3474 versierde kar (optocht?) PEGASUS

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17230
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3474 versierde kar (optocht?) PEGASUS

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
waarschijnlijk (praal)wagen uit optocht
in een gevaarlijke positie twee mannen op een geknutseld onbestemd iets met de naam PEGASUS
huis met schoorsteenplaat, dus mogelijk noord-oost Nederland
Bijlagen
3474.jpg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Het doet mij denken aan een vliegtuigje 'pegasus' genaamd, met twee inzittenden met leren pilotenhelm. De tweede man draagt een zware tas. Misschien een postvliegtuigje, dat de mail boven een bepaalde stad uitwierp?
Arnold Tak
Berichten: 17230
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

een mij bekende verzamelaar mailde mij ......

Bericht door Arnold Tak »

3474. Deze foto is gemaakt bij het dorp Lollum (Friesland). Dezelfde foto staat in het boekje Lollum in oude ansichten. De foto is gemaakt op de Arumerweg, voor de boerderij van destijds Anne Strikwerda.
Er staan ook nog namen van de personen bij, en men viel ook nog in de prijzen! Ik heb zelf een andere ansicht van deze boerderij met een andere groep feestgangers. De optocht zou op Koninginnedag zijn gemaakt, er staat niet bij in welk jaar.
Van deze serie heb ik er 6 verschillende, maar deze van de Pegasus niet.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Arumerweg boerderij Strikwerda Lollum

Bericht door Theo van Gijlswijk »

https://www.europese-bibliotheek.nl/nl/ ... /artikel/2

De tekst van foto 8 in dit boekje luidt:
8. Op de Arumerweg, voor de boerderij van destijds Anne Strikwerda. In de jaren dertig ging in een van de streekbladen een stripverhaal, waarin onder andere de avonturen van een vliegmachien ("De Pegasus") centraal stonden. Enkele deelnemers aan een optocht op koninginnedag trachtten op de hier afgebeelde wijze op dit verhaal in te spelen. Het geheel was op een platte boerenwagen gemonteerd. Op de bok, in wit laken met hoed, Jan van "Douwe Jabiks" Tiemersma; bovenop troonden (van links naar rechts) Theunis Zuierveld en Reinder van der Velde. Aan het anker, met zwarte hoed en baard, Piet Brune. Achter het achterwerk van het paard (meester) Johannes Postma en geheel rechts Cornelis Idsinga, beiden als toeschouwers. Tot slot: men viel ook nog in de prijzen!

De foto is hier helaas niet te zien.
Arnold Tak
Berichten: 17230
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Lollum, Arumerweg

Bericht door Arnold Tak »

wat is kennis van de lokale geschiedenis toch vaak doorslaggevend voor het traceren van nog onvindbare opnames. Je moet toch wel heel goed thuis zijn in deze regio om de kreet "eureka" te kunnen slaken. Ik dank mijn lotgenoot / goede kennis / mede-kaartenverzamelaar dan ook hartelijk voor het leveren van de juiste lokalisering. Theo ben ik ook dank verschuldigd voor het nader preciseren en bevestigen van de aangedragen plek. Ingrid groet ik hartelijk na haar bijdrage.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Friesland”