0780g optocht over brug HAV

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0780g optocht over brug HAV

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
rechts achter het water met pannen gedekte opstallen
Bijlagen
0780g.jpg
0780g.jpg (105.17 KiB) 1810 keer bekeken
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Op http://www.onbekendinnederland.nl een andere foto, genomen van hetzelfde punt, van dezelfde optocht. G421
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

0780g

Bericht door Ingrid »

De werkliedenvere(e)niging St. Jozef had in het hele land afdelingen, dus dat helpt niet erg. Rerum Novarum (1891) was een encycliek die katholieke arbeiders zeer aansprak, dus een verwijzing daarnaar is eveneens algemeen te verwachten. Wat opvalt is de'middeleeuwse' 'Hollandse' kleding van de dames in de stoet. Misschien kan er een link gelegd worden naar de plaatselijke geschiedenis. Kan dit Vianen of omgeving zijn, eeuwenlang in bezit van de heren van Brederode? In 1899 (de foto lijkt mij jonger) was daar de plaatselijke afdeling nogal actief.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

IJsselstein (Ut), Panoven met Havenbrug (Baarsjesbrug)

Bericht door jan spoolder »

In een fotoboek over IJsselstein kwam ik een andere foto tegen van dezelfde optocht op dezelfde locatie. Mogelijk is dat de foto die Berry op zijn website had staan. Daar stond niet bij welke brug het betreft en dat het zou gaan om de Onafhankelijkheidsfeesten in 1913. De Historische Kring IJsselstein heeft ook enkele foto's van deze optocht, daar staat bij dat het de Havenbrug over de zuidelijke stadsgracht is, aan de Panoven. De gelegenheid was het 25-jarig regeringsjubileum van koningin Wilhelmina in 1923 en gezien de kleding van sommige dames (pothoedjes) lijkt me dat een betere datering. De foto's zijn gemaakt vanuit het brugwachtershuis bij de ophaalbrug over de Hollandsche IJssel.

https://hkij.collectiebank.nl/beeldbank ... -03996.jpg
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Re: 0780g optocht over brug HAV

Bericht door jan spoolder »

Arnold, deze foto kan naar Opgelost.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 0780g IJsselstein, Panoven met Havenbrug

Bericht door Arnold Tak »

Ingrid en Jan, Vianen en IJsselstein liggen vlak bij elkaar, zie ik als ik het opzoek op m'n plattegrond. Ingrid, wellicht leverde je toch de inspiratie voor Jan om het in die contreien te zoeken en uiteindelijk ook te vinden. Dit type afbeeldingen blijven toch altijd moeilijk te "kraken", maar ook nu fiksen jullie het toch maar weer mooi. Zeer gewaardeerde sitebezoekers, ik dank jullie beiden hartelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Utrecht”