3105g waterbouw met rechts oude kademuur met 2 peilstokken HAV

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3105g waterbouw met rechts oude kademuur met 2 peilstokken HAV

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
Bijlagen
3105g.jpg
3105ga.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Foto 3105g en 3106g zijn niet van hetzelfde project. Zowel positie als eigenschappen van de bouwkeet zijn verschillend.
3105g kan de vernieuwing van de Vughterbrug te ’s-Hertogenbosch in 1929 zijn. Gezien de peilschaal gaat het hier inderdaad om wisselende waterstanden en de vervanging van een oudere brug. Er is een houten noodbrug (jukbrug) aangelegd. Zie ook http://hosting26.deventit.nl/Denbosch/a ... 14634509/1. Hierop zien we geen bekisting zoals het bijschrift vermeldt, maar de aanleg van de houten noodbrug in 1929. De oude Vughterbrug uit ca 1880 is rechts zichtbaar.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Ook dit is niet de Vughterbrug. Uit foto’s uit de Beeldbank ’s-Hertogenbosch van de vernieuwing van de Vughterbrug in 1929 blijkt dat de houten noodbrug anders geconstrueerd was en er anders uitzag.
Toch geloof ik nog steeds in een doorlaatbrug. Een dijk is doorgaans een waterkering die niet door een brug wordt onderbroken, behalve in geval van een doorlaatbrug. Ook van deze brug geloof ik dat die in de dijk tussen Den Bosch-Orthen en Hedel (nu Oude Rijksweg/Treurenburg) is geweest. Dan is het heel goed mogelijk dat de bruggen van zp 3105g en 3106g beide hier gezocht moeten worden. Op het web kan ik bewijs- noch weerlegmateriaal vinden. Dit moet archiefonderzoek worden.
Deze dijk bakent het westelijk uiteinde van de Beerse Overlaat/ Beerse Maas af. De overlaten en doorlaatbruggen hier dienden om het water van de Beerse Maas naar de Dieze af te voeren. Toen de Maaswerken (kanalisatie, afsnijden van bochten) voltooid waren, was de Beerse Overlaat niet meer nodig en werd in 1942 definitief gesloten. Vervolgens werden ook de doorlaatbruggen in de genoemde dijk en in de spoorlijn Utrecht – ‘s-Hertogenbosch opgeruimd.
Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

¨Foto 3105g en 3106g zijn niet van hetzelfde project.¨

de vorm van; de bomen maar vooral van de fundering lijkt me het tegendeel te bevestigen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De bomen zijn juist verschillend: op 3105 lage zijtakken en op 3106 hoge zijtakken. De funderingen zijn ook verschillend. Op 3105 kan geen sprake zijn van afwisselend brede en smalle brugopeningen. Ook zie ik verschillen in de brughoofden. Mogelijk en waarschijnlijk is het één project, maar dan een dubbelproject: twee doorlaatbruggen in dezelfde al besproken dijk tussen den Bosch (Orthen) en Hedel. Verder zou ik het op prijs stellen als de indiener van de vorige reactie, die waarschijnlijk de laatste dagen al meer anoniem gereageerd heeft op deze site, zich bekend maakt.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Rijksweg Den Bosch-Orthen-Hedel

Bericht door jan spoolder »

Martin Snuverink gaf bij plaatje 3106g al aan dat dit een doorlaatbrug in de rijksweg Den Bosch-Hedel moet zijn geweest. Op dit plaatje zien we tussen de pijlers van de noodbrug door het talud van de parallellopende spoordijk Utrecht-Den Bosch.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

rijksweg Orthen-Hedel

Bericht door Arnold Tak »

bij 3106g hebben we mee mogen kijken hoe de oplossing tot stand is gekomen. Gelukkig heeft Peter Martin kunnen behoeden van een rit naar het Bossche gemeentearchief. Ik beschouw de oplossing als weer één van de vele hoogtepunten in de geschiedenis van alle sublieme oplossingen op deze site.

Martin, heb je al met Wim contact gehad over het toegezegde Haagse uitje?
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Noord-Brabant”