0991g

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17283
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0991g

Bericht door Arnold Tak »

gastplaatje ingezonden met de tekst: op achterzijde: F.Rijshouwer-photograaf Borne
Bijlagen
nr 6.jpg
nr 6.jpg (200.79 KiB) 1268 keer bekeken
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

De fotograaf Franciscus Marinus Rijshouwer moet in 1883 zijn geboren in Oudshoorn bij Alphen a/d Rijn en dus helemaal geen Tukker zijn. Desondanks moet hij in Borne terecht zijn gekomen. Meer geeft genlias.nl niet prijs. Hij heeft meer gefotografeerd in Borne, in de omgeving waarvan deze kerk niet te vinden is. De kerk is een neogotische pseudo-basiliek, geen kruisbasiliek en blijkbaar zonder toren. Misschien moeten we op deze kenmerken zoeken. Googlen op neogotische pseudobasiliek heeft nog niets opgeleverd. Alle zulke kerken hadden een toren. de kerk kan natuurlijk of onnatuurlijk zijn verdwenen.
Martin Snuverink
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

De kerk vertoont wel enige overeenkomst met de Theresiakerk in Borne, ook een neogotische pseudo-basiliek zonder toren:

http://www.inoudeansichten.nl/ansichten ... photo/6848

Op zich lijken mij de verschillen iets te groot voor een verbouwing, je kan immers afvragen wat zo'n drastische versobering rechtvaardigt. Ook zijn bijvoorbeeld de steunberen anders, wat niet echt voor de hand ligt. Op Archimon staat dat dit het laatste bouwwerk was van Wolter te Riele (http://www.archimon.nl/architects/wteriele.html). Als de informatie klopt is de Theresiakerk dus gebouwd in 1934-1935, wat te jong is voor het zoekplaatje. Een ander bouwwerk van hem misschien? Herbouw? Of zou wellicht dit zoekplaatje gebruikt zijn in Borne als inspiratiebron voor de te bouwen Theresiakerk? Goed, nu draaf ik door.

H.W. Mol
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Dit is de Petrus en Paulusparochiekerk in Goor.
Bijlagen
goor.jpg
goor.jpg (73.35 KiB) 1232 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Dus toch in de buurt van Borne. de kerk dateert van 1893 is ontworpen door Pierre Cuypers, leermeester van Wolter te Riele.
Arnold Tak
Berichten: 17283
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Goor, Petrus en Paulusparochiekerk

Bericht door Arnold Tak »

Dik, hartelijk dank voor je oplossing
ook weer heel graag tot een volgend contact in 2009
mijn wensen voor komend jaar aan jou: alles wat je je zelf ook zou toewensen (zelf denk ik dan al gauw aan gezondheid, geen tegenslagen, rust en genegenheid e.d.)
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Overijssel”