1993 fabriekscomplex


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van bedrijven die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1993 fabriekscomplex

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart, model doorloper (dus van vóór 1906)
op achterzijde BRIEFKAART
Bijlagen
1993.jpg
1993.jpg (70.65 KiB) 3690 keer bekeken
1993a.jpg
1993a.jpg (67.39 KiB) 3661 keer bekeken
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Geen Nederland: palmbomen op de achtergrond.
Leo R.

Bericht door Leo R. »

Volgens mij staat er "Wokobirie". Klinkt me Surinaams in de oren. Gezien de spelling ligt het in ieder geval in de lijn der verwachting dat dit een Nederlandse kolonie is.
Helaas levert "Wokobirie" of iets wat daar op lijkt met Google geen enkele hit op.
Hilde G

Bericht door Hilde G »

Het gebouw vooraan is een kapel of kerk. De tekst is "Wordbible"
Leo R.

Bericht door Leo R. »

Een kerk vastgebouwd aan een fabriek? Ik geloof er niks van.
Bovendien staat op de achterzijde "BRIEFKAART" en moet de kaart dus uit een Nederlandstalige omgeving afkomstig zijn.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Wonogirie?

Bericht door Peter Smaardijk »

Dat is in ieder geval een wat grotere plaats op Java. Tegenwoordig gespeld Wonogiri. Niet dat ik ook maar iets heb kunnen vinden dat er op lijkt...
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Wonogiri telde eind negentiende eeuw tal van koffieplantages, maar geen van hen droeg de naam 'Wonogiri(e)'. De enige onderneming van die naam lijkt een kapokfabriek te zijn geweest, die in 1913 operatief werd. Of zo'n fabriek een schoorsteen nodig heeft, zou ik niet weten. Een foto van een op internet te vinden, in de Tweede Wereldoorlog gebombardeerde kapokfabriek te Nijmegen suggereert dat wel.

Bron:
GESCHIEDENIS DER ONDERNEMINGEN VAN HET MANGKOENAGOROSCHE RIJK , 'S-GRAVENHAGE 1950. Het boek is als PDF te downloaden op de website van het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Samengesteld door R. M. Mr. A. K. PRINGGODIGDO, in opdracht van de Commissie van Beheer van het fonds van Eigendommen van het Mangkoenagorosche Rijk.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Ingrid, kapok werd na drogen door de telers in de kapokfabriek ontpit in ontpitmolens. De pitten bevatten olie, die eruit geperst werd. Het residu werd geperst tot perskoek. Voor deze processen is mechanische energie nodig, ongetwijfeld gegenereerd door stoommachines. Echt thermische processen zullen er niet zijn geweest. De kapokfabriek heeft dus ten minste één stoomketel en dus een schoorsteen.
Bron: http://indonesischearchipel.wordpress.c ... /08/kapok/.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Wow! wat zit er toch een hoop kennis op deze sites. Weer wat geleerd. Wij danken u namens de firma. :)
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Afgaande op de plaatsnamenlijst in de Gids door Ned. Oost-Indië van R. Brons Middel (zie https://digital-beta.staatsbibliothek-b ... 005&DMDID= ) komen m.i. de plaatsnamen Wonogiri(e) (4x) en Wonosari(e) (14x), allemaal op Java, in aanmerking. Ik denk zelf dat het eerder Wonosarie is. Ik vind een fabriek van die naam van ene H.J. van Prehn, die hier een kundig machinist vraagt: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd: ... eg21:a0035 . Van Prehn is gevestigd te Solo (Soerakarta dus).
Plaats reactie

Terug naar “Bedrijven”