1455 MOPSHUIS december 1904

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1455 MOPSHUIS december 1904

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart, afgestempeld 's-Gravenhage
op het pand staat een naam, die helaas niet volledig valt te lezen
boven de rechter dame -met stropdas!- zijn nog 3 letters te zien ...UIS, goed mogelijk het laatste deel van het woord Mopshuis
het gebouw heeft over het gehele pand een plat dak
de kaart is verzonden naar Mejuffrouw Dora van Aken, Theresiastraat, den Haag
Bijlagen
1455.jpg
1455.jpg (185.98 KiB) 1787 keer bekeken
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 747
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Den Haag?

Bericht door Wim »

Het lijkt erg op een gebouwtje van de theetuin Duindal aan de Waalsdorperweg, maar ik geloof toch niet dat het daar is.

Adresboek ca. 1910: Aken, Mej. Th.J.E. v. - leerares engelsch H.B.S. 3-j. c., Theresiastr.63, [tel.] 9052x.
Bijlagen
75517A01.JPG
75517A01.JPG (54.33 KiB) 1725 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

aanvullende informatie over het grondplan van het gebouw

Bericht door Arnold Tak »

Wim, ik heb de kaart nog eens aandachtig en nauwgezet bekeken na je reactie en kan nog het volgende aanvullen
v.l.n.r. een zijmuur met daarin deuren, welke kunnen worden afgesloten met hele grote luiken, die de deuren volledig kunnen afdekken
dan de hoek om naar een korte gevelwand, afgesloten met luiken (zal in de zon liggen op het moment van de opname)
dan weer een wand van een uitstekend bouwdeel, waarvan ter linker zijde een groot luik open staat, waarvoor de man met stok
dan weer de hoek om richting pand waar de naam op de gevel staat (achter de staande vrouw)
daarnaast een houten serre vervaardigd uit latwerk
over het hele dak langs de rand loopt ook houten latwerk
misschien helpt het je verder
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 747
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

In Den Haag kan ik het niet plaatsen. Kan de kaart niet vanaf pakweg de Veluwe verstuurd zijn naar mej. Van Aken? We bevinden ons in nogal ongerept gebied. Een sanatorium?
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

scan van achterzijde

Bericht door Arnold Tak »

verzonden binnen 's-Gravenhage, volgens mij
maar dat hoeft niet te betekenen dat de opname van een pand in den Haag is, zoals jijzelf ook heel goed weet
Bijlagen
1455a.jpg
1455a.jpg (135.29 KiB) 1733 keer bekeken
berry
Zoeker
Berichten: 83
Lid geworden op: di mar 04, 2008 10:10 am

Het Mopshuis

Bericht door berry »

Dit betreft de Amersfoortseweg 15 te Apeldoorn.

Onlangs heb ik voor een nieuwe website in het archief van alles gezocht over deze straat en kwam een bouwtekening tegen van een verbouwing van "Het Mopshuis" in 1911 voor rekening van Dr. J.M.O. Mouton te 's -Gravenhage.
Een oudere tekening is niet gevonden en het is mij ook nog niet duidelijk wat het "Mopshuis" precies was. Op de meegezonden vage kopie staat boven de deur "Het Mopshuis". Op de tekening is te zien dat er een verdieping op gekomen is. Later was dit pand in gebruik als Pension de Zwaluw.
Het pand is in de jaren '90 van de vorige eeuw gesloopt.
Bijlagen
scannen0001.jpg
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Huize De Zwaluw Amersfoortseweg 15 apeldoorn

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Een foto van Huize De Zwaluw staat op de site van oud Apeldoorn.

Zie link
http://www.oud-apeldoorn.nl/straten-a-z ... seweg.html

10e foto van boven.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Apeldoorn, Amersfoortseweg 15

Bericht door Arnold Tak »

Berry, wat leuk dat er een Apeldoorns kaartje tussen mijn zoekplaatjes voor je zat. En .... zelf opgelost. Wie weet wat er nog meer zo links en rechts schuil gaat. Dus .... vooral doorgaan. Theo van Gijlswijk komt nog met een mooie aanvullende opname voor je. Was je dit bekend? Heren, het was me wederom een groot genoegen. Weer heel graag tot een volgende gelegenheid.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Apeldoorn”