4663 wagen van Mij. Wegenbouw N.V. Utrecht

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4663 wagen van Mij. Wegenbouw N.V. Utrecht

Bericht door Arnold Tak »

foto van 12 bij 9 cm.
Bijlagen
4663.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Wat kan die ontiegelijk zware houten(?) paal zijn?
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 729
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Je bedoelt die schoorsteen? Ik denk voor de afvoer van rook.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Deze foto staat ook in http://www.bouwmachinesvantoen.nl/bedri ... abloon.htm (scrollen tot foto 4601 uit 1936. Het blijkt een zogenoemde ‘doodskist’ te zijn, een asfaltrecyclingmachine.
In die tijd had de Mij. Wegenbouw al een asfaltrecyclingsmachine ontwikkeld, waarmee het asfalt dat vrijkwam van o.a. in de bezettingstijd gebouwde start- en landingsbanen weer in nieuwe of te herstellen wegen werd toegepast. Een in Zutphen gebouwde mengtrommel werd verwarmd met hogedrukstoom die werd geproduceerd door een stoomwals. Het opgebroken asfalt werd hierdoor verwarmd en daarna opnieuw gemengd in een oude betonmolen.
De volgende foto 4602 laat de machine zien van de andere kant. We zien de overzijde van deze brede straat met winkels. Het moet een belangrijke boomloze dorpsstraat of stadsstraat buiten de singels zijn die min of meer noord-zuid loopt. De bebouwing maakt op mij een Gelderse indruk, bijv. Apeldoorn, maar ik heb het niet kunnen vinden. Misschien herkent iemand het …
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Velp, Hoofdstraat

Bericht door Martin Snuverink »

Mijn Gelderse gevoel heeft me niet bedrogen.
Het is de Hoofdstraat in Velp (gem. Rheden). Zie https://www.google.nl/maps/@51.9959181, ... 56!6m1!1e1.
Het pand rechts is Hoofdstraat 53-55.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Opgelost!

Bericht door Martin Snuverink »

Arnold, deze is opgelost!
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Velp, Hoofdstraat

Bericht door Arnold Tak »

Martin, weer een ontzettend knappe vondst. Met toch heel weinig informatie de juiste plek gevonden. Het opschrift op deze "doodskist" was nu ook niet echt behulpzaam. Mooi dat je die site vond, ik heb die natuurlijk met belangstelling bekeken en het oog gericht op afbeeldingen die ik hier misschien ook nog had liggen. Maar, jammer maar helaas. Van harte feliciteer ik je met je vondst, daar moet wel weer heel wat tijd in zijn gaan zitten. Met jouw deducerend denkvermogen doe je me telkens aan Sherlock Holmes denken. Je weet het aantal mogelijkheden steeds verder te beperken. Ik ken iemand die altijd maar tegen me zegt: van grof naar fijn. Dat moet hij ook wel, ik ben een detaillist (geen winkelier) maar iemand die zich graag stort in de details en daarom het "helikopterplaatje" mis. Jij doet dat altijd heel goed en vindt zo vanuit een berg tunnels telkens het eind van de juiste tunnel. Weer heel erg bedankt. Dik dank ik graag voor zijn betrokkenheid en inbreng.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Velp”