0138 winkel De Zon van A. Dapper in schoenen

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17284
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0138 winkel De Zon van A. Dapper in schoenen

Bericht door Arnold Tak »

schoenwinkel genaamd De Zon van A. Dapper
rechts een drankenhandel
de winkels zijn aan de straatzijde van elkaar gescheiden door ijzeren hekken
voor wat het waard is: op de achterzijde heeft iemand met potlood iets gekrabbeld als Apeldoorn
Bijlagen
0138.jpg
0138.jpg (133.48 KiB) 1323 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Arend Dapper, schoenmaker, geboren te Steenwijk 1870, trouwde te Steenwijk in 1895 met Elizabeth Heida uit Schoterland. Hij overleed te Steenwijk. Bron: Genlias.nl en http://www.uwpassieonline.nl/passie/sit ... 48&taal=nl.
Dit moet in een smalle binnenstadsstraat in Steenwijk worden gezocht.
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit is Gasthuisstraat 20 in Steenwijk.

Aanvankelijk dacht ik ook aan een smalle straat in de binnenstad en verwachtte daarom niets meer terug te kunnen vinden, aangezien er in de jaren '80 veel gesloopt is in dat soort straten en fotomateriaal schaars is.

Vrij toevallig stuitte ik echter op deze foto uit het archief van de Steenwijker brandweer: http://www.arjonvanbeek.nl/brandweer/fo ... 201982.jpg
Dit is de Gasthuisstraat, een straat die niet zozeer smal is, maar wel van oudsher armoedig (althans, dat heb ik mij laten vertellen).

Geheel links op de foto de sportzaak van Kees Kist, daarnaast een pand wat bij de sportzaak lijkt te horen en daarnaast (naar mijn idee) het pand zonder verdieping links op het zoekplaatje. De winkel van het zoekplaatje heeft op dat moment zoals het lijkt nog dezelfde winkelpui, maar nu in één kleur geschilderd. Het pand geheel rechts klopt wat de hoogteverhouding van de ramen betreft (en het witte gevelgedeelte, dat de plaats van de eerdere pui lijkt aan te geven). Veel duidelijker dan dit zal het waarschijnlijk niet worden; oude ansichten zijn er van deze straat amper.

De huidige situatie heb ik ook weten te vinden, al is deze veel minder herkenbaar. De sportzaak van de vorige foto staat momenteel te koop en in een brochure staat een foto vergelijkbaar met de eerdere:
http://www.makelaarsvisie.nl/pdf/MV%20b ... t%2026.pdf

Hierop is te zien dat het pand links op het zoekplaatje lijkt te zijn gesloopt en heeft het samen met de naastgelegen panden een slecht excuus voor een winkelpui gekregen. Ook kan de winkel van het zoekplaatje, net als het tweede pand van links, inmiddels een nieuwe gevel hebben; dit is alleen niet echt uit de foto op te maken.

H.W. Mol
Bijlagen
SIEB-22%207%201982.jpg
SIEB-22%207%201982.jpg (110.64 KiB) 1211 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17284
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

geachte heer Mol,
bedankt voor uw reactie
ik heb met belangstelling kennis genomen van uw speurwerk
hartelijk dank daarvoor
ik zie inderdaad overeenkomsten met het pand op de brandfoto en acht de oplossing bewezen
ik heb de opname bij opgelost geplaatst
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Overijssel”