0892 feestpoort van groen met 3 wapenschilden


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van feestpoorten die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0892 feestpoort van groen met 3 wapenschilden

Bericht door Arnold Tak »

ongelopen belijnde fotokaart
op het bovenste schild staat: vrijheid gelijkheid broerderschap, onder een opgaande zon
op het linker: Wilem1 soevereinen vorst 1813 je maintiendrai
en op de rechter: Wilhelmina Koningin der Nederlanden 1913 je maintiendrai
Bijlagen
0892.jpg
0892.jpg (95.96 KiB) 3022 keer bekeken
0892a.jpg
0892a.jpg (98.22 KiB) 2943 keer bekeken
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

100 jaar onafhankelijk

Bericht door Ingrid »

Dit is een feestpoort opgetrokken bij gelegenheid van de landelijke feesten rond de viering van 'Honderd jaar Nederland onafhankelijk (1813-1913)'. Het zoekplaatje is waarschijnlijk gemakkelijk thuis te brengen als er een detailscan gemaakt zou worden van het wapenschild in het midden van de boog. Aangenomen mag worden dat dit verwijst naar de gemeente waar deze poort stond.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

detailscan voor Irene

Bericht door Arnold Tak »

Irene, ik had dit schild reeds beschreven
het zal je daarom niet echt verder helpen
Bijlagen
0892b.jpg
0892b.jpg (79.9 KiB) 2907 keer bekeken
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Tja, als ik (Ingrid) wat beter had gelezen, had ik me gisteren de site met gemeente- en dorpswapens kunnen besparen. Maar ach, toch weer wat bijgeleerd. Ik vind het middelste schild als historicus overigens knap intrigerend.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Tja, als ik (Ingrid) wat beter had gelezen, had ik me gisteren de site met gemeente- en dorpswapens kunnen besparen. Maar ach, toch weer wat bijgeleerd. Ik vind het middelste schild als historicus overigens knap intrigerend: een gleufhoed op een versierde paal als verwijzing naar de lans met sans-culottenmuts van de Franse revolutionairen; 'broederschap', terwijl de 'fraternité' nog vóór 1800 door de Fransen zelf uit het rijtje werd geschrapt; een opgaande zon (of gaat hij onder?). Ik wordt steeds benieuwder naar de plaats waar deze poort heeft gestaan...
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Ik moest denken door dat 3e wapenschild aan Hoedekenskerke maar heb daar nog geen aanknopingspunt gevonden
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Als dit Hoedekenskerke zou zijn, zou je dan op de foto niet énige (Zuidbevelandse) streekdracht verwachten te zien?
Plaats reactie

Terug naar “Feestpoorten”