1168 Villa Anna

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17283
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1168 Villa Anna

Bericht door Arnold Tak »

belijnde militair gelopen fotokaart met zegel gestempeld 13.VII.1916 dus 13 juli 1916 Amsterdam
op achterzijde staat o.a. geschreven: In achterstaand pension ben ik gedurende 2 dagen ingekwartierd. Onze pensionhoudster zorgt uitstekend voor ons. We hebben onze namen in het tevredenheidsboek geplant.

afzender Willem J.W.C.H. Lübbert, 7e InfBrig Dep Bat 3e Comp 4e Sectie

gezonden aan dames Lubers Villa Boschwijk Apeldoorn Burglaan 43
Bijlagen
1168.jpg
1168.jpg (115.2 KiB) 1633 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17283
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

De Bilt of Rijsenburg?

Bericht door Arnold Tak »

mijn goede collega Henk van den Berg heeft een boek, uitgegeven in de jaren '10 door de PTT wat gebruikt kon worden door employés om beperkt geadresseerde post te kunnen bezorgen. Daarin o.a. de namen van de villa's en herenhuizen. Henk belde mij wat gegevens door en volgens zijn boek hebben er panden met de naam Villa Anna gestaan in De Bilt en Rijsenburg. Het kan natuurlijk zijn dat er ook elders in Nederland panden met die naam hebben gestaan.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Villa Anna is Villa Hanna. De H is weggeretoucheerd en ook een naam, die er onderstaat, Frauenthal.
Het zou Villa Hanna, Frauenthal 7, Haverstehude, Hamburg kunnen zijn?

http://books.google.com/books?id=MSs1-L ... lt#PPA6,M1
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Volgens mij staat er ook Frauenthal 7.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

1168

Bericht door Ingrid »

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat in 1916 Nederlandse militairen uit het neutrale Nederland ingekwartierd zouden zijn in een Duitse stad als Hamburg. 'Geïnterneerd' zou eventueel nog kunnen, maar zou de afzender dan niet dat woord gebruikt hebben in plaats van 'ingekwartierd'? De tekst van de kaart doet toch vermoeden dat deze villa in Nederland staat.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

1168

Bericht door Ingrid »

Ik was te snel en u beiden heeft gelijk: er stáát 'Villa Hanna' en 'Frauenthal 7'. Mysterium magnum est.
Arnold Tak
Berichten: 17283
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Frauenthal 7, Haverstehude, Villa Hanna (Duitsland)

Bericht door Arnold Tak »

tsjonge, wat heb ik me laten foppen met deze kaart. Als ik net zo goed als jullie had opgelet, dan was ik er niet 'ingetuind'. LACHUH
nu blijft natuurlijk de historische situatie nog een raadsel, maar ja, dat is van een andere orde.
De kaart heeft weer zijn juiste plekje gevonden, alleen jammer dat het 'über die Grenze'' is
maar ja, je moet soms grensoverschrijdend bezig zijn ....
alle puzzelaars reuze bedankt, dit was weer een hele bijzondere
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

1168

Bericht door Ingrid »

Volgens de schrijfster op de door Jan Lemmens bijgevoegde site heeft dit huis van haar familie als enige in de straat de Tweede Wereldoorlog niet overleefd. Het is dus goed mogelijk dat dit een nogal zeldzame kaart is (een troost?). Ik denk inmiddels de mysterieuze herkomst te kunnen verklaren: een militair van Duitse afkomst, die in Duitsland onder de wapenen was en Nederlandse familie had. De vernederlandsing van de voornaam (Willem i.p.v. Wilhelm) en van het militaire adres (7e InfBrig Dep Bat 3e Comp 4e Sectie) zetten mij op het verkeerde been!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in het buitenland”