6401g Regout - SvW


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van bedrijven die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

6401g Regout - SvW

Bericht door Arnold Tak »

5 kabinetfoto's van Hoffotograaf P. Stutz Breda Maastricht. Zou om foto's van de Fabriek Regout te Maastricht gaan, maar krijg dat niet bewezen.
Ook is mij niet duidelijk wat ze maken, vrij kleine items zo te zien.
Bijlagen
6401:1gregout0005.jpg
6401:2gregout0007.jpg
6401:4gregout0003.jpg
6401:5gregout0004.jpg
6401:3gregout0002.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Derde foto heeft volgens mij betrekking op 6403...

Peter, bedankt -> ik heb het hersteld
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

De Maastrichtse Firma P. Stutz had van 1896 tot ca. 1903 een filiaal in Breda. Als de foto in Maastricht was gemaakt, stond in die jaren de plaatsnaam Maastricht boven Breda. Hier is het omgekeerd. Het lijkt dus niet onmogelijk dat deze foto's in Breda of omgeving zijn gemaakt.

Overigens is 'Regout' al Sphinx in deze jaren. Maar er waren in Maastricht en omgeving nog tal van ondernemingen die geleid werden door derde of vierde generaties Regout.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Een beetje gebrainstormd met een bevriend onderzoeker. Onderstaand het resultaat


Wat zien we op foto 1?
Twee rijen links en rechts met een soort droogkasten. Geen ovens maar kasten, waarin bij lagere temperaturen het water onttrokken wordt.

Op de foto's 2, 3 en 4 zijn gigantische afzuigkappen te zien. Bij het werk komen dus stof en/of giftige dampen vrij. Het moet ernstig geweest zijn, want ze waren in die tijd niet kleinzerig en nieuwe mensen waren goedkoop in te huren.

Op dezelfde foto’s wordt het product op platte bakken aangebracht. Deze bakken gaan in rekken (horizontaal) en deze rekken kunnen dan de droogkasten ingereden worden.

Foto 5: Na het droogproces komen de bakken bij meisjes, die ze verticaal plaatsen en het product eraf halen. Zo te zien zijn het kleine producten. Op de tafel - met weer een grote kap erboven - staat een korf met doosjes. Wordt het product hier meteen in doosjes verpakt?
Bij de kap boven de tafel is geen verdere afvoerbuis te zien, hetgeen bij afzuiging wel het geval moest zijn. Waartoe dient dus die kap?

Conclusie: het betreft de productie van kleine producten die gedroogd worden. Ze zitten na drogen vast op de bakken, want de bakken kunnen verticaal gehouden worden zonder dat het spul eraf valt. Ze moeten met de hand van de bakken gehaald worden en mogelijk meteen verpakt in doosjes.
Er is een goede afzuiging nodig.

Het lijkt ons geen 'Regout'. Wel is het, gezien de uitrusting, een grotere fabriek.
Geen aardewerk
geen glas
geen geweren
geen dekens
geen tegels
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Het product zit - gezien foto 5 - vast op de platen en lijkt 'kopjes' te hebben. Ik denk dat het lucifers zijn en dan in de fabriek De Vlinder van Charles Loijens in Breda/Teteringen. Een moderne productiefilm op deze site vertoont dezelfde 'kopjes' als foto 5: https://nl.wikipedia.org/wiki/Luciferfa ... Eindhoven).
Zie ook de wikipediapagina 'lucifers'.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1670
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Ik denk dat Ingrid dat goed gezien heeft.
https://www.brabantserfgoed.nl/page/100 ... -werkvloer

Het Bredase archief heeft een behoorlijk aantal foto’s uit dezelfde tijd als het ZP, maar ze zijn allemaal beperkt tot de studiezaal. Zoeken met ‘stoomluciferfabriek’. Het zou me niet verbazen als de vijf foto’s van het ZP uit dezelfde serie komen.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Ik neem aan dat de achterzijde blanco is, maar indien niet, kan ik dan een scan krijgen?
Plaats reactie

Terug naar “Bedrijven”