1427 muziekkorps, plaatselijke elite en Franciscanen

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1427 muziekkorps, plaatselijke elite en Franciscanen

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
het straatplaveisel bestaat uit kleine diagonaal gelegde tegelachtige stenen
straatlantaarn is rechts aan de gevel bevestigd
rechts een opvallend kortgeknipte jongensschoolklas (anti-hoofdluis?)
mogelijk komt men uit een gebouw (kerkgebouw?) aan het eind van het smalletje straatje (in het midden straatstenen en links en rechts een voetpad)
Bijlagen
1427.jpg
1427.jpg (145.08 KiB) 1756 keer bekeken
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Citaat Arnold: 'Ingrid, ik ben benieuwd wat je van ZP 1427 weet te maken.'

Ik ben bang dat ik er níets van kan maken, Arnold. Na lang piekeren kom ik tot mijn droefenis tot de conclusie dat dit niet Maastricht kan zijn.
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

wafetjes-wegdek

Bericht door Arnold Tak »

Ingrid, ik kan me -weliswaar vaag- herinneren dat mijn goede vriend Dennis ooit wist te melden, dat een dergelijk plaveisel ook in Maastricht was te vinden. Daarom mijn ietwat ondeugende opmerking in jouw richting, mede omdat het hier een religieus getinte afbeelding betreft.
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Wybertjes-tegels

Bericht door Dennis »

Wybertjes-tegels in trottoirs ben ik tegengekomen in Maastricht en Breda. :) Ik weet ook niet hoe we ze moeten noemen. Ruitjestegels? :rolleyes:
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

bijdrage over Wybertjes

Bericht door Arnold Tak »

Dennis, bedankt voor je aanvulling. Het beeld dat ik bij Wybertjes heb, is dat ze niet vierkant zijn. Wat ik hier zie afgebeeld maakt op mij wel een vierkante indruk, maar diagonaal gelegd. Ik hoopte met mijn opmerking over het wegdek een eventuele oplossing mogelijk dichterbij te halen.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Wybertjes, wafeltjes, kinderkopjes en problemen

Bericht door Ingrid »

Jullie hebben gelijk: dit plaveisel komt veel voor in Maastricht, met name op stoepen (het wegdek ligt dan 'vierkant'). Ik heb daar prachtig fotomateriaal van van de hand van Alexander Simays (1866-1944). Maar zo'n brede stoepband ken ik hier eigenlijk niet. En de manier waarop die stoepband rondloopt en dus afgescheiden is van het wiebertjesplaveisel, is onlogisch als dat plaveisel eigenlijk de stoep (niet het wegdek) is van de voorliggende straat. Het armatuur van de straatverlichting tegen de muur komt hier veel voor, maar de lantaarn is dan weer net iets anders. Het grootste probleem is de locatie: korte, smalle straat die uitkomt op een bredere (winkel)straat, met aan het eind een gebouw of bocht.
Dat 'T'-effect is hier maar beperkt mogelijk. De Minderbroedersberg is te diep en dat geldt ook voor de Dominicanenstraat, de Capucijnengang en de Cellenbroedersstraat (nog afgezien van de poort aan de ingang van de laatste!). En dan die 'uitmonding: het klopt gewoon niet. Kortom: 'het zou Maastricht moeten zijn', maar ik kan het niet plaatsen. Misschien dat bevriende verzamelaars er een mouw aan weten te passen? :) Prachtige foto overigens...

P.S. Het zijn overigens geen tegeltjes, maar kinderkopjes die 'dwars' gelegd zijn. Erg handig, want je kon ze dus zowel in het wegdek als op de stoep gebruiken.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Toch Maastricht!

Bericht door Ingrid »

Dit is de Patersbaan in Maastricht vóór 1934. Het nog altijd bestaande straatje was de korte, licht hellende opgang naar het achter de huizenrij gelegen derde (negentiende-eeuwse) klooster van de franciscanen. Het kwam aan de voorzijde uit op de noordzijde van de Tongersestraat en gold begin twintigste eeuw nog niet als huisadres. De paters-franciscanen woonden officieel dus niet aan de Patersbaan, maar aan de Tongersestraat, een aan de rand van het centrum gelegen straat met op deze hoogte alleen aan de noordzijde enkele winkels, een situatie waarin weinig verandering is gekomen.
We zien een optocht met franciscanen, leden van een lekenbroederschap die glazen lantaarns op houten staven meedragen, zgn. flambouwen, en de dames en heren van een burgerfeestcomité. De harmonie is bij ontbreken van een regulier uniform en een vaandel moeilijk te plaatsen, maar mogelijk is het Sint Hubertus. Onder de notabelen worden enkele gezichten herkend zonder dat we ze direct kunnen benoemen.
De stoet trekt de flauwe helling af richting Tongersestraat. De vrouwelijke religieuze rechts op de stoep van de Tongersestraat behoort tot de Congregatie van de H. Carolus Borromeus, lokaal bekend als zusters Onder de Bogen. De kaalgeschoren jongens woonden in een nabij gelegen gesticht voor hele en half wezen, 'De Nieuwenhof'. Zij dragen uniforme kleding die in 1934 is afgeschaft.
Volgens het Adresboek van Maastricht (1934) werd Tongersestraat nr. 24 (rechts op de foto) bewoond door de gezusters Servaas of Servaes, die er een sigarenhandel dreven. De uit het zicht wonende paters zaten op Tongersestraat nrs. 26-28. Het pand links is Tongersestraat 30, waar ene Dexters banketbakker was (zonwering!).
Ik heb wel aan de Patersbaan gedacht, maar ik ken die locatie net als de Cellebroedersstraat alleen met ingangspoort of -boog. En die straatlantaarn is weer een nieuw model in 'mijn' Maastricht. Het is duidelijk: import blijft import! Ik woon sinds eind 1976 in Maastricht, maar haal het in locale topografische kennis niet bij sommige geboren en getogen Maastrichtenaren! Dr. P.J.H. Ubachs, hoofdauteur van de Maastrichtse Historische Encyclopedie (Zutphen, WalburgPers, 2005, 704 blz.), herkende de locatie en wees mij erop, dat de poort aan de Patersbaan eerst dateert van 1934, toen Maastricht de eerste komst van de paters herdacht (1234). De verzamelaar/publicist Wil Lem kwam met de adresgegevens. Beiden mijn hartelijke dank. Wat betreft een bewijsfoto: hoogst onwaarschijnlijk voor deze weinig courante hoek van de stad. Bewijzen zoeken via birds eye view-websites is eveneens nutteloos: de in 1934 gebouwde poort is inmiddels het enige restant van het in 1971 afgebroken derde klooster. De plaatselijke situatie is door nieuwbouw onherkenbaar veranderd.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bewijsfoto

Bericht door Ingrid »

Bijgaand een prachtige foto van een begrafenisstoet die over de Tongersestraat trekt. Achter de eerste koets de huizen aan de ingang van de Patersbaan. Duidelijk is de rond lopende brede band te zien die het trottoir van de Patersbaan afscheidt van dat van de Tongersestraat. Ook de gevelverdeling van de twee hoekpanden correspondeert met die op het zoekplaatje. Met dank aan Jules Bonnet.
Bijlagen
begrafenis Tongersestraat hoek Patersbaan (Arnold Tak nr. 769) in JPG..jpg
begrafenis Tongersestraat hoek Patersbaan (Arnold Tak nr. 769) in JPG..jpg (243.07 KiB) 1684 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Maastricht, Patersbaan vanaf Tongersestraat

Bericht door Arnold Tak »

Ingrid, ik wist het wel!! Als er iemand was die met de juiste voorzet zou komen, dan was jij het wel. En ..... je hebt niet alleen voorgezet, maar ook nog gescoord. Dat je daarbij op een geweldig team kon terugvallen pleit voor je doorzettingsvermogen en je kunst van het mobiliseren van de juiste deskundigen. De heren Ubachs en Lem natuurlijk ook reuze bedankt en de heer Bonnet voor de bewijsopname. KLASSE !!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Maastricht”