1818 overstroming RELINCUENDA

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1818 overstroming RELINCUENDA

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart op fotokaartpapier met op de achterzijde CARTE POSTALE
Bijlagen
1818.jpg
1818.jpg (106.04 KiB) 1347 keer bekeken
1818a.jpg
1818a.jpg (71.34 KiB) 1294 keer bekeken
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Het woord RELINCUENDA laat staan RELINGUENDA bestaat niet, maar moet zijn RELINQUENDA, hetgeen letterlijk betekent "Moet verlaten worden", een Latijnse gerundivum-vorm. In protestantse kringen vertaalt met het vrij zo: "Eens moeten we het aardse verlaten, zonder iets mee te nemen". Een toepasselijke, maar zwaarmoedige opvatting in combinatie bij dit tafereel.
Het lijkt me de stormvloed van 1 februari 1953, maar dan is het zoekgebied nog heel groot.... Gezien de hooiberg maken de Zeeuwse en Zuid-Hollandse landbouwgebieden op de jonge zeeklei echter minder kans dan de veeteeltgebieden.
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Mogelijk Reeuwijk de overstroming van 1923
Jacques Laureys
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Reeuwijk?

Bericht door Martin Snuverink »

De overstroming in Reeuwijk zou heel goed passen. Deze was overigens in 1925 of 1926. Toen is de polder Broekvelden en Vettenbroek door een dijkdoorbraak volgelopen. Deze polder is in 1970 weer volgelopen, maar nu met opzet, namelijk t.b.v. de zandwinning voor de verbreding van de A12.
Het huis op het zoekplaatje staat zo’n 2 meter onder water. Dit kan in die omgeving alleen in een diepe droogmakerij. De genoemde polder, drooggelegd in 1892, is zo diep: 4,5 -5,5 m-NAP. Er waren boerderijen in de polder,waarvan de meeste dicht bij de ringdijk, maar die zijn allemaal “in de golven” verdwenen.
Ik heb de vraag voorgelegd aan Streekmuseum/Oudheidkamer Reeuwijk (http://www.streekmuseumreeuwijk.nl/beel ... fotos.html).
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Nadat ik de Oudheidkundige Vereniging Reeuwijk had aangeschreven, antwoordde de secretaris, de heer P.J.A. Warmenhoven: “Deze boerderij staat op de Lecksdijk”.
Ik neem echter aan dat de boerderij daar ooit gestaan hééft en hetzij in 1925 verloren is gegaan, hetzij rond 1975 met de zandwinning is gesloopt. De boerderij kan in elk geval niet óp of áán de Lecksdijk (het bovenland) hebben gestaan, want dan kon het huis niet voor 2 meter onder water staan. De boerderij moet dus hebben gestaan in de diepte van droogmakerij Broekvelden-Vettenbroek. Op de topografische kaart 462 van Oudewater, uitgave 1921, is de polder drooggemalen en staan er boerderijen in, en wel langs een polderwegje dat de Lecksdijk verbond met de hoek waar de tegenwoordige Kooidijk overgaat in de Ringdijk. Dit onverharde polderwegje lag diep. Op ca 100 m westelijk van de Lecksdijk waren aan weerszijden van het wegje boerenerven. Ook aan het westelijke eind van het wegje, op circa 75 m vanaf de eerdergenoemde hoek, stonden huizen. Voorts stonden er nog enkele boerderijen in de diepte even ten noorden van de Ringdijk.
Ik heb gevraagd of er beeldmateriaal is dat correspondeert met het zoekplaatje.
Martin Snuverink
Mijn registratie is verloren gegaan.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

2e foto

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Een andere foto van deze enzame boerderij onder water staat nu te koop op Marktplaats.
Helaas brengt dat mij niet verder met de oplossing.

http://verzamelen.marktplaats.nl/ansich ... ekend.html

[ATTACH]3645[/ATTACH]
Bijlagen
zp boerderij0001.jpg
zp boerderij0001.jpg (193.57 KiB) 1311 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

nog 2 plaatjes van Relincuanda

Bericht door Arnold Tak »

nu ik mijn bakken met niet geplaatste zoekplaatjes nog eens aan het doorkijken ben, komen er nog 2 plaatjes voor de dag
Bijlagen
1818b.jpg
1818b.jpg (157.64 KiB) 1297 keer bekeken
1818c.jpg
1818c.jpg (133.51 KiB) 1283 keer bekeken
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Ouderkerk aan de Amstel, Ouderkerklaan 43 ?

Bericht door jan lemmens »

Ik weet niet of dit helpt, maar ik vond het de moeite waard om te vermelden.

http://woerden.courant.nu/index.php?mod ... f=184&y=72
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Een Ouderkerklaan bestaat in NL niet en heeft ook nooit bestaan. Wel bestaan de bekende Ouderkerkerlaan in Amstelveen en een Ouderkerkerlaan in Diemen.
In het verleden was er ook nog een Ouderkerkerlaan in Ouderkerk a/d Amstel en Duivendrecht. Deze heet nu Koningin Wilhelminalaan in de dorpskom en Burgemeester Stramanweg (N522) buiten de dorpskom. Hier is echter geen sprake van diepe droogmakerijen waar boerderijen ten minste 2 meter onder water konden staan. Het berichtje waarnaar Jan Lemmens verwijst zal wel een schrijffout bevatten.
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Er staat nog een foto van deze boerderij op http://www.groenehartarchieven.nl
foto 58218. Volgens het commentaar gaat het hier idd om de overstroming
van 1925/6 bij Gouda.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”