1769g overstroming regio Maastricht?

Arnold Tak
Berichten: 17284
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1769g overstroming regio Maastricht?

Bericht door Arnold Tak »

foto van A. en E. Frankl, Amsterdam, persfoto No. 9265
gedacht wordt aan Limburg, de Maasoverstroming uit 1926, regio Maastricht
Bijlagen
1769g.jpg
1769g.jpg (140.33 KiB) 1761 keer bekeken
1769ga.jpg
1769ga.jpg (94.32 KiB) 1725 keer bekeken
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Wat betreft de kerktoren zou het - misschien - Itteren kunnen zijn. Dat pand met op vlucht vooruitstekende bovengevel zit me dwars.

Ingrid
(Nog steeds uitgelogd en daardoor niet in staat een vergelijkende opname van de kerkspits mee te sturen).
Frans Bessems
Junior Zoeker
Berichten: 2
Lid geworden op: za feb 13, 2010 10:31 pm

Bericht door Frans Bessems »

Volgens mij is dit in Limmel, gezien vanaf de spoorwegovergang,
Niet geregistreerd

Limmel?

Bericht door Niet geregistreerd »

Frans Bessems zou gelijk kunnen hebben: de torenspits van Limmel is wat lager dan die van Itteren en komt goed overeen met het zoekplaatje. Als de foto genomen is vanaf de spoorwegovergang, kijken we hier naar het noordwesten. Het zou dan de Populierweg betreffen. Naar bewijs zoek ik nog.
Niet geregistreerd

Hoogwater Limmel 1926, Populierweg

Bericht door Niet geregistreerd »

Frans Bessems zou gelijk kunnen hebben: de torenspits van Limmel is wat lager dan die van Itteren en komt goed overeen. Als de foto genomen is vanaf de spoorwegovergang, kijken we hier naar het noordwesten. Het zou dan de Populierweg betreffen.

Op bijgaande website is een foto uit 1926 te zien van wateroverlast in de Populierweg (http://www.wigosite.nl/Maastricht%20Lim ... Limmel.htm). Verderop in straat lijken de huizen aan de linkerzijde veel overeenkomst te vertonen met het zoekplaatje.

Ingrid
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Ten overvloede: Limmel werd in 1920 geannexeerd door Maastricht.

Ingrid
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Limmel-Maastricht, Populierweg

Bericht door Ingrid »

Frans Bessems zou gelijk kunnen hebben: de torenspits van Limmel is wat lager dan die van Itteren en komt goed overeen. Als de foto genomen is vanaf de spoorwegovergang, kijken we hier naar het noordwesten. Het zou dan de Populierweg betreffen.

Op bijgaande website is een foto uit 1926 te zien van wateroverlast in de Populierweg (http://www.wigosite.nl/Maastricht%20Lim ... Limmel.htm). Verderop in straat vertonen de huizen aan de linkerzijde veel overeenkomst met het zoekplaatje. Een foto in J. Boetsen en A. Jenneskens, Limmel,, (Maastrichts Silhouet, 51), Maastricht 1998, pagina 28 linksboven, lijkt een en ander te bevestigen.

Of de foto op het zoekplaatje uit 1926 dateert, is de vraag. Het kleine pandje vóór het hierboven door mij gesignaleerde huis met vooruitspringende topgevel kan ik niet meteen herleiden. Dit gebied overstroomde veelvuldig omdat het in de zgn. Maasoverlaat lag, een tweede stroombed dat van zuid naar noord met een boog op de linkeroever om Wyck heen liep. Een groot deel is in de crisisjaren gedempt (daar loopt nu bv. de A2), maar nog altijd liggen de zuid- en noordzijde van het traject bij hoog water letterlijk in het water.
De foto kan dus heel goed van iets (eerdere?) datum zijn.
Niet geregistreerd

Limmel

Bericht door Niet geregistreerd »

Als je op de foto goed kijkt die Ingrid bedoeld, zie je een uitbouw of zoiets, op het dak bij het eerste huis en dat heb je ook op deze foto. Dit is inderdaad in Limmel.

Volgens mij is in 1926 ook een overstroming geweest in Maastricht en omstreken.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Zoals ik al zei: 1926 is heel goed mogelijk, zeker als dat uitbouwtje verklaard wordt. Wat betreft de bebouwing: dit hele gebied is gesaneerd in de jaren 1970.
Frans Bessems
Junior Zoeker
Berichten: 2
Lid geworden op: za feb 13, 2010 10:31 pm

Limmel

Bericht door Frans Bessems »

Niet geregistreerd schreef:Als je op de foto goed kijkt die Ingrid bedoeld, zie je een uitbouw of zoiets, op het dak bij het eerste huis en dat heb je ook op deze foto. Dit is inderdaad in Limmel.

Volgens mij is in 1926 ook een overstroming geweest in Maastricht en omstreken.
Ik kom er toch deze week langs en zal dan een foto maken
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Limburg”