoekplaatje is een schuine leiding te zien wat volgens mij een zandpersleiding is in de Waalhaven gebruikt voor het aanleggen van een dam om een gedeelte van de haven droog teleggen,de achtergrond zou dan de Heiplaat moeten zijn.
harm kramer
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Harm Kramer mailde mij vandaag

Bericht door Arnold Tak »

Hallo Arnold

Ik heb 2 foto`s uit mijn verzameling gescand die eventueel als vergelijkings materiaal te gebruiken zijn bij het zoekplaatje 2226.

Groet Harm Kramer.
Bijlagen
haven herstel_0001.jpg
haven herstel_0001.jpg (248.33 KiB) 2941 keer bekeken
haven herstel_0002.jpg
haven herstel_0002.jpg (230.78 KiB) 2942 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Bouwerij”