0206 O.A. Stoker bakker

Arnold Tak
Berichten: 17230
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0206 O.A. Stoker bakker

Bericht door Arnold Tak »

de bakker staat in de winkeldeur en de knecht bij het paard
geeft de vrouw met klederdracht nog een bijdrage aan de oplossing?
Bijlagen
0206.jpg
0206.jpg (124.31 KiB) 2050 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Friesland. O.A. Stoker: de A is waarschijnlijk de voorletter van het patroniem. We hebben dan te maken met Oenze (Annes) Stoker, zoon van Anne Stoker. Oenze is geboren in Bergum (1870) en in 1899 in Gaasterland (Balk dus) getrouwd met Tjiets Pietersma (1877) uit Oude Mirdum.
Zoon Anne werd in 1900 geboren in Dantumadeel.
Op http://nostalgisch.koudum.nl/bedrijven/adv-09.htm vindt men informatie over bakkerij Oenze Stoker in Koudum, Verlengde Hoofdstraat 11. Oenze kan in zijn leven ook elders nog bakker zijn geweest.
Wie kan dit adres natrekken? Anders http://nostalgisch.koudum.nl/ inschakelen?
jeannet
Senior Zoeker
Berichten: 215
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 6:40 pm
Locatie: Leiden

Bericht door jeannet »

Kan dit de winkel zijn




Links de voormalige bakkerij in Nijemirdum, eerst van bakker Stoker, vervolgens van Klompmaker en tenslotte van Rienstra. Laatstgenoemde stopte in 1960 met zijn werkzaamheden.
Plaats: Nijemirdum, ,
Datering: 1e helft 20e eeuw
Bijlagen
atlantis.jpg
atlantis.jpg (75.44 KiB) 1988 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17230
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Nijemirdum

Bericht door Arnold Tak »

Jeannet, volgens mij klopt alles, de indeling van de voorgevel met deur en ramen, de nokjes onder de goot, de zijmuur, de horizontale strepen in de dakkapel. Reuze bedankt voor je oplossing.
Anno 2021 zie ik dat ik Martin verzuimde te bedanken. Hij verrichtte het voorwerk dat leidde tot de gevonden afbeelding.
Niet geregistreerd

Bakkerij Nijemirdum

Bericht door Niet geregistreerd »

Dag Arnold,

in de bakkerij van Nijemirdum heeft tussen Stoker en Klompmaker ook nog een Talsma gewoond. Mijn vader, Rients Rienstra, is hier van 1948 tot 1960 bakker geweest. Ik ben hier geboren. Mooie foto, mag ik hem gebruiken voor mijn site? Nijemirdum.nl. Op deze site staat nog wel een foto van dit huis.

Groeten,

Piet Rienstra
pietrienstra@nijemirdum.nl
pulozdimab
Junior Zoeker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma nov 01, 2021 12:31 pm

Re: 0206 O.A. Stoker bakker

Bericht door pulozdimab »

De bakker is inderdaad Jan Oenzes Stoker ( 15-7-1870, Burgum > 10-07-1956, Oudemirdum). Het vrouwtje met de kap is zijn vrouw : Tjiets Fekkes Pietersma ( 25-8-1877, Oudemirdum > 11-7-1973, Bolsward.) Ze hadden twee zonen. Anne Oenzes ( geb. 1-8-1900,Oudemirdum > 1-12-1976, Oudemirdum) en Fekke Oenzes .( geb. 26-02- 1903 Burgum > 02-08-1995 Drachten)
Tjiets was een dochter van een kastelein, Fekke Pieters Pietersman uit Oudemirdum. Oenze van een koopman uit Groningen.Uit eerste huwelijk.
Hij, Oenze, woont achtereenvolgens in Burgum ( geboren), Oudemirdum bij zijn zuster Hiltje op hun bakkerij, Düsseldorf D. als bakkersknecht,
Nijbeets: bakker en café, Damwoude: bakker, Nijemirdum bakker en boer ( op foto), Oudemirdum: boer, Beets: boer, Rijs: bakker, Hemrik: Kruidenier, Oosterwolde: boer en weer Nijemirdum : rentenier en wonend vlak bij zoon Anne. Kern: altijd sutelje of yn 't lân. Levens motto: "in het Huis mijns Vaders zijn vele woningen".
En wel mijn overgrootouders. Ze zijn ruim 57 jaar getrouwd geweest.
pulozdimab
Junior Zoeker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma nov 01, 2021 12:31 pm

Re: 0206 O.A. Stoker bakker

Bericht door pulozdimab »

De bakker is inderdaad Jan Oenzes Stoker ( 15-7-1870, Burgum > 10-07-1956, Oudemirdum). Het vrouwtje met de kap is zijn vrouw : Tjiets Fekkes Pietersma ( 25-8-1877, Oudemirdum > 11-7-1973, Bolsward.) Ze hadden twee zonen. Anne Oenzes ( geb. 1-8-1900,Oudemirdum > 1-12-1976, Oudemirdum) en Fekke Oenzes .( geb. 26-02- 1903 Burgum > 02-08-1995 Drachten)
Tjiets was een dochter van een kastelein, Fekke Pieters Pietersman uit Oudemirdum. Oenze van een koopman uit Groningen.Uit eerste huwelijk.
Hij, Oenze, woont achtereenvolgens in Burgum ( geboren), Oudemirdum bij zijn zuster Hiltje op hun bakkerij, Düsseldorf D. als bakkersknecht,
Nijbeets: bakker en café, Damwoude: bakker, Nijemirdum bakker en boer ( op foto), Oudemirdum: boer, Beets: boer, Rijs: bakker, Hemrik: Kruidenier, Oosterwolde: boer en weer Nijemirdum : rentenier en wonend vlak bij zoon Anne. Kern: altijd sutelje of yn 't lân. Levens motto: "in het Huis mijns Vaders zijn vele woningen".
En wel mijn overgrootouders. Ze zijn ruim 57 jaar getrouwd geweest.
pulozdimab
Junior Zoeker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma nov 01, 2021 12:31 pm

Re: 0206 O.A. Stoker bakker

Bericht door pulozdimab »

de twee jongens met hun fietsjes vooraan zijn de twee zoontjes. Anne, geb. 1900 en Fekke, geb. 1903. Ergo, de foto moet dus rond 1910 genomen zijn. De complete familie Stoker toen in beeld: zeldzaam.
pulozdimab
Junior Zoeker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma nov 01, 2021 12:31 pm

Re: 0206 O.A. Stoker bakker

Bericht door pulozdimab »

even een correctie. De vader van Oenze ( hierboven even Oenze genoemd) heette Anne. Hij was eerst klerk bij de rijksontvanger te Balk ( de Rochefort), later woonde hij in Leeuwarden. Dan grossier in gedistilleerd te Burgum. Was getrouwd met Sietke Minnema. Ze hadden 3 kinderen:
Joost/1868, Oenze/1870-Burgum, Siebrigje, 1872-Burgum, Aaltje 1874-Burgum. Na overlijden van vrouw Trijntje kwam zijn moeder inwonen en in 1883 gaan ze naar Gaasterland en kwam Oenze bij de bovengenoemde tante Hiltje wonen. Anne gaat in 1883 naar Groningen als koopman. Vader Anne hertrouwd in 1992 met Sytske Blauw. Ze wonen in Jubbega, winkelier.
pulozdimab
Junior Zoeker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma nov 01, 2021 12:31 pm

Re: 0206 O.A. Stoker bakker

Bericht door pulozdimab »

vader Anne is hertrouwd in 1892. Niet 1992 natuurlijk!
De genoemde bakker uit Koudum kan niet deze Oenze Stoker geweest zijn.
Mogelijk zijn neef, zoon van zijn broer Anne . Die is ook een tijdje bakker geweest.

It's all in the family.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Friesland”