5936 exterieur kerk, buitenland

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5936 exterieur kerk, buitenland

Bericht door Arnold Tak »

belijnde, ongelopen fotokaart
kwam binnen in een partijtje kaarten
de kerk is gebouwd met natuursteen
zo te zien wordt er nog gewerkt aan het afbouwen
een ui-vormige punt op de toren, wijst dat in de richting van Duitsland, Oostenrijk?
gezien de kleding van de jongen .... ca. 1920?
Bijlagen
5936.jpeg
5936a.jpeg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Dit lijkt me de Sint Lambertuskerk aan het Koningin Emmaplein te Maastricht. Plaatjes zat, maar ik zoek nog even naar deze specifieke opname, die vanaf de westzijde moet zijn genomen. Dat is een wat ongewone hoek van het gebouw, want min of meer binnenterrein. 1920 of iets eerder is goed mogelijk, omdat de hele omgeving een beetje een nieuwbouwwijk vormde. Het was de eerste parochiekerk buiten de oude stad(smuren).
De kerk werd gebouwd tijdens de Eerste Wereldoorlog (1913-1915), architect J.H.H. van Groenendael, en ingezegend in 1916.

Bijgaand een blik op de apsis vanuit de huidige Pastoor Habetsstraat: https://www.google.com/maps/place/Kon.+ ... d5.6772186 Vanuit de Victor de Stuersstraat krijg je met Google Maps geen goed beeld.
Bijlagen
St. Lambertuskerk, Delc. € 4,60.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Maastricht, Koningin Emmaplein, Sint Lambertuskerk

Bericht door Arnold Tak »

Ingrid, een koninklijke oplossing. En een grote verrassing voor mij, nooit verwacht dat deze kerk in Nederland zou staan. Nu hoor ik van een goede vriend van me , dat dat wel meer in ons land voorkwam. Ook in Winterswijk zou een kerk staan, die uit natuursteen is opgetrokken. Moet ik nog wel even checken, dus. Ik dank je graag en hartelijk voor je puike reactie en oplossing.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Kijk ook eens even naar de Theresiakerk in Maastricht, Arnold. Veel 'orthodoxer', zelfde architect, J.H.H. van Groenendael, iets later in de tijd (1933-1934): https://www.google.com/search?q=Theresi ... krM:&vet=1.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

andere kerk van natuursteen: Winterswijk, Markt 1 - Jacobskerk

Bericht door Arnold Tak »

Hervormde Kerk (St. Jacobus Maior). Met kruisribgewelven overkluisde, grootse pseudobasiliek met eenbeukig koor. De kerk is grotendeels bekleed met natuursteen.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Bedoel je deze? https://www.google.com/search?q=Winters ... MsPXj8ICM: Lijkt me toch vooral baksteen.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Met name in Twente staan enkele kerken met toren die geheel of grotendeels uit Bentheimer en/of Gildehauser zandsteen zijn opgetrokken, dezelfde steensoort die werd gebruikt voor het Paleis (stadhuis) op de Dam. Denk bijv. aan de St. Plechelmusbasiliek in Oldenzaal, de Simon- en Judaskerk in Ootmarsum, de Grote of Jacobuskerk in Enschede, de St. Pancratiuskerk in Haaksbergen en de (oude) H. Blasiuskerk in Delden. Ook verschillende torens werden van deze steensoort gebouwd (waarbij de kerk later door een bakstenen exemplaar is vervangen) zoals bijv. in Winterswijk, Tubbergen en Denekamp. Daarnaast staan er in Nederland diverse torens en kerkgebouwen waarbij Tufsteen (van vulkanische oorsprong) werd toegepast. Het gebruik van natuursteen voor kerkgebouwen is in Nederland dus algemener dan hier wordt aangenomen.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Maastricht”