Pagina 1 van 2

6023 kanaal

Geplaatst: di sep 17, 2019 2:53 pm
door Arnold Tak
onbelijnde ongelopen fotokaart
twee kraanwagens van A.P. Tovar, Kraanwagenbedrijf, Amsterdam
ze hijsen zo te zien een brugdek op een schip
in de verte een ophaalbrug

Geplaatst: di sep 17, 2019 8:26 pm
door Peter Smaardijk
Er ligt in de verte een draaibrug waar ik een spoor- of tramlijn overheen vermoed.

trambrug

Geplaatst: do sep 19, 2019 12:04 am
door Sjoerd Eeftens
Het zou kunnen dat er sprake is van een trambrug. Als ik het goed zie, ligt de brug schuin over het kanaal. Ik zoek dit tafereel in noord-oost Nederland. In Ter Apel bevond zich een schuine trambrug, waarbij, als ik mij goed herinner, de tram het Ter Apelkanaal schuin kruiste van de Hoofdkade naar de Hoofdstraat, ter hoogte van de Markstraat. Op Topotijdreis is die plek te zien, met als jaartal 1925.

Geplaatst: do sep 19, 2019 1:37 pm
door Martin Snuverink
Gelet op de auto’s zal deze foto van circa 1953-1954 zijn. Rechts staat (dacht ik) een Ford Customline uit die tijd. Toen was de trambrug in Ter Apel al verdwenen. Deze brug werd vanaf 9-4-1940 niet meer gebruikt (bron: Sluiter, p.131) en komt vanaf 1954 niet meer voor op de topokaart.
Links op de foto meen ik voorbij de bocht een zijkanaal te zien met nog een ophaalbrug.
Het kanaal heeft wegen aan beide zijden. De bebouwing doet niet Noord-Nederlands aan. Het kanaal is bevaarbaar voor schepen van naar schatting maximaal 200 ton, zoiets als de Hoogeveense Vaart en het Wilhelminakanaal voor de verbreding. Indien niet verbreed, zal het nu niet of nauwelijks nog beroepsmatig worden bevaren.
Eerst dacht ik dat ik in de verte de witte balans van een ophaalbrug zag, maar bij nader inzien vermoed ik dat dit de daklijst van een groot herenhuis is.
De platte brug zonder leuningen is denkelijk geen trambrug, maar een noodbrug in wording voor de tijd dat een nieuwe brug in aanbouw is.
De foto is genomen vanaf ca. 8 - 10 m hoogte. Ik heb het idee dat de linker kade een soort loswal is die doodloopt een gebouw of bouwsel op de kadeweg waarin de fotograaf zich bevond.
Intussen heb ik nog steeds geen idee waar dit is.

vermeende trambrug

Geplaatst: do sep 19, 2019 1:50 pm
door Sjoerd Eeftens
Ik had intussen ook gezien dat het niet kon zijn op de door mij gesuggereerde plek. De andere trambruggen die ik ken, behalve die in de binnenstad van Elburg, zijn vrijwel altijd haaks, ook de draaibruggen. Een spoorbrug is het zeker niet.

Geplaatst: do sep 19, 2019 11:24 pm
door Peter Smaardijk
Kansje: Veenoord?

Geplaatst: do sep 19, 2019 11:36 pm
door Peter Smaardijk
Dit klopt. De brug links is naar Spoorweghaven II, zie bijv. http://www.nols-maatschappij.info/Stati ... terdam.htm (2e foto bij Spoorweghaven II toont het grote gebouw rechts). Het eerste pand na de spoorbrug is volgens mij dit: https://goo.gl/maps/ZXPoYqJj2PaZP96g6


Edit: zie voor een iets grotere foto http://www.dorpsarchiefnieuwamsterdamve ... es/3-7.jpg

Geplaatst: do sep 19, 2019 11:51 pm
door Peter Smaardijk
En uiterst rechts dit gebouw: https://goo.gl/maps/wKKFVfnvQTM4gdZFA

Geplaatst: vr sep 20, 2019 12:31 am
door Peter Smaardijk
En dezelfde foto die echt goed in te zoomen is hier: https://zoeken.allemolens.nl/detail.php?id=2045441

Dus toch een spoorbrug...

Geplaatst: vr sep 20, 2019 9:39 am
door Sjoerd Eeftens
Complimenten voor de oplossers. Bij gebrek aan elk zichtbaar object dat doet denken aan een spoorbrug, ben ik te stellig geweest. Er waren geen spoorbomen te zien in de weg rechts, geen wachtpost, geen wachterswoning, wat dan ook. Bij een lokaalspoorweg was dat vaker het geval, en dat had ik erbij moeten betrekken.
Verder naar links staat dus station Nieuw Amsterdam. Die brugwachterswoning staat links, voorbij de overweg, en is op het zp niet te zien. In 1946 werd rechts buiten beeld de beroemde olielijn naar Schoonebeek in gebruik genomen. Voor de boog in het kanaal verderop lagen kadesporen met draaischijfjes. De spoorweghaven links werd in 1915 in gebruik genomen.