5421g patronaat - RNP

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5421g patronaat - RNP

Bericht door Arnold Tak »

fotokaart van Rotterdam? Ik dacht in eerste instantie dat dit ergens in Breda was omdat de foto uit een collectie Breda kwam. Maar ik werd door iemand erop attent gemaakt dat dit een foto is gemaakt door Louise Laboyrie. Zij maakte begin 1900 veel foto's in de regio Rotterdam waar zij ook woonde. Het Rotterdams archief heeft 297 [op 28-11 gewijzigd in 237] foto's van haar in hun collectie en dit zou er een van zijn. De tekst boven het raam boven de deur is "ïk zal uwe kinderen behouden".

Aanvullende info uit andere bron: Tussen 1902 en 1908 fotografeerde Louise Laboyrie, huishoudster (pastoorsmeid) bij pastoor Verschuere in de Boschjeskerk te Rotterdam. De foto’s (zo’n 235 stuks) ontwikkelde ze zelf. Deze foto's worden bewaard in het Gemeentearchief Rotterdam.
Het merendeel van de fotokaarten werd naar haar vriendin Antoinette (Net) van Poppel gestuurd te Ginneken bij Breda.
Bijlagen
5421gScannen0195.jpg
5421gaScannen0196.jpg
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik zelf herken de lantaarn uiterst links niet als Rotterdams.

Louise Laboyrie is volgens Marjan van Bree-Oomen, Rijen, in juli 2012*), een weldoenster van de kerk, geen huishoudster en al zeker geen "pastoorsmeid". Wat staat er in het raam boven de linkerdeur?


*) https://geschiedenisvanzuidholland.nl/c ... 1902-1908-
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Mevrouw Louise Laboyrie zat volgens de Staatscourant in een onverdeelde boedel met tenminste drie panden. Het lijkt me dat zij inderdaad als rentenierster en weldoenster door het leven ging.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Paul heeft het verkeerd gelezen. Het bericht ging over mevrouw Van Poppel, die geen pastoorsmeid is geweest, maar een welgestelde dame. Mevrouw Louise Laboyrie uit Rotterdam zat volgens de Staatscourant in een onverdeelde boedel met tenminste drie panden. Het lijkt me dat ook zij als rentenierster en weldoenster door het leven ging. Een amateurfotografe had omstreeks 1900 nog altijd een wat dure hobby, zeker als zij ook zelf haar opnamen ontwikkelde. Niet direct iets voor een 'pastoorsmeid'.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Je hebt helemaal gelijk, Ingrid.
Jammer genoeg leidt het niet tot een oplossing van dit.z.p.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Het patronaatsgebouw is opgemetseld uit dikformaat baksteen, dat als metselsteen hoofdzakelijk in Noord-Brabant-oost en Limburg-noord werd gebruikt. In de omgeving van Deurne en Venray is hiervan nog veel waar te nemen. Ik vermoed dan ook dat we in deze omgeving moeten zoeken.
Er zijn naar binnen draaiende ramen. Of er ook schuiframen zijn durf ik niet te zeggen.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

De fotografe spreekt duidelijk van een 'patronaat' en het betreft dus kennelijk een rooms-katholiek gebouw, maar ik heb er moeite mee. De spreuk boven de dubbele deuren doet mij weinig RK aan. Overigens staat er nog iets achter geschreven, waarschijnlijk de plaats in de Schrift waar dit citaat vandaan komt. En ook dat is on-RK; katholieken werden niet aangemoedigd zelf de bijbel te lezen. De heer op de voorgrond heeft een lange jas aan en zou best een RK -geestelijke kunnen zijn, ware het niet dat zijn hoed niet 'klopt'. Enfin, een mysterie dus.

Is op de originele foto de tekst boven de enkele deur links te lezen?
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1670
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Lichtenvoorde, Patronaatsgebouw St.Antonius

Bericht door E. Petter »

Zie: https://www.beeldbanklichtenvoorde.nl/c ... ident=1040

De straat heet ook Patronaatsstraat. Staat er niet meer.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Lichtenvoorde, Patronaatsgebouw St.Antonius

Bericht door Arnold Tak »

Erwin, een mooie oplossing, waarvoor ik je ook namens mijn gast dankzeg. Ook Paul, Ingrid en Martin zijn we dank verschuldigd. Ik ben even vergeten waar RNP vóór staat en hoop dus dat mijn gast zelf kennis neemt van de gevonden lokatie.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Gelderland”