5488 vrijstaand woonpand

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5488 vrijstaand woonpand

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
helaas weinig aanvullende info of bijzonderheden
pand 'op de zon', luiken dicht, links aangebouwde serre, achter 2 bomen, geen straatlantaarn, geen opschrift, geen waterkolk, volgens mij ongeplaveid wegdek
op de hoeken en naast de ingang verspringende blokken
echt zo'n plaatje van … je weet het of je weet het niet
hopelijk bij iemand gelokaliseerd in de verzameling of afgebeeld in een boek
Bijlagen
5488.jpeg
5488a.jpg
berry
Zoeker
Berichten: 83
Lid geworden op: di mar 04, 2008 10:10 am

Huisnummer?

Bericht door berry »

Arnold, ik zie een huisnummerbordje, is het leesbaar?
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

huisnummer

Bericht door Arnold Tak »

Berry, ik had er al eerder op zitten turen met een loep, maar het is te onscherp. Boven een letter en eronder twee cijfers. Ik vermoed de letter A met een wat dikkere rechterpoot, maar met de cijfers kun je ook alle kanten op, mogelijk is de achterste een 4. Bovenlangs het gaashekje loopt prikkeldraad, dat ze volgens mijn in WO1 voor het eerst gebruikten.
berry
Zoeker
Berichten: 83
Lid geworden op: di mar 04, 2008 10:10 am

Zeer waarschijnlijk Apeldoorn

Bericht door berry »

Dat het huisnummer begint met een A zou heel goed kunnen, ik vermoed dat dit pand aan de Soerenseweg in Apeldoorn heeft gestaan of zeer dichtbij in de Indischebuurt. Voor 1913 hadden de huizen in deze straat een huisnummer beginnend met een A en dan een nummer in de 700.

Ik zie in het midden van het pand een gedraaid houtdeel van een balkon, rechts tussen het blad zie ik dakpannen, dit komt overeen met een type huis waar er meer van staan aan de Soerenseweg, (zie o.a. Soerenseweg nr. 80).

Ik weet bijna zeker dat het huis op het zoekplaatje een creatie is van de timmerman/aannemer Willem ten Tuynte die veel huizen bouwde aan de Soerenseweg en Indischebuurt. Het type roosters in de voordeur van het zoekplaatje kom je nog veel tegen in zijn huizen aan de Soerenseweg.

Het zou o.a gestaan kunnen hebben op nr. 27, 29, 31 of 59.

https://fotoarchiefapeldoorn.nl/indisch ... index.html
(De even huisnummers beginnen ongeveer halverwege)

Een ander pand wat heel erg lijkt op het zoekplaatje staat aan de Bosweg 17, dit huis heeft een verdieping meer maar heel veel kenmerken zijn het zelfde. (Kijk vooral naar de oude foto)
https://fotoarchiefapeldoorn.nl/indisch ... index.html
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Apeldoorn

Bericht door Arnold Tak »

Berry, gezien je verwijzingen naar de Soerenseweg (deurroosters) en de Bosweg (bouwkundige gelijkenis) is de kans heel groot, dat dit huis in Apeldoorn heeft gestaan. Omdat ik niet verwacht dat er een 100% sluitend bewijs geleverd zal (kunnen) worden, breng ik deze fotokaart over naar de rubriek 'opgelost'. Ik dank je hartelijk voor je bemoeienis en begeleidend beeldmateriaal.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Apeldoorn”