0737 feestpoort 1923

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0737 feestpoort 1923

Bericht door Arnold Tak »

ongelopen belijnde fotokaart van een feestpoort met daarop de tekst:
1898 - 1923 Hulde aan onze Vorstin
volgens zeggen: Den Haag
Bijlagen
0737.jpg
0737.jpg (97.55 KiB) 1545 keer bekeken
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

In Den Haag lag in 1923 geen smalspoor.
Martin Snuverink
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Sjoerd???

Bericht door Martin Snuverink »

Volgens mij is dit 750 mm spoor en moeten we dit zoeken in de Gelderse Achterhoek. Mogelijkheden zijn Deventer, Zutphen, Doesburg, Doetinchem. Sjoerd Eeftens is ongetwijfeld beter thuis in Gelderse stoomtrams. Sjoerd???
Niet geregistreerd

750 mm spoor

Bericht door Niet geregistreerd »

Mijn dank voor het vertrouwen maar ik kan niet meer dan bevestigen dat de veronderstelling van Martin juist is. Gezien de zwaarte van het 750 mm spoor is dit stoomtramspoor. De Achterhoek is dan inderdaad de plek. Als er verder geen spoorse kenmerken zijn dan laat ik het stadsspeurwerk gezien mijn drukke agenda liever over aan anderen die daar bekwamer in zijn en er meer tijd voor hebben. Vergeet Arnhem daarbij niet, en de zoomlijn naar Dieren. Deventer - Borculo zal niet zo gauw in aanmerking komen. Zutphen zou wel kunnen en verder natuurlijk vooral Doesburg (Koepoortstraat, Gashuisstraat, Bergstraat), Doetinchem (niet erg waarschijnlijk, tramlijnen gingen grotendeels buiten het centrum om), en alle minder waarschijnlijk: Aalten, Terborg, Bredevoort, Varsseveld en wat kleinere kernen zoals Hummelo.
Niet geregistreerd

750 mm spoor

Bericht door Niet geregistreerd »

Sorry voor het feit dat ik mij niet bekend maakte daarnet, en ook voor het feit dat de stoomtram vroeger in Doetinchem wel degelijk door het centrum van Doetinchem reed. Ik verdenk het ZP ervan de Hamburgerstraat te Doetinchem weer te geven. Wie het bewijs kan leveren mag dit doen; ik heb er geen tijd voor helaas maar ik zie grote gelijkenissen. Tot 1937 reed de tram hier door het centrum.
Sjoerd Eeftens
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Zutphen, Spittaalstraat

Bericht door Martin Snuverink »

Sjoerd, dank je voor de bevestiging van mijn hypothese.
Ik heb maar één Achterhoekse stadsstraat gevonden waar een tramspoor van 750 mm niet in het midden van de straat lag. Dit is de Spittaalstraat in Zutphen.
Zie Gelderland in beeld http://www.gelderlandinbeeld.nl/TopView ... ew&index=9.
Zoeken: Zutphen, Spittaalstraat, 1e foto.
Deze foto laat de Spittaalstraat vanaf de Martinetsingel zien in ZO richting. Dit is tegenovergesteld aan het zoekplaatje. We zien inderdaad het stoomtramspoor aan de NO-zijde van de straat. Bij flinke vergroting zien we onmiddellijk (voor ons) links van de fietsende heer het pand met de boogvormige pui, dat op het ZP onder de poort uiterst rechts te zien is. Daarnaast zien we het pand met de hoge winkelpui en weer daarnaast het pandje met de kap met dakkapel onmiddellijk boven het parterre ( op de bewijsfoto bij de uithanglantaarn). Het volgende pand, op het ZP midden onder de feestpoort, is ook goed herkenbaar.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Zutphen, Spittaalstraat

Bericht door Martin Snuverink »

Als extra bewijs: kijk een eens op funda.nl, zoeken bij Zutphen, Spittaalstraat 5a, buurtfoto’s, onderste loepje. Als je dit op zuid richt, zie je het pand met de grote winkelpui. Hieraan is niet veel veranderd. Als je op west richt, zie je het pand met de boogvormige ramen; dit is ook weinig veranderd; let eens op de prachtige art-nouveauvormen! Het lage huisje heeft een etage gekregen.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

petje af

Bericht door Arnold Tak »

Martin, ik heb je oplossing helemaal meebeleefd, de sites bezocht die je hebt aangegeven
weer heel knap werk, zoals we al zolang van je zijn gewend
hier past alleen bewonderend stilzwijgen
applaus
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Sjoerd

Bericht door Arnold Tak »

ook jij natuurlijk bedankt voor je voorzet en bijdrage!
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Correctie en aanvulling

Bericht door Martin Snuverink »

Arnold, bedankt. Graag gedaan.
Nog ter correctie en ter aanvulling. De vergelijkingsfoto op Gelderland in Beeld moet zijn Zutphen, Spittaalstrat, 2e serie, 1e foto (genomen van over de brug).
Voorts geeft de foto op funda.nl (zoeken Spittaalstraat 45 A, buurtfoto’s, middelste loepje in de Spittaalstraat naar NW richten) een beeld van de positie zoals op het zoekplaatje. Hierop zijn ook enkele huizen aan de NO-zijde goed herkenbaar.
Ten slotte geeft ook http://www.ploegman.nl/kijkopzutphen/ANSICHTKAARTEN.htm, zoeken Spittaalstraat, 1e foto, een mooi beeld van het pand met de art-nouveau-gevel.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Gelderland”