5300 houtzagerij


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van bedrijven die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5300 houtzagerij

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
zou volgens de verkoper Zoeterwoude zijn
een horizontaal geplaatste zaag met de tanden naar de fotograaf gericht
links staan nog een tweetal zagen
het enige wat zou kunnen helpen om de lokatie te vinden/bevestigen zou de vorm van het raam achteraan tegen de linker wand kunnen zijn
in het pand loopt een houten trap omhoog
een prachtig beeld van hoe een boom in planken wordt gezaagd
Bijlagen
5300.jpeg
5300a.jpeg
5300b.jpeg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Misschien Molen de Herder in Leiden. Die had/heeft een horizontaal snelzaagraam gemaakt in Leipzig. Staat dat er?

NB: Ik was er gisteren toevallig!


NB2: ze hebben twee ramen. Het hoofdraam is dit niet. Mogelijk die naast de zaagschuur? Maar mogelijk ook ergens anders (De Haan bijv. aan de Zoeterwoudseweg in Leiden, vroeger gem. Zoeterwoude. Die molen is nu verdwenen).
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Molens met een horizontaal zaagblad zullen er niet veel zijn, de zagerijen waar ik ooit ben geweest hadden allen een aantal zagen verticaal naast elkaar waarmee dikke boomstammen in één keer tot planken werden verwerkt.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Hans, vroeger kwamen deze zaagramen meer voor. De Herder is een van de weinige molens die ze nog heeft. Maar dit kan ook best in een stoomzagerij (evt. een voormalige zaagmolen natuurlijk) zijn. Het merk van het werktuig is Kirchner uit Leipzig. Overigens, De Haan verkocht bij het einde van het zaagbedrijf in 1911 nog een platen-snelzaagraam (dat lijkt me wel horizontaal): http://leiden.courant.nu/issue/LD/1911- ... n/0/page/5
Dick-jan
Zoeker
Berichten: 40
Lid geworden op: za jan 25, 2014 2:19 pm
Locatie: Waddinxveen

oud filmpje

Bericht door Dick-jan »

Filmpje heeft niets met de zoekplaat foto te maken maar volgens mij zie je wel hoe zo'n zaag zijn werk deed in midden jaren 20 van de vorige eeuw.[video]https://youtu.be/W79npHFqF2Y?t=3m31s[/video]
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Als dit echt in Zoeterwoude is, zou de artikelenreeks "Van windkracht naar stoomkracht" van H.A. van der Post in het tijdschrift Suetan van de Stichting Oud-Zoeterwoude misschien iets kunnen bevatten. Ik voel veel voor de zagerij die aan de Zoeterwoudseweg in destijds Zoeterwoude, tegenwoordig Leiden heeft gestaan.
Plaats reactie

Terug naar “Bedrijven”