2189 vrijstaand pand aan het water

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2189 vrijstaand pand aan het water

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen prentbriefkaart
Bijlagen
2189.jpg
2189.jpg (94.42 KiB) 1636 keer bekeken
2189a.jpg
2189a.jpg (85.84 KiB) 1613 keer bekeken
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Naar mijn gevoel is dit niet in Nederland.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Uitgever van de kaart

Bericht door Arnold Tak »

Martin, de kaart is een Uitgave Van der Horst te 's-Gravenhage in Holland, gedrukt door DRC wat staat voor De Reproductie Compagnie (uit Rotterdam)
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Ja, Arnold, dat kan wel wezen, maar toch geloof ik dat het beeld niet Nederlands is. Ben benieuwd....
Bert van Bodegom

2189

Bericht door Bert van Bodegom »

Een dijk met een stenen muur aan de rivierzijde, met een weg erop en huizen er langs die wel erg dicht bij de rand lijken te staan. Ik ben het met Martin eens dat dit niet zo'n alledaagse situatie in Nederland is.

Recent las ik (in het boekje "Capelle aan de IJssel in oude ansichten") dat er in Capelle een stuk dijk door Prins Maurits van zo'n soort muur voorzien was. Dit was in een bijschrift bij een ansichtkaart waarop het "Pootscheveer Capelle a.d. IJssel" te zien is. Dat is iets ten oosten van Kralingseveer (op TMK staat die weg als Oostkade aangeduid). De prins deed dat, omdat daar de dijk als onderdeel van de Hollandse waterlinie ten behoeve van Leidens ontzet was doorgestoken. In 1953 werd de muur afgebroken, toen de dijk op deltahoogte gebracht werd. Aldus het bijschrift bij deze ansichtkaart.

Ik heb de kaart niet in het archief van Zuid-Holland kunnen vinden. Overigens staat op die ansichtkaart van het Pootscheveer uit genoemd boekje niet de situatie afgebeeld van het zoekplaatje.

Ik vermeld dit, omdat ik me voor kan stellen dat er wellicht nog meer van dit soort muren daar in de buurt zijn aangelegd. En de situatie wellicht toch niet zo on-Nederlands is als hij lijkt.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

De huizen komen me zeer uitheems voor. Het verste huis is van natuursteen en heeft draairamen. Ik zou dit in Frankrijk zoeken en – om in de buurt te blijven - denk ik in eerste instantie aan het estuarium van een rivier, bijvoorbeeld de Canche, de Authie of de Somme. Maar even goed ergens anders in een vlak deltagebied.
langsdelinge
Junior Zoeker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jun 23, 2008 11:49 am

Wellicht is dit Eijsden - (L)

Bericht door langsdelinge »

Ik heb deze foto ook in mijn bezit en heb hem eens aangeboden op Marktplaats als 'onbekend'.
Hierop kreeg ik de korte mededeling: 'Dit is in Eijsden'.
Verder geen contact gekregen met diegene die de reactie gaf...

Misschien zet het de mensen op het juiste spoor..
Bijlagen
Eijsden.jpg
Eijsden.jpg (106.94 KiB) 1599 keer bekeken
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Bert van Bodegom

Bericht door Bert van Bodegom »

Geweldig dat dit plaatje is opgelost! Die huizen zagen er inderdaad niet zo Nederlands uit, daar geef ik Martin gelijk in. Bij de vensters kon je ook zien dat de muren dikker dan gebruikelijk zijn/lijken. En als ze aan de andere kant van de rivier gestaan hadden, dan hadden ze inderdaad in het buitenland gestaan.

Dat er met inbreng en inzet van meerdere belangstellenden (in dit geval "aandelinge" en Dik met name) een oplossing is gekomen, maakt deze site voor mij zo ontzettend leuk. Ik heb er dan ook al vele uren met heel veel plezier aan besteed. En daarin ben ik niet de enige. Arnold, bij deze: dank je wel!

Ik ben nog wel nieuwsgierig wat dit nu voor een gebouw is. Iemand uit Eijsden of omgeving die dat kan melden. En het tweede plaatje dat "aandelinge" stuurde, is dat nu dezelfde plek maar dan van de andere kant gezien ?
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Eijsden, Bat 7

Bericht door Arnold Tak »

wat een plezier beleef ik toch iedere keer weer aan deze site. Het kost me dan ook wel moeite en meer om mijn trouwe bezoekers iedere keer weer op nieuwe plaatjes te vergasten, maar ... dan heb je ook wat. Ik wil jullie natuurlijk graag betrokken houden. Ik ben namelijk bang dat als ik niet met enige regelmaat met iets nieuws kom, de aandacht verslapt en misschien zelfs helemaal verdwijnt en de site langzaam uit beeld raakt. Ik ben afhankelijk van beurzen en incidenteel van het internet om nieuwe zoekplaatjes op te duikelen. Daarnaast ben ik natuurlijk ook blij met gastplaatjes.
Nu even terug naar dit plaatje. We werden heen en weer geslingerd. Geen Nederland en dan toch: wel Nederland. Martin zet met zijn opmerking wel iedereen direct op scherp. Bert van Bodegom kwam met een plausibele suggestie, langsdelinge kwam met een schitterende voorzet en bijdrage en Dik scoorde als vanouds. Mannenbroeders, smullen.
Fijn, Bert, dat je de site zo waardeert. Zelf vind ik het heel veel voldoening gevend om van niets (onbekend is onbemind) weer iets te maken en daarnaast een andere verzamelaar een mooie aanwinst te kunnen bezorgen. Maar zonder jullie hulp en inzet ben ik natuurlijk nergens. Ook ik waardeer jullie buitengewoon. Mooi, dan zijn allebei de partijen gelukkig.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Limburg”