4667 strandje met grote kinderschare bij zandzuiger?

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4667 strandje met grote kinderschare bij zandzuiger?

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
toen ik de kaart voor het eerst aangeboden zag, hoopte ik toch zó vurig, dat het het "werkelozenstrandje" in de Waalhaven zou zijn
daar pleit, wat ik houd voor een zandzuiger, voor, al kan ik de twee huizen rechts naast de twee kruislings geplaatste houten palen dan niet plaatsen
op de achtergrond een zeeschip, dat ook niet pleit voor de Waalhaven
rechts naast de twee pijpen met daarop een vignet (het wapen van Utrecht?) een straatlantaarn
op de achtergrond een voor mij ondefinieerbaar ijzeren voorwerp voor twee masten
het zal toch niet zo zijn dat het geen Rotterdam is ???
Bijlagen
4667.jpeg
4667a.jpeg
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Het vignet deed me direct denken aan die van Bos-Kalis. Helaas zijn dan de kleuren omgekeerd.

Het "ijzeren voorwerp" lijkt op een brugkraan, die gebruikt wordt voor o.a. overslag naar schepen.
Bijvoorbeeld bij baggerwerkzaamheden en dijkaanleg (van oudsher o.a. vanuit de omgeving van Sliedrecht)

Optisch klopt er echter e.e.a niet (foto over foto / detailscan?)

Een proletariersstrandje aan de Waalhaven lijkt me het minst waarschijnlijk.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Dit plaatje deed mij weer denken aan een eerder ZP van een haventje met daarin een twin-boiler stoom zandzuiger. Als ik het goed heb onthouden dan was dat Gorinchem. Het lijkt hier of men bezig is om zand op te spuiten voor een aanleg van een veerpont.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Dit lijkt me inderdaad een zandzuiger en niet een zandopspuiter. Maar wie laat er nu in vredesnaam een schare kinderen spelen bij een zandzuigwerk? Toch levensgevaarlijk, drijfzand en wisselende diepten en stromingen?
Plaats reactie

Terug naar “Zwembad”