0588 goede reis

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0588 goede reis

Bericht door Arnold Tak »

onverzonden fotokaart model POST CARD
op de achtergrond treinwagons
ik raad maar: kinderen die op weg of de terugweg gaan om aan te sterken/na te zijn aangesterkt
in Rotterdam noemde men ze: bleekneusjes
het vertrek zal wel niet met wagons geschieden, ik verwacht dat eldwers wel coupé's op ze zullen staan te wachtenlinks iemand in uniform die de reizigers toespreekt
links bij de wagons mannen in uniform, waarvan een aantal -wat men tegenwoordig noemt- getint van huidskleur
wie heeft deze groepsfoto mogelijk ook thuis met daarop informatie over deze gebeurtenis (met familie of mogelijk ook nog zelf) ?
Bijlagen
0588.jpg
0588.jpg (64.53 KiB) 1527 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Intrigerende foto. Ik zie veel mensen met de armen over elkaar, de indruk wekkend dat ze het koud hebben. Ze worden door een militair toegesproken alvorens aan de reis te beginnen. Er is militaire begeleiding. Ik denk dat de mensen aan boord gaan voor een zeereis. Het is dan in een haven. Gezien de kleding en de vele getinte huidskleuren denk ik aan Indonesië: mensen die naar WO II naar Nederland komen. De haven van Batavia?
Niet geregistreerd

Treinwagons

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit zijn zeker geen Nederlandse spoorwagens, ook geen vroeger type en zeer waarschijnlijk geen Europese. Het uniform van de militair op het spreekgestoelte lijkt me juist wel Nederlands; vele foto's van mijn opa als ex-sportofficier laten hetzelfde tenue zien. Martin zou best eens gelijk kunnen hebben.
Sjoerd Eeftens
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Repatrianten?

Bericht door Martin Snuverink »

Repatrianten uit Indonesië/Nederlands Oost-Indië bedoel ik dus. De grote stroom kwam in 1950 op gang. Het vlagge(n)schip Willem Ruys heeft hierin een belangrijke rol gespeeld tussen Batavia en Nederland,maar ook de Sibajak Zie http://home.kabelfoon.nl/~popta/intro.htm.
Natuurlijk woonde maar een deel van de repatrianten op Java. Als we aannemen dat de grote vlaggenschepen vanaf Batavia voeren, ligt het voor de hand dat repatrianten van de andere eilanden eerst naar Batavia voeren om zich in voor de intercontinentale zeereis te verzamelen. De groep mensen lijkt in eerste instantie van een omvang die beter lijkt te passen bij een van de eilanden dan bij een grote groep die per oceaanstomer naar Nederland ging. Spoorwegen waren er volgens mijn Bos-atlas van 1959 alleen op Java (uitgebreid net) en Sumatra (zuid en noord (Atjeh en Deli)). Dus Java, en met name Batavia (Djakarta, Jakarta), maakt toch de meeste kans.
Van Javaanse goederenwagons heb ik helaas geen beelden kunnen vinden.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Als dit met de repatriëring te maken heeft, kan het behalve Batavia ook Semarang en Soerabaja (beide op Java) zijn en Belawan (de havenstad van Medan op Sumatra, landstreek Deli).
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Egypte, dorpje Ataka, Suezkanaal

Bericht door Arnold Tak »

Jan Lemmens zond mij -via Paul Wink- het navolgende bericht:

Indische repatrianten in het dorpje Ataka, in Egypte, bij het Suezkanaal op weg naar Nederland. 1964

Zie: Flirck repatrianten en beeldbank nationaalarchief onder Ataka met 66 andere foto's

tsjonge, wat een oplossing...
nog nooit -voor zover ik me kan herinneren- zo'n eind van 'huis'

Jan, hartelijk dank voor je oplettendheid, de moeite om je bevinding door te geven en je oplossing
heel graag tot een volgend contact

met vriendelijke groet,
Arnold Tak
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in het buitenland”